• Medicinsk Bensin för att ta bort prislappar.

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#11732  by likeguitars

Har kollat runt lite på sidan och sett att vissa scannade bilder på spelfodral har prislapparna kvar. Dem kan lätt avlägsnas med medicinsk bensin som finns att köpa på apoteket. Bara fukta lite med bensinen och ta en pincett och och peta bort. Funkar utmärkt.

#11733  by Bonomaul

Går även bra med elektronikrengöring.

Har du nåt bra tips på hur man får bort dom där röda fula Stor & Liten plomberingarna då? Har aldrig lyckats bra med en sån..
 #11742  by likeguitars

Tror att medicinsk bensin skall gå bra till det också. Det bästa är ju att man kan sätta tillbaks lappen ifall det är nåt fult under. Jag köpte nåt spel ifrån spelia.se för ett tag sedan där dom klistrat fullt med lappar både på spel och kartong. Tog mig typ en halvtimma att få bort skiten

#12246  by J. Lilja

kan man använda medicinsk bensin till att ta bort prislappar som sitter fast på t.ex. seriealbum utan risk för att skada albumet eller göra det skrynkligt?

#12254  by Bonomaul

J. Lilja wrote:kan man använda medicinsk bensin till att ta bort prislappar som sitter fast på t.ex. seriealbum utan risk för att skada albumet eller göra det skrynkligt?
Ja, sålänge det har en lite glansigare yta så ska det inte vara några problem.

#50513  by Ufouria

Köpte elektronikrengöring idag för jag tänkte att det kan vara bra om man vill få bort prislapper etc på kartonger.

Men hur gör man? Vad ska man spruta elektronikrengöringsmedlet på? Bomulstuss eller? Ska man skaka flaskan först? Det sitter en tunn ihålig pinne på locket, vad ska man med den till? Blir inte kartongerna "blöta" när man smetar på medlet?

#50514  by Gsmhacker

elektronikrengöring nej nej nej helt fel

köp Label off på biltema

antar att bono har skrivit fel

#50518  by Ufouria

Aha, så det finns något Label off oxå. Vad kostar en sån flaska? Finns den på andra ställen än Biltema (kan inte komma till något Biltema utan bil).

Men elektronikrengöring ska oxå fungerar bra, både för prislappsbortagning och rengöring av kontaktytorna. Vet nu iaf vad man ska göra med den röda pinnen, hehe.

#50519  by Gsmhacker

Sanna wrote:Aha, så det finns något Label off oxå. Vad kostar en sån flaska?

Men elektronikrengöring ska oxå fungerar bra, både för prislappsbortagning och rengöring av kontaktytorna. Vet nu iaf vad man ska göra med den röda pinnen, hehe.
nej det funkar långt ifrån bra det upptäkte jag när jag räckte handen bakåt och tog fel flaska , Fan va kinkig den va att lossna tills jag såg att jag höll i elektonikrengöringen :roll:

label off på prislappar och annat klister

elektronikrengöring på kontaktytan

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78092

69.90 kr klart värt varenda öre

#50528  by Bonomaul

Elektronikrengöringen funkar fint att ta bort klistermärken med, men jag tvivlar inte en sekund på att Label-off också har ganska bra effekt (kanske tom bättre, vad vet jag).

Spruta på på bommullstops och blöt klistermärket. Upprepa två/tre gånger och börja sedan försiktigt pilla. Det underlättar om klistermärket (dvs limmet på baksidan i praktiken) är fuktigt hela tiden. Ett rakblad kan också vara bra att ha till hands så att man inte råkar skada kartongen med sina naglar.
Blött blir det, men det avdunstar också otroligt snabbt.

#50602  by Ufouria

Jag provade elektronikrengöring på en klisterrest på en Game Boy kartong. Klistret gick bort men det gjorde även färgen på kartongen. :(
Tur att jag inte provade på Mr. Gimmick kartongen (den har iofs inga prislappar etc på sig). :P

#50619  by Tawny

på min tid sniffade folk kemisk ren bensin.. själv körde jag 95-oktanig :)

#50630  by Gsmhacker

Tawny wrote:på min tid sniffade folk kemisk ren bensin.. själv körde jag 95-oktanig :)
jäla boffare :wink:

#50632  by Gsmhacker

Sanna wrote:Jag provade elektronikrengöring på en klisterrest på en Game Boy kartong. Klistret gick bort men det gjorde även färgen på kartongen. :(
Tur att jag inte provade på Mr. Gimmick kartongen (den har iofs inga prislappar etc på sig). :P

Lyssna å lär Tommy är här :lol:

#50708  by Ufouria

Haha, den var fyndig. Får nog bli att införskaffa en burk Label Off oxå, om jag bara kunde komma till Biltema. Ska kika om de har sådan på Classe.

