• Var köpte man PIRATSPEL på 80/90-talet????

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#361320  by Sol

Jag pratar främst om riktiga pirater med 20-100 spel på varje kassett. Inte Sachen & Color Dreams.

Köptes alla dessa utomlands eller kunde man beställa någonstans?
 #361323  by tjibynn

vi hade en kille på orten här som hade som "källare-företag" att sälja pirater.. jag vet att man fick ringa till honom på ett speciellt nummer o boka en tid nån kväll när man kunde åka bort till han...

sålde mycket olika varianter men mest var det Famicom-kassetter det rörde sig om..
jag fick Hitex som maskin att lira på av mina föräldrar så det var ju ypperligt att försäljning av just famicom-kasetter fanns på orten..

kommer ihåg just ett tillfälle.. vi var hos försäljaren.. o han plockade fram SMB3..just hemkommet.. blev ett inköp direkt.. Visste att det inte hade kommit ut på NES-kassetter än.. skapligt poppis man var under en tid.. har nog aldrig haft så mye besök hemma.. ha ha.. (populäriteten höll väl inte i sig så många månader..) ;) Jag har fortfarande kvar denna gråa SMB3-kassett här hemma, precis som alla andra famicom-pirater jag köpte.

Jag vet att försäljaren av dessa pirater höll på 2-3 år med detta men slutade då han fick påhälsning av Farbror Blå.. (ryktet spred sig nog fort i denna lilla håla)
 #361324  by Janone

Men 2-3 år är ändå en väldigt lång tid. Det är ganska intressant att Bergsala lade ner så stora resurser på att stävja begagnat handeln medans pirathandeln som ändå också var väldigt stor fick verka istort sett ostört. Det baseras iof bara på vad jag själv plockat upp under åren sen jag började samla.
 #361326  by Sol

Sverige var ju rätt förskonat. I Spanien stod väl piratkassetterna för 50% av marknaden känns det som. Kolla spanska Ebay... :P
 #361328  by nes_nerd_no_1

Jag köpte min multikassett av en kille i 30-årsåldern, via Gula Tidningen.
När jag & mina föräldrar kom hem till honom så bodde han i en liten inrökt etta, som var fylld, och jag menar bokstavligen FYLLD med spelkonsoler & kassetter överallt!
Varenda ledig yta var bokstavligen ockuperat av spemaskiner av olika slag! På en stol inne i köket satt en kvinna (hans fru?) och rökte & lade korsord, och i vardagsrummet, mitt bland alla uppskruvade konsoller & kassetter stt en grabb i min ålder (c:a 10 år) och spelade SEGA.
Var en ganska bizarr syn, även omj ag just då tyckte att den här gubben var världens häftigaste farsa... :roll:
 #361332  by tjibynn

ja.. våran försäljare på orten var verksam rätt länge.. 2-3 år iaf.. ingen annonsering i tidn eller dyl. utan mun till mun..

det måste rört sig om iaf 1000-talet kassetter bara till Famicom, hemma hos honom..

jag vet ett tillfälle när jag o farsan var hemma hos honom .. farsan ( och försäljaren) blev ganska frustrerad på mig.. då jag säkert stod 35-40 minuter o våndades över vad jag skulle välja för kassett..
 #361339  by Ufouria

Har ingen aning vart min multikassett kom ifrån. Minns bara att den funkade i min konsol och att bl a Super C fanns med på den. Mycket möjligt att jag köpt den från någon via Gula Tidningen men vet inte vart han fått den ifrån isf.
 #361396  by Gixen

Köpte mina från ett ställe som hette KMB Invest, låg i Malmö tror jag. Rörde sig främst om singel-spel, men man fick tag i de stora titlarna långt innan releasen i Sverige. Minns vad glad man blev när det damp ner en lista i brevlådan på nya spel :)
Kostade väl runt 300:- /st om jag inte missminner mig. De enda jag är 100 på att jag köpte är Mega Man 3 och nån 32 in 1.
 #361415  by Sol

Gix: Du har inte kvar någon av listorna? Var det Famicom-kloner eller NES-kassetter?

Någon annan som har en svensk "pirat-lista"?
 #361442  by Pinge

jag har en broschyr/utskick från ett företag som säljer multikassetter, famicom pirater (bla mm3, smb3), videoband och lite annat!

America ngt heter det... multikassetterna kostar typ 1000:- :lol:
 #361557  by segis

Vi köpte vårat HiTex via SverigeHäftet tror jag :o eller något liknande, och efter man blev medlem där så fick man erbjudanden på diverse olika multikassetter, sachen spel mm :) min kusin har en famiclone och rödluvan via något sånt där ställe :)
tror inte jag köpte något direkt, blev bara enhet och något spel har jag för mig farsan köpte :)
 #361564  by Pinge

gameklubben sålde ju sachen, men inte massa pirater
 #361567  by tjibynn

mina päron köpte HiTex från Videoklubben (ni har säkert sett Mario VHS:en därifrån) vi var medlem där o fick en tecknad film varje månad..
med i det paketet var 4in1 kassett. sen fanns det fler lösa kassetter man kunde köpa från videoklubben..
 #361576  by segis

Då var det nog via dom :o
Visst fick ni "Det var en gång rymden" och liknande filmer? :)
 #361577  by tjibynn

såhär såg filmernas omslag ut från klubben vi var med i..

Image
 #361591  by smid

pinge80 wrote:America ngt heter det... multikassetterna kostar typ 1000:- :lol:
Folk kanske tyckte att det va en superdeal, typ 5 kr per spel. :lol:
 #361688  by segis

tjibynn då var det samma vi beställde ifrån :) Fast jag fick aldrig super mario bros filmen :(
 #361780  by s_o_n_y

Hemma hos oss knackade dom dörr. Var en försäljare som kom förbi och tog 1000:- riksdaler för en 190/1 kassett inkl chippning av enhet. Har alldrig öppnat och kollat vad som är exakt gjort i den enheten. Men allt finns kvar :D

Pappa slog till då han insåg att han annars skulle få köpa massa fullprisspel. Slutade dock med 50 originalspel innan ps1 tog över :)
 #361854  by Simon_ifrån_Delsbo

Jag, eller rättare sagt morsan, köpte spel på Ellos, fast då var de redan lagrade i konsolen.
I Ryssland där NES-klonen Dendy var jättestor (Mycket större än SNES och Sega Mega Drive) gjorde de till och med ett TV-program om den: http://www.youtube.com/watch?v=JC3J9iDrKwk
 #361895  by Henka

Köpte ett par stycken på Kanarie Öarna, var nog 1989 :-k . Det var dessa med räven på som man ser ganska ofta.

Instagram #sndb.se