• NESDB Awards 2011 (Bästa spelet genom tiderna)

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket är det bästa spelet någonsin?

The Legend of Zelda
9
13%
Zelda II: The Adventure of Link
5
7%
Super Mario Bros.
7
10%
Super Mario Bros. 3
23
33%
Punch Out!! / Mike Tyson's Punch Out!!
6
9%
Mega Man 2
7
10%
Metroid
3
4%
Little Samson
2
3%
Duck Tales 2
2
3%
R.C. Pro-Am II
2
3%
Tetris
1
1%
Kirby's Adventure
1
1%
Bubble Bobble
2
3%
 #387211  by Mango

Image

NESDB Awards 2011

Bästa spelet genom tiderna

Efter en månads nomineringar har vi nu fått ihop 13 starka kandidater till titeln.

Omröstningen kommer pågå i 2 veckor (Dvs. till 16:e April) och det går inte att ändra sin röst.

Själv kommer jag fira med en genomkörning av det vinnande spelet :)
 #387236  by linux

Får ge min röst till Super Mario Bros. 3, det var ett av mina favoritspel när jag var liten, gillar det fortfarande :)
 #387259  by Ufouria

Mega Man 2 såklart! :MM

Motivering: Springa, skjuta, hoppa (rätt mycket fart i spelet) samt vinnande koncept med 8 bossar/vapen. Underbar musik och söt karaktär.

Iofs så är 1:an min favorit men 2:an är så tätt in på att de är svåra att separera.
Plus att 1:an inte skulle ha en chans för de flesta gillar 2:an bättre.

Edit: Vem har röstat samma som mig. Image
 #387271  by Nils

Om Battle Kid hade vart ett val så hade jag röstat på det, men jag valde SMB3. För att jag gillar "mariostilen".
 #387280  by Miller

Nästan alla titlar är ju fantastiska spel. SMB3, MTPO, Metroid - alla hamnar högt på min lista.

Men min röst faller återigen på The Legend of Zelda för det är fortfarande så galet roligt att spela. Älskar fågelperspektivet och att spelet går i realtid. Älskar utmaningen. Älskar musiken. Älskar att hitta grejer i världen. Älskar att gå runt och samla på mig föremål, nya svärd och fler hjärtan. Avskyr stundtals varv 2 men älskar känslan när man har gått igenom en riktigt lång grotta.

Som det ser ut nu verkar SMB3 gå starkt men än är det långt kvar. Av nomineringstråden att döma verkar MTPO vara en favorit utöver SMB3. Zelda kommer nog inte vinna men det spelar ingen roll för mig, jag vet ju att det är det bästa NES-spelet :)
 #387281  by segasonic

Det blir Super Mario Bros. för min del.
 #387283  by Stonkish

Många av dessa spel är bra men min röst går till Super Mario Bros 3, konsollens bästa Super Mario-spel och ett spel jag spelade mycket som liten och detta spel har gett mig så mycket minnen för livet.

Image
 #387375  by 3gengamern

DuckTales

Bättre grafik än så här går det väl knappast att pressa ur ett NES. Soundtracket håller hög klass rakt igenom. Svårighetsgraden ligger på en lagom nivå. Det är precis lagom långt för att man ska orka spela igenom det utan paus och med bibehållet entusiasm. Spelkontrollen fungerar riktigt smidigt och bra, alla små irritationsmoment som ettan drogs med har putsats bort. Kort sagt, Ducktales har ur de flesta synvinklar triumf på hand som aspirant till denna titel. :good:
Last edited by 3gengamern on 19 Nov 2015, 15:25, edited 1 time in total.
 #387457  by Kreese

Det finns enligt mig bara 4 spel på denna lista att välja på.

* Super Mario Bros.
* Legend of Zelda
* Mike Tyson's Punch-out!!
* Metroid

Mario action. Zelda äventyr. Punch-out! Sport/action. Alla tre grymma spel som jag älskade som ung, och fortfarande gillar. Mitt val föll dock på Metroid. Blandningen av äventyr och action. Även en gnutta skräck, i alla fall läskighet. Vapen, uppgraderingar hemliga gångar mm. Spelet är i min mening nästintill perfekt.

