• Recension: Mario Bros. Classic Series

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#354151  by Thermoptic

Jag har alltid älskat Mario Bros och spelar det fortfarande idag med kompisarna, men för ett par dagar sen testade jag en Mario Bros version som jag inte visste fanns nämnligen den förbättrade versionen av originalet som enligt NesDB infon ingick i "Classic Serie". Och det var grymt kul, förändringarna dom gjort ändrade hela spelet till det bättre.

Jag vill veta mer om denna förbättrade versionen!
När släpptes den? Finns den att köpa? Vad är "Classic Serie"? Tacksam för all info jag kan få.

Här är texten från NesDb:
Mot slutet av NES:ens livstid släppte Nintendo of Europe (NOE) en serie spel som de kallade Classic Serie. Mario Bros. var ett av dem. Spelet fick en annan ID-kod, och är lite annorlunda från den vanliga versionen. T.ex. så får man se en introduktion till fienderna, grafiken är justerad och spelkontrollen är förbättrad. Nu kan man byta riktning mitt i ett hopp, precis som de andra Mario-spelen! (De flesta av dessa ändringar finns redan i det japanska Kaettekita Mario Bros.)
 #354156  by WERY

Den versionen hade jag för flera år sen när jag saknade inriktning på mitt NES samlande. En väsentlig skillnad är ju boxarten och dylikt. Originalt till NES släpptes ju som svarta serien men denna kom ut i en gul box med en helt ny bild och det var likadant med kassetten och manualen(bilder finns i DBn då jag scannade in dom)

Sålde det på tradera 2007 och det gick väl inte så högt men jag tror det kostar en del så länge man köper det av nån annan med mer tur. Kolla på tradera eller ebay så ska du nog kunna hitta spelet

Jag gav 200;- för det och fick mycket mindre tillbaka när jag sålde det
 #354160  by Thermoptic

Tack så mycket för infon Wery! Hittade omslaget som du hade scannat, såg att den var på tyska. Men finns den med engelsk text också? Antar att den bara är släppt i Europa med tanke på att det är en Nintendo of Europe (NOE) release? :)
 #354162  by WERY

Jag har bara sett dom där releaserna som tyska utgåvor hittills(finns en liknande med SMB3 där boxen skall vara grönaktig och den påstås vara mycket sällsynt).
 #354234  by Thermoptic

Enligt wikipedia är Mario Bros Classic en portning av det japanska FDS spelet Kaettekita Mario Bros, Stämmer detta?

Kaettekita Mario Bros hade tydligen reklamer mellan banorna för bla kommande spel som SMB3 etc, dessa var isf såklart borttagna när dom portade det till NES:en.

NesDB säger även att Kaettekita Mario Bros endast såldes via Disc Writers i japan, stämmer detta? (Har inte hittat någon annan info om detta på nätet, bara NesDB som nämnde detta) Men med tanke på att det är reklam med i spelet så borde det vart ett Disc Writer spel.
 #355006  by Thermoptic

Jag uptäckte nyligen Classic Serie version av Mario Bros och blev så fast i det så jag bestämde mig för att skriva en liten recension. Det var lite meckigt att få tag på infomation om det men det jag lyckats få tag på finns med i recensionen på min blogg. Om någon märker något som inte stämmer eller har någon mer information om spelet så skriv gärna! Tack!

Recensionen finns på min spelblogg här: http://thermoptic.posterous.com/mario-b ... ssic-serie
 #355207  by Kreese

Oj, det skiljde en hel del på dessa ju! Kul att läsa din recension. Nästan så man måste skaffa denna version också...!
 #355523  by Thermoptic

rogerxy wrote:Här lånar vi helt ogenerat bilder från databasen utan att ange källa ser jag
rogerxy det var inte min mening att såra någon eller göra något fel med denna recensionen. Det var bara med goda avsikter jag skrev recensionen, sprida glädjen jag hade för spelet. Och då det var ett spel som kanske många missat så postade jag den även här för att sprida detta. Jag kan ta bort dessa bilderna om du vill eller om någon mår dåligt av detta. Jag tar och letar upp bilder som inte kommer från databasen helt enkelt.

Kreese wrote:Oj, det skiljde en hel del på dessa ju! Kul att läsa din recension. Nästan så man måste skaffa denna version också...!
Tack för kommentaren Kreese, väldigt kul att höra att du gillade recensionen :)
 #355532  by Mango

Eller så anger du bara källan så är problemet löst ;)
Last edited by Pinge on 11 Dec 2010, 18:52, edited 1 time in total. Reason: Och du ger fan i att citera senaste inlägget så är det problemet löst ;)
 #355577  by Kreese

Thermoptic: Ja skriv gärna att du lånat bilden från nesdb.se.

Sammanfogade de två Mario Bros. trådarna då de i princip var en fortsättning på varandra.

Sådana här recensioner och artiklar hade varit skoj att ha samlade på nesdb framöver. Synd att man i dagsläget inte kan skriva artiklar kopplade till spelen. Den funktionen måste inkluderas!
 #358880  by Cpt Tuttle

Jag har den, tysk om jag inte minns fel men hade ingen tanke på att den skulle vara speciellt ovanlig eller så, köpte den för typ en femma och en fimp, dock enbart cart förvisso. Kanske ändå var ett bra köp...
 #358909  by Kreese

Undra om de andra "Classic series" skiljer sig åt också. Jag hade en Pinball men den har jag slaktat och lätt bort eprommarna i. :(

Mario Bros. Classic Series skiljer sig så mycket åt att det borde nästan få en egen plats i databasen. Finns den bara som PAL?

Instagram #sndb.se