• Skickgradering av spel

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#12846  by Bonomaul

Finns det någon mer än jag som anser att vi bör försöka förena oss vad det gäller skickbedömingar på NES-spel?

Som det ser ut nu på Tradera så är ju skicket lika mycket lotto som auktionerna i sig, men skulle flertalet börja gå efter samma linje så skulle det ju säkert dra med sig fler och fler till slut.
Drömmen är ju den dagen då verkligen alla graderar efter samma skala, men det kommer ju givetvis aldrig hända (och kanske skulle det ta bort lite utav charmen också).

Man ser och hör ju väldigt ofta "alla bedömer vi olika, det här är vad jag tycker" osv..
Vore ju fint om vi åtminstone kunde ta det första lilla steget för att komma ifrån det.

Spinx har ju gjort ett utkast till bedömningsskala som finns att hitta här: http://85.225.65.43/guide/guide_skick.html

Är det något vi skulle kunna bygga vidare på?
Kanske kunde vi lägga upp en "NESdb.se skickguide" som vi kan referera till i våra auktioner. Kanske Kreese (eller någon annan kunnig) kunde göra en snygg logga liknande den Spinx har gjort?

Tankar och idéer mottages gärna.. brainstorma på nu. ;)

#12848  by WERY

Håller med fast helst kombinerat med 10 skala systemet då det säger mer än två bokstäver förkortat. Jag skulle inte gilla om man skrev såna förkortningar på en auktion för det krånglar lite såvida man inte använder siffror till.
 #360610  by genne

angående vga gradering gör dom inte bara förseglade spel? Är lite sugen på att gradera mitt turrican och castlevania adventures till gameboy men svenska gb spel var väl aldrig förseglade.
 #360613  by Ufouria

Man kan skickgradera alla spel bara de är nya, behöver inte vara inplastade. Spel som inte kom inplastade men är helt nya kan fortfarande få en väldigt hög gradering. T ex detta Super Famicom spel som har fått så högt som 90+ (nyfött mao).

http://cgi.ebay.com/Sutte-Hakkun-Super- ... 686wt_1139

Det finns även "qualified graded" och jag tror det är om spelet varit inplastat men inte längre dock fortfarande nytt, t ex detta;
http://cgi.ebay.com/Contra-Nintendo-NES ... 231wt_1139

Det är ju inte i så bra skick. Slitage vid kanten vid öppningen och en reva på baksidan.
 #360619  by genne

ahh ok dom måste vara nya, synd då kan ja inte gradera mitt gb castlevania ja köpte av dig trots det hysteriskt bra skicket :(
 #360646  by Ufouria

Frakten kostade iofs inte så mkt denna gång (samma som inom Sverige). Skickades från Europa. :)
Men det kommer att bli dyrt om man ska betala $50 dollar i frakt för varje VGA spel skickat från USA. Blir nog billigare i slutändan att skicka in spelen själv för skickgradering. :-k De där boxarna väger bly, t om mer än boxarna man köper från CGA.
 #360843  by Pinge

vore kul att skicka in ett ruttet spel för gradering! :)
 #360849  by smid

Så man skickar spel till dom och betalar för att få dessa betygsatta? Grym affärsidé :)
 #360854  by Pinge

jag tycker det känns ganska B med ett självutnämnt "granskningsorgan" eller vad man ska kalla det!
 #360859  by Ufouria

Så länge det är nytt så tror jag att de gradera oavsett om det är ruttet. Om det däremot visar sig att spelat har suttit i en konsol så skickar de det tillbaks i en vanlig acrylicbox utan att gradera det.

Det är ju bra som köpare - man vet vad man får! Säljaren kan inte mörka skador på spelen och det finns inte heller någon risk att man köper ett begagnat spel som säljs som nytt eller ett inplastat spel som är inplastat i efterhand som säljs som factory sealed.

Dessutom behöver man inte vara nojig att spelat ska skadas då det står perfekt och skyddat i boxen. :good:

http://www.vggrader.com/grading_scales.aspx
 #361029  by Ufouria

Tydligen så kan de på något sätt se det på kontaktytorna även om spelet bara suttit i konsolen en gång. Blir kanske någon reva på kontaktytorna som man ser i mikroskop.
 #361050  by Pinge

dom packar alltså upp spelet = inte nytt längre?
 #361077  by Ufouria

Jo de gör ju det tyvärr... Så man vill ju inte skicka in ett spel som aldrig har öppnats för det räcker ju med att locket lyfts upp en gång och vips har man en tunn rand på baksidan av locket. Om locket har öppnats en gång så spelar det ju ingen roll om de lyfter ut innehållet en gång till för att bekräfta att spelet är ospelat och nytt. Kanske ligger värsta skitkassetten i. Det har man ju varit med om. Köpte ju ett gunsmoke som såldes som nytt och ospelat.. kassetten var nog den skitigaste jag någonsin sett. Har de tagit ut innehållet och bekräftat att det är nytt så är det ju ett plus.