Det komiska är att jag aldrig ägde något av dessa spel som ung. Antingen hyrde jag dem eller lånade av kompisar. Kanske var det just därför det var lite extra magiskt med dessa. Jag spelade aldrig sönder dem.
 #387670  by R.J

Tycker rösterna liggar där jag hade förväntat mig men det jag tycker är intressant är bubblarna som R.C. Pro-Am II, Little Samson, Kirby's Adventure och Duck Tales 2.
Verkligen inga dåliga spel men trodde nog inte de skulle stå sig mot de lite tyngre titlarna som är självklara val på nästan alla tio i top listor.

Ska bli riktigt spännande att se hur röstningen slutar.
Stor :good: till Mango för att du drog igång tråden.
 #388001  by Gippan

Blev Mario 3 här, otroligt svårt att välja men frågan var ju vilket som är det bästa spelet; inte viktigaste, inte mest avancerat, inte snyggast utan mer en kombination utav allt. Sen finns det som sagt spel som är snyggare, som har betytt mer för spelhistorien osv men i en kombination utav allt står sig Mario 3 högt!

Sen har man underbara minnen till det med ;)
 #388084  by Leopardkungens

nes_nerd_no_1 wrote:Exakt! :D

Därför röstade jag på BB! :yes:
Tänk vad smaken är olika, jag skulle aldrig i mitt liv kunnat rösta på BB. Tycker helt enkelt det är ett uselt spel, typ en ice climber ripoff :badgrin: . Nämen allvarligt, se där hur olika man kan tycka :yes: .

För mig stod det mellan SMB och SMB 3 för att det var spel som var så otroligt banbrytande och otroligt fängslande spel, vem har inte suttit framför SMB/SMB3 många timmar och spelat?
Sedan fanns det ett gäng bubblare, riktigt bra spel men skulle nog aldrig se dem som det bästa spelet någonsin. Tex Ghost n ghoblins, gun smoke, life force m fl.

Ett spel jag avskyr är dock SMB2, tyckte spelet var ett riktigt dåligt spel och jag fattade för allt i världen hur det spelet kunde komma mellan två toppspel. Blev chockad men samtidigt förklarade det en hel del när jag för första gången såg orginalet som SMB2 är "snott" ifrån.

Mega man spelen tycker jag är otroligt överskattade, visst är de bra men ganska medelmåttiga tyvärr(sorry Sanna). Sedan att de inte utvecklats ett skvatt på 20 år, ja va ska man säga.

Nu ska jag sluta babbla :DOG

GG
 #388337  by Lakanman

Punch-Out rakt av. Det är ett spel jag fortfarande tycker är lika skoj, om inte roligare. Jag minns att jag oftast som barn strök med på great tigers snurr attack. Om jag klara han så var det garanterat slut på bald bull.
 #388679  by pravda

jag får rösta blankt, missade ju nomineringarna. annars tvingas jag vara så tråkig att jag måste säga legend of zelda.

förvånande uteblivna nomineringar:
super mario bros 2
kid icarus
 #388822  by many

Tänkte bojkotta omröstningen (inget IC!), men i brist på annat fick det bli MM2. SMB3 har jag noll relation till så för mig är det så långt ifrån NES:ets bästa spel som det ungefär går att komma...
 #389440  by Smart Cat

Jag röstade på Metroid såklart. Tycker Kreese sammanfattade det väldigt bra.
Kreese wrote:Mitt val föll dock på Metroid. Blandningen av äventyr och action. Även en gnutta skräck, i alla fall läskighet. Vapen, uppgraderingar hemliga gångar mm. Spelet är i min mening nästintill perfekt.
Men vill även lägga till att jag gillar musiken otroligt mycket.

En liten obetydlig detalj som bidrar till läskigheten är att Samus alltid springer, hon går aldrig, som om det var bråttom att få det här gjort innan...

Instagram #sndb.se