• Nytillverkad NES VS: Original NES

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#387270  by Nils

Hej där! Jag köpte nyss ett NES på Tradera för att sälja vidare (eftersom jag har min Retro Duo). Men så tänkte jag på om jag skulle sälja min Retro Duo istället. Skilladerna är: Nytillverkad Retro Duo=Bättre bild och spelen går snabbare. Kan även spela SNES spel. Dock funkar inte alla spel.
Original: Sämre kvalitet och allt gåt lite långsammare, men den är kompatibel med alla spel och man kan använda original-kontroller.

?? ?? ??

What do you think?
 #387275  by Nils

Tack för tipset. Men rekomenderar du en amerikansk enhet över en europeisk?
 #387276  by BelfegorC4

Om du ska spela amerikanska spel (Battle kid m.m.) så ja =)
Om du ska enbart spela europa spel så köp en PAL enhet. (många spel är inte optimerade för PAL, långsammare musik, spelet känns långsammare i allmänhet) MEn eftersom många här på forumet växte upp med PAL spel så är det hela charmen med NES.
 #387277  by Nils

Att behålla den europeiska enheten är nog en ganska bra idé. :P

Skillnaden är ju inte direkt gigantisk. Men att den i huvud taget är segare förstår jag faktiskt inte.

Anyway, thanks.
 #387282  by segasonic

Dumpa RetroDuo, köp dig en PAL-enhet och en NTSC-enhet ;)
 #387285  by Nils

Nu ska vi inte ta i för mycket :P
 #387287  by segasonic

:P
 #387315  by Mango

Airrider wrote:Original: Sämre kvalitet
Vad fick du det ifrån? Aldrig i livet att en RetroDuo skulle hålla 25 år. Medan originalet lätt klarar 25 år till.
 #387334  by XIAOYANGGUANG

Fick mina två famicom igår, varav en är en gammal kopia :) Fasiken så små de är! Löjligt hur stora dom gjorde neset i jämförelse
 #387335  by Nils

Mango wrote:
Airrider wrote:Original: Sämre kvalitet
Vad fick du det ifrån? Aldrig i livet att en RetroDuo skulle hålla 25 år. Medan originalet lätt klarar 25 år till.
Jag menade bildkvaliten. Den är mycket skarpare.
 #387336  by Nils

Sanna wrote:En PAL och en NTSC - ser inte problemet med att ha två - så stor plats tar de inte.
Jag har inte direkt någon hardcore-samlare. Köper hellre spel än en till enhet.
 #387359  by Kreese

Alltså, en enhet kan du få för 2-300 kr. Så totalt ca. 600 kr för både Amerikansk och Europisk. Ingen big deal!

Dessutom behöver du endast en uppsättning kontroller och strömadapter + RCA-scartkablar, då de funkar på både och när det gäller NES! Tuta och kör, du kanske kan hitta några billiga enheter på Retrospelsmässan i maj, så slipper du ju dessutom fraktkostnaden.
 #387410  by Nils

Har fortfarande helst en enhet. Kaaanske köper en amerikansk på RSM och säljer den europeiska. Men hur blir det att köra PAL-spel på den? Är inte så bra på sånt här med "mod" och liknande. Säljer jag RetroDuon är det också hej svejs till att spela japanska spel. Dock är det ända spel jag är intresserad av Seikin Densetsu 3 till SNES.
 #387415  by XIAOYANGGUANG

som andra säger, bästa är att ha båda två om du verkligen vill njuta av two worlds in equally as good fashion..

Om du kör pal i en ntsc konsol så blir spelet snabbare samt musiken också.. kör du ntsc i en pal maskin så blir allt segare. dock spelar detta inte alltid någon spec roll, beroende på vilken titel du tänkt köra. Spel som tex shooters kan vara sämre att inte köra på orig maskinen.
Om du nu inte är något vidare till storsamlare eller nåt, så stick by pal only eller ntsc då... that simple

Fast du kan ju köra med "regionsfri" men får då acceptera hur det funkar. Du kan ju ställa den ena på den andra, så märker du inget efter ett tag (ifall att du skaffar båda två).
 #387416  by Nils

Vad är regionsfri? Super Format Uber NES?

Sen en annan grej: Skitsvåra spel kan bli mindre skitsvåra på ett PAL NES!
 #387420  by XIAOYANGGUANG

Regionsfri är att du kapat en pin på 10nes chippet i neset.. :P

Sen skulle jag säga om det där... njaee du är ju också segare då.. I vissa få? (correct me if I'm wrong) så kan nes advantage hjälpa dig med slowmo (slowmo en effekt skapad av att kontrollen typ alltid skickar "start" signaler hela tiden eller nåt)
 #387425  by Nils

OK. Att klippa av nåt är väl inget problem så länge man slipper koppla om massa saker.
 #387499  by smid

Givetvis ska du behålla originalet. Då slipper du skämmas över att ha en RetroDuo hemma :)
 #387507  by Nils

Jag behåller originalet. Men jag kan säga att RetroDuo är lite underskattad. Tyvärr är kontrollerna som fäljer med än RetroDuo fruktansvärda och man måste ha original SNES kontroller. Sen verkar PAL-SNES spel ha någon licens på sig då och då så att man måste ta fram original SNES. En sak jag inte förstår är att det är 2011 och man kan inte få bort vissa problem helt. Visst spelar den många format men inte alla spel. Ännu värre är ju FC twin som jag hört om. Den kan visst inte spela spel men det där chippet "som i "Star Fox". Därför håller ju alltid original, och så kan man göra dem regionsfria.
 #387618  by segasonic

XIAOYANGGUANG wrote:Du måste bara ha en jäkla liten tång... http://www.fightinbabesdoinit.com/techt ... s-mod.html
Är du duktig på att löda är det inte särskilt svårt att lägga in en switch som bestämmer ifall du vill ha det moddat eller inte beroende på vilket läge switchen är i :D
 #387632  by Nils

segasonic wrote:
XIAOYANGGUANG wrote:Du måste bara ha en jäkla liten tång... http://www.fightinbabesdoinit.com/techt ... s-mod.html
Är du duktig på att löda är det inte särskilt svårt att lägga in en switch som bestämmer ifall du vill ha det moddat eller inte beroende på vilket läge switchen är i :D
Låter extremt onödigt!
 #387634  by smid

Verkligen. Enda skillnaden blir ju att enheten inte spelar NTSC med switchen i off-läge :(

#387660  by segasonic

Jag bara nämnde det, även jag tycker att det är ganska onödigt.
 #387683  by XIAOYANGGUANG

Faktist så är det inte "HELT" onödigt då vissa spel faktist tydligen inte skall fungera om man kör med fjärde pinnen av?.. as far as I've heard.. Men vem vet..
 #387882  by Nils

BelfegorC4 wrote:Det var med på mythbusters förra veckan.
Myth BUSTED.
Menar du med det att all spel funkar med regionsfri?

Instagram #sndb.se