• Ljud/Bild dess moddningar & Franska NES

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#300616  by jalla

Jag skulle önska att någon hadde reproduserat PPU'en som är i en PlayChoice 10 maskin. PlayChoice 10 maskiner är väl rätt sällsynta? Jag vet inte helt om jag hadde velat börja ta ut PPU'en viss jag hadde ägd en PlayChoice 10 maskin.
 #300760  by mikoto

Den franska NES RGB dras ju ned ytterligare med av att det är en så pass gammal och ganska budgeterad komposit till RGB omvandlare. Jag tror man kan få mycket bättre resultat med en nyare krets... Fast i slutändan så blir det nog inte perfekt ändå.

Fast det borde ge en skjuts över en vanlig NES, eller iaf jämna ut kvaliteten. Annars är ju bildkvaliteten från maskinen beroende på TVn och dennes komposit hantering.

Och jo, reproduktion av PPUerna skulle verkligen inte vara tråkigt. De är inte så svåra att få tag på och oftast går det även sätta i NES PPUn i arkadspelet. Men det är ändå synd.
 #300921  by Kreese

Jag kan för lite om teknik och sånt, men är det rent tekniskt möjligt att reproducera PPU:erna tror ni? Klart att det går fattar jag, men skulle det kunna vara lönande, och inte för dyrt... Man kan ju önska sig att retrousb.com eller några andra tar sig an uppgiften i sådana fall.
 #301044  by mikoto

Jag inte så bra jag heller, iaf inte på just det här :-) Men jo, det borde ju gå på något vis tycker jag. Det finns ju programmerbara "CPUer", eller ja, snarare IC kretsar som emulerar andra kretsar. Det borde gå använda en sådan på något vis... Tycker jag. Fast hur man gör med videoutgången från en sådan vet jag inte.

Nes PPUn skickar ju ut analog video, ska en programmerbar... grej, kunna skicka ut det måste den ju ha stöd för det från början tycker jag. Eller om man fixar en programmerbar CPU som skickar ut digital video så får man konvertera den till analog, det borde gå. Nintendo 64 fungerar så...

Fast om det gick tycker jag att någon annan redan borde ha gjort det här, Nes fantasterna är ju trots allt ganska många...
 #304257  by WERY

Jo men det kan ju ta tid innan nån har lösningen. Kommer ihåg när jag resonerade likadant om AV modden till Famicom som ingen trodde var möjlig. Och nåt år senare så var den det. Fast sen så är den mkt lättare än en RGB mod men det indikerar ändå på möjligheten
 #304260  by mikoto

AV modden har väl varit möjlig sedan 1985 då amerikanska NESen släpptes. Den har ju identiska PPUer med Famicomen så det är ju bara att sno dennes videokrets och bygga en likadan :-)
 #304275  by WERY

Jo den har varit möjlig men ingen har vetat hur den gick till. Jag pratade mkt om att skaffa en riktig Famicom och då avråddes jag alltid eftersom AV saknades och ingen visste hur man moddade enheten.

Jag blev därför tipsad om kloner och AV-famicom. Någon visade mig nåt schema över originalet och påstod att det inte var möjligt att ändra på innehållet. Men jag fortsatte tro på möjligheten och slutligen fick jag se en moddad enhet.

Men det var först efter det som jag lärde mig mer om att andra format oxå kan moddas på "samma sätt" för att anslutas till AV

Instagram #sndb.se