• Nominering: Tidernas bästa NES-lir! [AVSLUTAD]

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#377096  by Mango

AVSLUTAD

När nomineringsrundan är avklarad skapas en ny tråd med en omröstning.

Regler

Man får bara nominera ett spel var

För att få nominera ett spel krävs också att du motiverar varför just det spelet förtjänar att kallas tidernas bästa NES-spel

Det krävs minst två nomineringar för att ett spel ska ta sig vidare till omröstningsrundan

Sluttid för nomineringsrundan

1:a April 23:59

Spel klara för nästa omgång

The Legend of Zelda
Zelda II: The Adventure of Link
Super Mario Bros.
Super Mario Bros. 3
Punch Out!! / Mike Tyson's Punch Out!!
Mega Man 2
Metroid
Little Samson
Duck Tales 2
R.C. Pro-Am II
Tetris
Kirby's Adventure
Bubble Bobble

Spel med 1 nominering

Balloon Fight
Blaster Master
The Goonies 2
Final Fantasy
Kid Icarus
Shatterhand
Shadow Warriors
Faxanadu
Ice Climber
Last edited by Mango on 02 Apr 2011, 00:21, edited 35 times in total.
 #377107  by segasonic

Jag inleder med att nominera Super Mario Bros.
. Finns inte så mycket mer att säga än att det var här de drog igång på riktigt :P
Spelet är "simpelt", men ändå så himla perfekt! :good:
Last edited by segasonic on 04 Mar 2011, 17:45, edited 3 times in total.
 #377130  by Omega Supreme

Då börjar jag med att nominera Balloon Fight efter som jag alltid har undrat hur brainstorming-mötet där spelidén kläcktes gick till :good:

- Jag har en idé! Vi gör ett spel där huvudkarraktären har två ballonger på huvet och han flaxar med armarna bakom ryggen för att ta sig framåt! Spelet skall gå ut på att han skall hoppa på ballonger som sticker upp ur huvet på onda fåglar i all oändlighet! ;)
 #377131  by Arkiv N

Jag tror Nintendo smygtittade lite på Joust under brainstormingen :-w
 #377139  by ahnelovs

Nominerar - Master Blaster...

fantastiskt kul spel och bra musik . blandningen av plattform och "3D" gör spelet till något extra.

(3D är kanske fel uttryck, jag menar när man springer runt utan bilen)
 #377152  by Sonefors

Har vi inte gjort det här en gång? :-k

Hur som helst; Jag nominerar The Legend of Zelda.

Motivering: Starten till en fantastisk och framgångsrik saga som sträcker sig över flera decennier. Idén att springa runt i en värld och bli starkare och starkare (fanns säkert innan också, men nu snackar vi NES), spränga/bränna helt random och hitta saker mm mm var suverän. Mina föräldrar hyrde spelet i flera veckor när det var nytt och jag är övertygad om att det var fler än dom som gjorde det. Det trollband en hel generation och att inte nominera spelet vore tjänstefel. Det är ett spel i världsklass!
 #377242  by Sol

Blaster Master heter det förvisso. :D

Nominerar: Kirby's Adventure

För: dessa klockrena grafik & musik. Ett spel man blir glad av bara man startar det.
 #377465  by Miller

The Legend of Zelda

Motivering: Är fortfarande idag ett lagom långt, utmanande och mer eller mindre perfekt äventyrsspel. Att grafik och musik håller toppklass är bara en bonus. Har inte tappat sin lyster alls och jag kan bara tänka mig hur folk som spelade det när det kom kände för spelet -- ren magi.
 #377511  by Mango

Jag nominerar: Final Fantasy

Det är svårt att med ord beskriva hur mycket denna serie betytt för mig. Särskilt spelen till NES och SNES som knappast går att jämföra med de nyare, även om också de är bra (Undantaget XIII).

Fantastiskt stor och öppen värld, underbar musik och härliga karaktärer som håller än idag. Hur coola är inte Black Mages liksom? :D

Final Fantasy (Tillsammans med Dragon Warrior) är ett av de spel som lade grunden och standarden för de JRPG vi ser idag. Och jag skulle nog säga att det har åldrats mycket bra och fortfarande erbjuder förstklassig underhållning!
 #377537  by andersb80

Jag nominerar Megaman 2!

Det spelet gör det mesta rätt. Kontroll, grafik, musik, svårighetsgrad, design är alla riktigt bra.
 #377543  by Gixen

Zelda II.
Motivering: Har allt jag kräver av ett spel. Action, äventyr, levlande, utmaning.
Dessutom kan jag inte tröttna på det, det är helt omöjligt. Har varvat det över 100ggr och tycker fortfarande det är lika kul.
 #377561  by toffe-86

Punch-Out med nomineringen, ett tidlöst spel som är lika roligt varje gång man spelar det. Fruktansvärt bra musik och känsla i spelet. Och en utmaning att bita i.
Världens genom tidernas bästa spel enligt mig.
 #377574  by Bucket

Jag vill nominera Tetris

Varför : För att det är ett klockrent spelkoncept och alltid kommer vara en klassiker som aldrig glöms bort.
Det är simpelt och en Rysk forskare har också bevisat att man faktiskt blir "smartare" av att spela spelet kanske en halvtimma om dagen. :)
 #377652  by Skogur

Överraskad att ingen har nämnt SMB3.
Jag nominerar Super Mario Bros. 3! :)

Varför: Perfekt leveldesign, många variationer. Perfekta power-ups och framför allt, MARIO.
Last edited by Skogur on 03 Mar 2011, 22:34, edited 1 time in total.
 #377758  by osiris

Jag vill nominera Zelda II: The Adventure of Link!
Varför: Enligt mig det bästa äventyrs spelet till nes, ett helt underbart spel från första slottet till de sista! :D
 #377863  by Gixen

Jag vänder på det:
Vad kan gå fel? Äggplantor :yes:

Skulle nog nominerat KI om inte Zelda II existerat.
 #377889  by Chefren

SMB3

Motivering:
Spelkontroll - Fulländad
Bandesign - Fulländad
Grafik & musik - Kalas
osv osv...
Ni som tycker SMB3 är kasst måste sluta försöka ersätta nisslings troll-roll. Ok att ni inte tycker om SMB3, men ni kan inte förneka att det är ett fantastiskt spel! :);)
 #377935  by Miller

Spelade precis igenom SMB3. Håller med -- odiskutabel kvalité. Håller Zelda snäppet högre dock men SMB3 erbjuder alltid några fantastiska timmar spelglädje.
 #377941  by Chefren

Ja, Zelda är i samma klass. Gillar nog Zelda mer själv också.
Musiken måste vara något av det bästa som någonsin förknippats med ett spel!
 #377944  by osiris

Finns så många bra spel till Nes som håller hög klass, skulle lätt kunna nominera
10 till men de fick bli zelda 2 som man har absolut bäst barndomsminne från!
 #377947  by poppe

Sjukt svårt, men jag väljer Punch Out!!

Roliga motståndare, bra musik och grafik.
 #377959  by segasonic

Glöm inte att Super Mario Bros har en nominering.
 #377968  by segasonic

Igår för att vara noga.
 #377984  by Kreese

Jag nominerar:

Image
Metroid

Motivering: Det är ett plattformsspel som blandar action och äventyr på ett magnifikt sätt.
Man kan hitta olika vapen, tillbehör som ger bättre förmågor och får möta spännande bossar.
Det har hög utmaningsnivå och är både spännande och mysigt. I slutet blir det rent av lite läskigt.
Det har snygg grafik och bra musik!

Instagram #sndb.se