Näe, factory sealed öppnar de såklart inte bara spel som är nya men inte inplastade.
 #361087  by Pinge

helt plötsligt känns det ännu mer B, då e det ju inte alls nya spel man köper om man köper graderade, såvida man inte köper ett sealed
 #361097  by Ufouria

Men hur vet du att ett spel som du har köpt som "nytt" är nytt då? Så fort det finns det minsta spår av att locket har öppnats en gång så kan du inte garantera att innehållet en gång har lyfts ut av någon av tidigare ägare. Du vet ju bara med 100% säkerhet om du köpt en förseglad 6-packs kartong att spelet är nytt. Helt omöjligt annars. Har man kommit över en näve spel från en butik som har lagts ner så kan de kassetterna mkt väl ha tagits ut ur kartongen minst 1 gång.

Så det enda raka är att köpa fabriksinplastade spel alternativt oöppnade fabrikskartonger om man vill vara säker på att spelet är helt orört!
 #361116  by Pinge

du vill alltså påstå att det inte finns några nya spel om dom inte ligger i fabrikskartong eller är fabriksinplastade?
det argumentet kan jag köpa, men har du inte själv sålt spel som "nya" ?
 #361128  by Pinge

ngn kanske är bättre på att öppna än andra, man kan ju inte veta!
 #361135  by Ufouria

pinge80 wrote:du vill alltså påstå att det inte finns några nya spel om dom inte ligger i fabrikskartong eller är fabriksinplastade?
Näe det var du som påstod att spelen inte längre är nya om de som graderar spelen plockar upp innehållet för att försäkra om att spelet är nytt. Isf är det enda sättet att veta med säkerhet att spelet är nytt om det ligger i en oöppnad fabrikskartong eller är fabriksinplastad.

Jag anser att spelet är nytt så länge spelkassetten aldrig har suttit i en konsol och resten av innehållet är "nytt" (nyskick, obläddrad manual).

Edit: Definitionen på "nytt" spel kommer vi aldrig komma överens om, precis som alla har olika uppfattning om vad ett "komplett" spel innebär. Även bedömning av hur ett spel ska se ut för att vara i mycket fint skick eller i nyskick skiljer sig. Det är ju därför bättre med en typ av "standardisering" som t ex VGA-graderade spel. Då får man ju iaf en bättre hum om skicket på spelet jmf med en subjektiv bedömning. Köper jag ett spel som är VGA 90+ så är det garanterat i near min/mint vilket det inte är om jag köper ett spel i "mint" skick på Tradera (som troligtvis skulle graderas typ till VGA 75+).
 #361149  by Pinge

tycker du borde skicka ditt MM5 till dom, så får du iaf reda på om det är en MM5 kassett i eller inte
 #361168  by Ufouria

Haha.. vilken chock om det skulle visa sig att det ligger en sleten Xevious kassett i den. Skulle inte våga skicka det med Posten till USA och sedan ska den tillbaks till mig samt "bo" där i ett par veckor. Tänk om de tappar den i golvet eller nått. :o Spelar ingen roll hur mycket pengar jag skulle få tillbaks, det skulle ändå inte kompensera ett förstört MM 5.

Man ska tydligen uppge hur mycket man skulle vara villig att betala för grejen man skickar in för gradering. Antar att det är pengarna man får tillbaks om de skulle "misslyckas". Ju större värdet är, desto dyrare kostar graderingen.
 #361184  by Gixen

Bara för att nåt är uppackat kan det väl fortfarande vara nytt.
Nytt = oanvänt
 #361205  by Pinge

men om man tar ur kassetten ur dammskyddet så är iaf inte det nytt då man använder det när man stoppar tillbaka kassetten, likadant med boxen! eller?
 #361213  by Gixen

Vad som definerar en ny förpackning är svårt. Spelet är iaf nytt så länge det inte suttit i en konsol.
Köper jag en hårddisk så är den ju inte begagnad bara för att jag tar ur det ur kartongen, eller?
 #361218  by Ufouria

Om ett spel skulle klassas som begagnat om man tar ut kassetten ur kartongen så skulle det även bli begagnat så fort man tar ut spelkartongen från fabrikskartongen.. eller kanske redan när fabrikskartongen lämnar fabriken.

Näe nytt måste vara = oanvänt. Annars kan ingenting klassas som nytt.

Instagram #sndb.se