• Castlevania 2: Simon's Quest

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#356615  by WERY

Då kunde det vara väl till pass med en stor tråd för detta spelet

Jag hade tankarna på att visa upp screenshots jag tagit på speciella ställen men nu så där i efterhand visade det sig att det enda man behöver är kartan över Transylvanien så den får ni istället. Gjorde en stor rulle och har tagit bild på varje papper enskilt. Jag börjar på landets vänstra sida och går hela vägen över till den högra

Platsen där man åker med tornadon, hittar diamanten och silkbagen samt köper morgonstjärna
Image
Döda floden, en plats att välja vägen till 3e borgen eller staden där den röda kristallen finns
Image
Platsen där du börjar spelet, köper vit kristall, törnpiska, heligt vatten, kniv och kedja samt hittar till 1a borgen
Image
Platsen där du hittar helig eld, byter till dig blå kristall, köper lök och laurels
Image
Platsen där du hittar Silverkniven och 2a borgen
Image
Platsen där man hittar 5e borgen samt en väg tillbaka till början av spelet. Använd inte den vägen utan vänd tillbaka mot höger när 5e borgen är avklarad
Image
Platsen där du hittar eldpiskan
Image
Platsen du hamnar på efter tornadon. Precis vid ingången till borgen
Image
Vägen som måste passeras innan spelet är slut
Image
Fortsätt ner för trappan och gå för bi staden och kyrkogården
Image
Kross blocken med heligt vatten och hoppa upp på bron. Gå sedan över till sista borgen
Image
Bara att spåna på om spelet i övrigt :)
 #356661  by Mango

Ett av de första spelen jag hade till NES, tillsammans med Fester's Quest. Tyckte det var så jäkla läskigt när det blev natt och sprang mest fram och tillbaka på kartan tills jag inte kom längre (Var typ 5 år). Har dock klarat ut spelet i vuxen ålder, vilket inte är någon direkt bragd eftersom det troligen är det lättaste spelet i serien. Det enda som är lite jobbigt är de få moment som är nästan omöjliga att förstå utan att ha läst en guide. Kan mycket väl ha en av spelhistoriens lättaste slutbossar också ^^.
 #356679  by Ufouria

Ett av spelen som jag fick nytt som barn. Gillade ju ettan så Simon's Quest var ett spel jag definitivt ville ha. Minns oxå att jag tyckte det var otäckt när det blev natt fast jag var väl runt 10 år när jag spelade det. Minns inte om jag klarade det då men troligtvis inte.
 #356683  by smid

Jag brukade spela detta hemma hos min kompis Alexander när jag va liten. Dock tyckte jag att det gick så långsamt jämfört med SMB3 och det va trist när det gick mellan natt och dag. Han tyckte istället att det va jättehäftigt, värsta verkligt osv med natt och dag. Jag tyckte dessautom att spelet va väldigt enformigt, man gick mest runt och piskade döingar för att ha råd med eldpiskan. Vi trodde vid ett tillfälle att hans videospel gick sönder, jag tror att vi hade klarat någon speciell boss eller fått någon speciell piska då tvn började blixtra som fan. Vi va även några av dem som inte fattade det där med att ducka med kristallen, som tur va hade han en storebror som hade hört det av någon så att vi kunde komma vidare. Att vi vid tillfället knappt kunde engelska lär knappast spelat någon roll med all nödvändig information som stadsborna ger en :D
 #356718  by Mango

Hahaha, ja verkligen ;) Nä, faktum var att de roligaste spelen jag körde som barn var de jag lånade av kompisar eller hyrde. Bland annat Gun Smoke, Duck Hunt, SMB2, SMB3, Ice Climber mfl. :P Man hade ju inte direkt någon koll på kvalitet på den tiden heller, finns en intressant artikel om detta i en av de nyare Level.

För att återgå till ämnet så tycker jag att Simon's Quest hade varit mycket bättre om de tagit bort dag/natt-grejen samt gjort bossarna svårare. Men det är helt klart värt att spela :)
 #356720  by BelfegorC4

Simon's Quest hade varit ett bra spel om spelprogrammerarna inte hade varit så glada i alla dessa block som man faller igenom.
Och sen såklart den där rutan som inte går att trycka bort, den är rolig de första gångerna men sen blir man bara trött.
Det är samma sak i andra spel där man inte kan trycka bort dialog eller filmer :(
 #356985  by Hullofella

Det är dags för ett nytt Simon's Quest-aktigt Castlevania-spel på samma sätt som Mega Man 9!

Något som är bra att ha om man spelar Simon's Quest är Nintendo-bibliotekets spelguide (tror det är nummer 3).
Trots sina tillkortakommanden så är det ett mycket intressant spel vad gäller upplägg och estetik; jag tror att man skall se det som en viktig föregångare till spel som Symphony of the Night och Metroidvania-genren, vilket på senare år blivit synonymt med Castlevania.
 #388680  by pravda

Simon's Quest hade varit ett bra spel om spelprogrammerarna inte hade varit så glada i alla dessa block som man faller igenom.
Och sen såklart den där rutan som inte går att trycka bort, den är rolig de första gångerna men sen blir man bara trött.
Det är samma sak i andra spel där man inte kan trycka bort dialog eller filmer
simon's quest är ett av väldigt få castlevania-spel jag inte varit särskilt förtjust i, mycket av de anledningar som belfegorc4 nämner. men också att gåtorna är helt ologiska och alltför svåra att komma på, jag menar, ducka i tio sekunder och markera en viss sten för en jäkla virvelvind ska plocka upp en. hur sjutton skulle jag komma på det när jag satt där som 6-åring?
Något som är bra att ha om man spelar Simon's Quest är Nintendo-bibliotekets spelguide (tror det är nummer 3).
Trots sina tillkortakommanden så är det ett mycket intressant spel vad gäller upplägg och estetik; jag tror att man skall se det som en viktig föregångare till spel som Symphony of the Night och Metroidvania-genren, vilket på senare år blivit synonymt med Castlevania.
ja utan nes spelatlas hade jag aldrig varit i närheten av att klara spelet. de borde ju verkligen tänkt på att skicka med en karta till ett sånt spel (som t ex medföljde zelda och metroid som iaf var påbörjad, för att man sen skulle rita själv). jag älskar verkligen symphony of the night/nocturne in the moonlight men simon's quest rankar jag långt ner på castlevania-listan. kan till viss del hålla med dig om att det samtidigt är nyskapade och upphov till nya idéer med t ex dag och natt (ocarina of time) men spelet är överlag alltför svårt strukturerat och svåra gåtor.

finns en rolig recension av spelet av angry video game nerd, och där finns motivation att hålla med honom.

Instagram #sndb.se