Page 1 of 3

Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:05
by Supertoaster98
Jag har aldrig kunnat spela igenom hela spelet till NES
för att det är så jävla långt, och batteri teknologin fanns.
Vad tycker ni?

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:07
by smid
Du får träna lite på spelet eller strunta i att stänga av konsolen, mamma och pappa betalar ändå elräkningen.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:08
by Ufouria
Ja definitivt! Man ledsnar ju efter ett par världar. Hade man kunnat spela två världar åt gången och stänga av NES konsolen under tiden så hade det ju varit bra. Det tar väl egentligen inte så lång tid att springa igenom men det är just det där med enformigheten.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:09
by Bucket
Tycker inte det, det är ett lätt spel som klaras av på 4h om man bara samlar poäng och går igenom alla världarna.
Sedan om man vill klara av det fortare finns alltid flöjtarna.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:13
by WERY
Nja det är en del av utmaningen att köra igenom spelet helt men visst är det svårt i början. Fast skulle man kunna spara så hade jag hellre haft ett lösenord på fem tecken då batterier blir gamla och börjar läcka

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:20
by Omega Supreme
Det finns ju flöjtar så en batterisparfunktion känns klart överflödig.....

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:25
by BelfegorC4
Spelet är för lätt. Så det är onödigt att ha en sparfunktion =)

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:26
by MrDomarn
Precis som OS säger så finns det ju flöjtar.

Warp-rören i SMB1, Warp-urnorna i SMB2 och flöjtarna i SMB3 fyller ju precis detta syfte.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:28
by tjibynn
sparas spelen då ?

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:32
by MrDomarn
Det syfte jag menar är naturligtvis att kunna spela genom hela spelet.

Sedan kan man väl diskutera om det finns någon filosofisk skillnad att spela det från början till slut utan att börja om, men tilloch med i spel där det finns batterispar så börjar man ju inte alltid precis där man slutade.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:34
by Bucket
Iofs föredrar jag att dra igenom hela spel åt gången gillar inte att börja mitt i något (såvida det inte är RPG-spel elr dylikt.)

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 11:34
by Leopardkungens
Rören har ju inget med att spara att göra?
Jag hade nog gärna sett att det fanns spar/kod funktion. Om man vill spela igenom hela spelet så vill man ju alltid inte vara tvingad att göra det på en gång då spelet ändå tar ett par timmar att lira igenom. Rören hoppar man ju över typ 75% av alla banor så det erstätter absolut inte sparfunktion.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 12:07
by Sphinx
Jag håller definitivt med att det borde ha batteriminne. Det fungerar ju hur bra som helst med Super Mario World och New Super Mario Bros spelen. Men hade det inneburit att spelet blivit avsevärt mycket dyrare hade jag nog eventuellt funderat om.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 12:11
by rogerxy
Nej tycker inte att det skulle funnits batteriminnen, då hade lite av utmaningen försvunnit. Finns trollflöjter om man tycker det tar för lång tid att springa igenom hela på en gång

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 13:57
by Ufouria
Flöjtarna är ju fusk!

Dessutom är 3-4 timmar eller hur lång tid det tar på tok för länge att spela i en sittning (eller på en dag pga tråkigheten), ffa för ett spel som är extremt enformigt.

Mitt förslag är att man tar bort hälften av världarna - de fyra tråkigaste! Eller skiter i att spela det öht! :good:

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 14:03
by rogerxy
Flöjtarna är väl inte mer fusk än ett batteriminne hade varit? Om man slutar spel på värld 4 så spelar det väl mindre roll om man tar en flöjt dit eller öppnar en save-fil så man kommer dit nästa gång man spelar?

