• lite problem med mitt kära NES

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#371862  by Lindholm

som rubriken lyder har jag ett lite problem med mitt älskade NES... Inte ett stort problem men ack så störigt... Saken är den att vissa spel endast funkar efter man tryckt ner kassetten, startar NESet och sedan trycker upp det igen (utan att ta ut det) och trycker på RESET. Någon av er ärade Nintendo-nördar som vet vad det kan bero på? är min konsol på väg att ge upp helt? :cry: Varit så de senaste två veckorna, aldrig hänt innan

EDIT: det blev nog så efter jag "moddade" mitt nes till regionsfritt, hade ingen tillräckligt liten avbitare så blev till slut att jag ryckte bort benet på "skalbaggen", kan det vara det som sabbade min ögonsten?

MVH mlimm04 (PS kan man byta sitt namn på forumet? DS)
 #371884  by Sol

Skruva isär och sätt ihop igen, kolla att alla delarna sitter helt rätt och inget är klämt eller felsatt. Tror det är för att du öppnat den, har själv satt ihop lite fel när man gjort det snabbt.
 #371898  by Lindholm

aha, får ta och testa att öppna och skruva ihop den lite noggrannare, tackar
 #371902  by 0LD5K00L

Dra även inte åt de sista skruvarna på botten av enhetens skal för hårt. Då kommer du inte kunna trycka ner kassetter alls. :yes:
 #371909  by Gixen

Själv trycker jag aldrig ner kassetten över huvud taget....
 #372379  by Smart Cat

Lånar denna tråd lite till mitt tekniska problem:
Image

Vad är felet?
Jag har rengjort och kokat connectorn samt sprayat elektronikspray på den och ändå är resultatet som på bilden.
Vad är nästa steg?
 #372384  by kgoster

ser ut som connectorn e "slut" köp 1 ny eller så e det nått vaising i kortet har du nån mer enhet kan du ju prova med dess connector
 #372989  by Hundägaren

@ Smart Cat:
Prova att rengöra allt med antennsladden. Alltså kontakterna och ingångarna på TV och NES. Spraya lite elektronikrengöring sen är det bara gnugga, vrida och putsa lite så bör det funka.
Brukar vara det problemet när jag haft såna där ränder på bilden eller ljudet är borta.
 #373013  by Smart Cat

Jag brukar inte använda antennutgången men ska prova att putsa lite på RCA-kontakterna, tack för tipset.

Instagram #sndb.se