#50712  by BelfegorC4

Sanna wrote:Jag provade elektronikrengöring på en klisterrest på en Game Boy kartong. Klistret gick bort men det gjorde även färgen på kartongen. :(
Jag prövade att använda elektronikrengöringen på en av mina ArkivX pappboxar som hade två klistermärken.
Strök på rengöringen med en topps på klistermärket 2gg, sen drog bort det. inga märken alls efter det =D Ska fortsätta använda det =)

#50714  by Bonomaul

Har också använt det på otaliga boxar (fyra flaskor sammanlagt tror jag) och aldrig haft några problem förutom med en larmetikett från ett uthyrningsställe i USA.
Fast jag betvivlar som sagt inte att Label Off är minst lika bra eller till och med bättre.

#50722  by Ufouria

Kanske Game Boy Color boxen jag strök elektronikrengöring på inte var tillräckligt blank, ytan var något matt. Eller så innehåller inte Clas Ohlsons elektronikrengöring samma ämne i samma koncentration som Biltemas, eller så använde jag för mycket. Ska testa på någon annan box. :mrgreen:

#50741  by helios

Ja ytan måste vara blank om man använder elektronikrengjöring. Märkte det när jag gjorde rent en SMB3 kasset som det blanka hade försvunnit lite ifrån. Blev gult papper :(

#50835  by Ufouria

Ja det verkar som ytan måste vara blank. Använde elektronikrengjöring idag för att plocka bort en namnlapp på Track & Field kartongen som jag fick hem idag. Fungerade utan problem. :)

#51935  by Ufouria

Elektronikrengöring är verkligen super duper bra. Hade en fet stor klisterlapp på en kartong.

Image
klisterlappen var dubbelt så stor från början (kom på att ta kort när jag tagit bort halva)

Gick att få bort den lätt som en plätt, inga skador, inget klistergegg kvar. Däremot är kartongen något mörkare där etiketten har suttit (förmodligen har kargongen blivit lite solblekt).

Image

#52062  by Lalle-Man

Snyggt =) de va fan riktigt snyggt gjort måste ja medge =)

#52084  by Ufouria

Utan elektronikrengöring var det totalt omöjligt att plocka bort klisterlappen. Den satt som gjutet på kartongen.

#52186  by Lalle-Man

filofiserar över en teori ja har.. återkommer snart =)

#52191  by Lalle-Man

jorå =)
börja me att brygga lite kaffe.. sedan väntar du lite.. eller så kokar du bara upp lite vatten =)
håll kartongen med klisterlappen över ångan så släpper lappen efter ett litet tag =) fast ja tog de me bryggaren :lol: dock blev de sånna fula "mönster" efter lappen men de beror ju på att den suttit där så länge.. =/
Före: http://static.pici.se/pictures/nEVogZYfi.jpg
Efter: http://static.pici.se/pictures/WmYNYBFeR.jpg

#52198  by Bonomaul

Men hur praktiskt är det jämfört med elektronikrengöring då?

#52201  by Lalle-Man

inte en aning men man slipper ju få massa kemekalier å sånt på kartongen då =) dessutom släppte ju lappen utan problem.. men om de é bättre eller sämre vågar jag inte gå in på.. testa själv me nån prislapp å så om de é nån skillnad =)

#52202  by Ufouria

:lol:
Fördelen är väl att man får känna doften av nybryggt kaffe istället för stanken av elektronikrengöring.

Kaffebrygningsmetoden kanske fungerar bra när man vill få bort ostämplade frimärken från en jiffypåse.
Last edited by Ufouria on 16 Feb 2008, 22:27, edited 1 time in total.

#52204  by Lalle-Man

Sanna wrote::lol:
Fördelen är väl att man får känna doften av nybryggt kaffe istället för stanken av elektronikrengöring.
Hahaha så rätt så rätt :lol:

lite "lågt" att göra så =) fast ja kan väl inte sejja nått.. sålde byxor, tog 77.- i frakt å la dom i en låda me 77.- frankerat som posten inte hade stämplat.. billigt å bra å varan kom fram :lol:

#52218  by Bonomaul

Inte så lågt kontra mot hur urbota dumt det vore att ta av dem och slänga dem eller nåt.. :)

Instagram #sndb.se