• Regionsfria ntsc spel

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#332337  by segis

På tråden Myter om nes så har Kveldulver skrivit om sin Mega Man 6 som funkar i en vanligt svensk omoddad enhet och det här kanske är varför.

Image

Annonsen är tagen från en gammal Super Power tidning som jag fick för mig att läsa och då undrar jag om någon här nappade på det erbjudandet och köpte in ett eller två spel :) Så förmodligen finns det en del "regionsfria" spel eller omgjorda för pal-b
Tidningen är från 1995 så det kanske är lite väl tidigt för dom flesta här att handla därifrån.
Tyckte iaf det var en kul grej att scanna in och dela med sig utifall någon vet lite mer om det hela :)
 #332341  by Mango

Ur rent samlingssyfte så klart, jag har redan US-versionen :) Det är alltid bättre att spela NTSC.
 #332342  by BelfegorC4

Fast folk fick NTSC versionen av Nordic Games också. Det enda skillnaden är att chippet i kassetten är utbytt så en regionlåst enhet kan spela spelet. Spelet är inte PAL anpassat. Vore samma sak som att spela NTSC spel i en moddad PAL enhet.
 #332343  by Mango

Aha :( Så det är bara vanliga moddade kassetter?
 #332344  by Ufouria

& samma sak som att spela Camerica kassetterna (med regionsswitchen på baksidan) i en PAL konsol.

Final Fantasy är väl dessutom ospelbart i en PAL konsol eftersom texten inte syns eller vad det är.

Edit: Jag har iofs inte märkt något konstigt spelmässigt när jag spelat Camerica kassetter i min PAL konsol. Det var precis som att spela det på NTSC konsolen. Märkte inte ens skillnad i hastighet på ljudet eller spelet. :s
 #332346  by instinqt

Jäklar va sent de sålde NES-spel egentligen, 1995 släpptes ju PS1. Skoj :)

Undrar hur många de sålde. Det tog ganska många år innan vi fick se ett exemplar av de moddade kassetterna, då kan det inte vara så många ute i cirkulation (eller så tittar folk inte efter sådant helt enkelt).
 #332347  by smid

Mango: Det är väl inte så bara :)

Jag har ett par Super Power hemma, vilket nummer är det?
 #332355  by segis

Nummer 9 , 1995 sida 33 om man nu ska vara noga ^^ fast jag är ganska säker att det står i fler nummer däromkring
Så det var dessutom slutet av 95 :) Kul att dom försökte få in lite nya spel iaf ^^
 #332408  by WERY

Wow :o Men det säger ju en jävla massa. 2006 köpte jag in ett komplett Mega Man 6 och det var moddat så man kunde spela det på SCN enheter. Det måste ha varit importerat genom Nordic Games då. Nu är spelet förvisso tillbaka moddat till NTSC men då betyder det att det var ett svensksålt Mega Man 6 :D

Undrar om det gjordes nån A4 till spelet...
 #332420  by Pinge

det har jag svårt att tro, då borde det i dagsläget dykt upp en manual till åtminstonde ngt av dem spelen!
Förmodligen handlade det "bara" om regionsmoddade kassetter!

Så listan äver svensksålda spel blir luddigare! :)
Och sen sålde ju Game-Klubben en uppsjö av olika Sachen spel!
 #332426  by WERY

Nja man får väl separera dom 200 ordinarie spelen från fulimporterna. Är väl bara struligt att kartlägga varenda spel som såldes i Sverige när man bortser från SCN märkningen.

Då var det 10 st ESP, XX st USA samt några Sachen/color dreams/tengen/wisdom tree...
 #345962  by GNo1

Hade ett Mega Man 6 för 10 år sen och det fungerande i ett PAL-Nes men var ingen som trodde på mig. Finns nog någon tråd om detpå lmg eller nåt sånt.
 #376001  by MrDomarn

För ett par veckor sedan så fick jag tag i en Amerikansk DuckTales 2-kassett som jag hade uppe här på forumet.

Det speciella med just den kassetten var att den fungerade perfekt i min omoddade svenska konsol. Anledningen som vi kom fram till är att regionschippet på kassetten blivit bytt. Så här såg det ut och man såg tydliga spår av "hemmalödning":
Image

Nu häromdagen fick jag tag i ytterligare en sådan här kassett. Det är ett Amerikanskt Mega Man 5 som återigen fungerar kanon i mitt omoddade svenska NES. Bild här:
Image

Är det någon som vet dealen med dessa? Är det så att svenska "källarföretag" importerat spel från USA och moddat själva.

Skulle detta kunna förklara de historier man hört om att kompisar kunde spela amerikanska spel på sin svenska konsoll?

Jag vet inte riktigt vad jag vill komma till annat än att diskutera detta lite och höra mer från någon som kanske vet.
 #376021  by Kreese

MrDomarn wrote:Skulle detta kunna förklara de historier man hört om att kompisar kunde spela amerikanska spel på sin svenska konsoll?
Mycket möjligt och det skulle kunna döda myten (?) om att de basenheter med lågt serienummer kunde spela spel från alla regioner.
 #376025  by MrDomarn

Mango wrote:Finns redan en tråd om detta: viewtopic.php?f=2&t=10163&hilit=nordic+games
Ahh, nu när jag ser den så minns jag den diskussionen. Jag ber om ursäkt för dubbeltrådande och ber någon vänlig moderator att kanske slå samman trådarna.

Var fick Nordic Games tag i Pal-regionschip månne?
 #376026  by Kreese

Slaktade vilken valfri PAL-B kassett som helst antagligen...
Smart Cat wrote:Nja, skulle jag vilja säga för myten om regionsfria konsoler fanns väl innan 1995 då Nordic Games sålde spel.
Jag hörde aldrig om detta innan jag började hänga här faktiskt. Men det är väl fastslaget att det bara var en myt antar jag? Hade varit intressant att se insidan på en regionsfri NES annars. (där man inte bara kapat det fjärde benet på konsolens lock-out chip).
 #376053  by Ufouria

Slog ihop de två trådarna

Det borde väl inte vara så jättesvårt att modda kassetten väl? Ser inte ut som ett så svårt ingrepp.
 #376054  by tjibynn

har man bara den nya kretsen som ska sättas dit så e de inga problem... själva lödandet klarar 3-åring ( iaf om resultatet ska vara i klass med det som bilderna visar)
 #376058  by Ufouria

Okej, det behövs en liten krets (hur den nu ser ut) som man löder fast.
 #376081  by Kreese

Du tar ett Amerikanskt spel, ett PAL-B spel. Löser loss lock-out chippen och byter. MEN detta ingrepp är inget jag skulle rekommendera. Spelen ska spelas i rätt hastighet i rätt format för optimal upplevelse. För mig är ett sånt här spel inte värt nånting, möjligtvis om man gör som WERY moddade tillbaka det.

Ps. Spelen blir INTE regionsfria, man byter region på dem.

Instagram #sndb.se