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 14:08
by Ufouria
Men tar du en flöjt från första till sista världen så har du ju inte spelat alla världar där imellan. Sparar du efter att du spelat igenom de första fyra världarna så har du ju spelat dem. Flöjtarna är precis lika mycket eller lite fusk som rören i SMB.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 14:10
by pyton
vill man ha batteribackup kan man ju alltid spela de på på SNES

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 14:35
by rogerxy
Sanna wrote:Men tar du en flöjt från första till sista världen så har du ju inte spelat alla världar där imellan. Sparar du efter att du spelat igenom de första fyra världarna så har du ju spelat dem. Flöjtarna är precis lika mycket eller lite fusk som rören i SMB.
Men det är ju ungefär som att fuska i patiens, du lurar ingen annan än dej själv. Om man dör på värld 4 & tar flöjten till värld 6 & sen säger att du spelat alla världar så får man väl göra det då :DOG

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 14:59
by Ufouria
Ja så kan man ju göra.. :lol:
Alltså spela till värld fyra. Där dör man och stänger av skiten. Nästa gång man spelar tar man flöjten för att slippa spela de första världarna. Då har man ju på sätt och viss spelat alla världarna innan den värld som flöjten för en.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 15:01
by smid
Dock så följer ju inga powerups med :(

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 15:02
by rogerxy
Ja det var så jag menade. Det är ju exakt samma grej som att man skulle haft batteriminne, med möjlighet att man har annorlunda saker i inventoryt & fler/färre extraliv. Men i vilket fall som helst så är en kod att föredra istället för batteriminne isåfall, känns inte tillräckligt stort för att ha skäl att ha batteriminne.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 15:04
by smid
För att få en flöjt måste man ju dessutom spela tre banor och för att få två måste man spela tre + halva slottet. Sedan kommer man väl bara till värld 7 om man tar två flöjter från första världen men till värld 8 om man tar två från andra världen?

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 15:08
by Bucket
Om man använder en flöjt när man redan är vid warp-zonen kommer man till värld 8
istället kan man bara välja värld 3 och sedan när man är i värld 3 använder man flöjten än en gång för att komma till de andra som är innan värld 8.

Om jag förklarade resonligt?

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 15:35
by Ufouria
Precis, man kan ju inte direkt välja vart man ska åka med flöjten. Man missar ju den roligaste världen vill jag minnas.

Zelda skulle ju inte heller behöva någon sparfunktion isf för det tar ju inte så lång tid att spela igenom. Undrar om inte det går fortare att spela igenom Zelda än SMB 3. Iofs så är det ju svårt att hitta i Zelda (första gången).

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 16:02
by Arkiv N
pyton wrote:vill man ha batteribackup kan man ju alltid spela de på på SNES
+1 :good:

Minns att jag och kompisarna spelade värd 1 många många gånger när vi var små. Första trollflöjten fick vi reda på av en kompis brorsa efter ett tag. Men det var knappast så man kunde gå in och googla och få reda på fusk (vart flöjtarna fanns) under tidigt 90-tal.

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 17:40
by Pinge
rogerxy wrote:Nej tycker inte att det skulle funnits batteriminnen, då hade lite av utmaningen försvunnit. Finns trollflöjter om man tycker det tar för lång tid att springa igenom hela på en gång
Då borde batteriminne vara onödigt även i Zelda, Shadowgate m.fl spel som går betydligt snabbare att spela genom än SMB3 :yes:

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 17:45
by smid
Sanna wrote:Precis, man kan ju inte direkt välja vart man ska åka med flöjten. Man missar ju den roligaste världen vill jag minnas.
Nej då, värld 4 kommer man till med flöjt från första världen. ;)
Arkiv N wrote:Men det var knappast så man kunde gå in och googla och få reda på fusk (vart flöjtarna fanns) under tidigt 90-tal.
Kollade ni inte på The Wizard? :lol:

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 17:48
by 0LD5K00L
Som mindre hade jag velat ha en sparfunktion, det var mer än en gång jag hade mitt NES påslaget över natten... :lol:

Re: Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

PostPosted:19 Jan 2011, 18:01
by Ufouria
Vilken värld är det som allt är så stort (eller är det litet.. noll koll :lol: )? Den är roligast! :)