• NES på IPhone - Android mm.

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #348050  by Pinge
 
The Maggot wrote:Har en iPhone, och har Mega Man 2 på den, men känslan att trycka på touchscreenen är ju skit, riktiga knappar ska det vara!
+1
 #422956  by Jonathan
 
sundrik wrote:Annars finns det en hel uppsjö med NESemulatorer till Android och horder av spel. Dock skulle jag vilja ha en kontroll istället för touch. Finns det handkontroller med miniusb?
Tråden är gammal men men... Hittade programmet NES.emu på Android Market där man tydligen ska kunna använda sin Wii-kontroll för att spela NES-spelen i telefonen. Kolla på klippet http://www.youtube.com/watch?v=PwtjpjFkaSM 3.35 in så ser man att det går att ansluta två kontroller. Har inte laddat ner eller testat appen än, återkommer när så är gjort.
 #422959  by Jonathan
 
Nyare telefoner har ju uttag för HDMI. Alltså kan man med ovannämda konfiguration, om den funkar, enkelt kunna spela NES-spel via emulator med Wii-kontroll på TV:n, även tvåpersonersspel. Brukar vara ett rätt stort projekt att få igång NES-basenheten annars så detta borde underlätta för spontanspelandet. Som sagt, återkommer när jag väl lyckas testa det hela.
 #422999  by Mango
 
Jonathan wrote:Brukar vara ett rätt stort projekt att få igång NES-basenheten annars så detta borde underlätta för spontanspelandet.
På vilket sätt är det "ett stort projekt" :koopa: Det är ju bara att stoppa i kassetten och sätta på konsolen. Tar max 10 sekunder om man inte är född med extremt dålig finmotorik ;)
 #423003  by Jonathan
 
BelfegorC4 wrote:Så att starta sitt NES (kom ihåg att du är på ett NES samlarforum) är jobbigare än att koppla in telefonen i TV:n för bild, ansluta Wii handkontrollerna trådlöst och sparka igång en emulator? :s
Ok, du har absolut en poäng, rätt stor sådan :-k

Sitter man hemma i vardagsrummet är det väl rätt troligt att det riktiga Nintendot kommer fram, om inte annat så för samlingens skull. Men hemma hos en polare, på hotellrum, i sommarstuga eller, som i mitt fall, övernattningslägenhet på annan ort, kan det vara rätt smidigt att bara ha med en Wii-remote och en kabel och inom 30 sekunder ha fått igång vilket NES-spel man vill. Telefonen har man ju redan med sig.
Last edited by Jonathan on 04 Jul 2011, 19:51, edited 1 time in total.
 #423006  by Mango
 
Absolut :) Går det att spela med Classic Controller också (Som är grymt mycket skönare)?

Om man inte bestämt måste lira på en TV kan jag annars rekommendera en 3DS eller DSi med flashkort :) Finns en uppsjö olika emulatorer till dessa.
 #423013  by Jonathan
 
Mango wrote: På vilket sätt är det "ett stort projekt" :koopa: Det är ju bara att stoppa i kassetten och sätta på konsolen. Tar max 10 sekunder om man inte är född med extremt dålig finmotorik ;)
Det är inte alla som har möjlighet att ha sitt NES eller sina spel framme stand by för en smidig duell i Ice Climber och även om man skulle ha det är det i vart fall för mig, trots rengjord connector, betydligt mer än 10 s som krävs för att slippa rödblinkandet. Visst, en del av känslan försvinner säkert men det är väl i så fall en fråga om vad man är ute efter. Och nej, min fimotorik är säkert inte bäst i världen :)
 #423014  by Mango
 
Då behöver du nog rengöra spelen bättre :) Finns många tips i denna tråd: viewtopic.php?f=10&t=1696
 #423057  by Jonathan
 
Det tackar jag för Mango :good:

Den behandlingen jag har gett mina spel och connector är bevisligen på tok för mjuk. Nu blir det hårdhandskarna på!
 #440963  by Jonathan
 
Vill bara meddela att jag har testat det hela nu och det fungerade över förväntan. Har en Xperia Neo som jag anslöt med medföljande HDMI-kabel till TV:n. Laddade ner programmet WiimoteController från Android Market samt Nesoid och SNesoid från slideme.org, allt var gratis. Fick binda knapparna på wii-kontrollen till motsvarande knappar på NES/SNES-kontrollen och sedan var det bara att tuta och köra. Testade flera olika spel och även att spela mot brorsan. Som sagt, perfekt när man är iväg någon stans utan tillgång till basenhet eller sina spel.
 #440970  by Jonathan
 
Jag har ingen sådan så jag kan inte testa. Kopplar man in den till en wii-remote har den ju ström och skickar signaler via bluetooth så det borde ju fungera om man bara ser till att binda knapparna rätt.
 #441197  by Kreese
 
Kan varmt rekomendera NES.emu av Robert Broglia. Körde också med NESoid innan, men den här andra emulatorn är bättre. Tyvärr funkar inte Wii-kontroller att använda på min HTC Desire HD ... HTC Sense är tydligen jäkligt, man kan inte ansluta vilken Bluetooth enhet som helst. :(
 #441206  by Jonathan
 
Tack för tipset, jag får ladda hem det nästa gång jag är i Sverige. Vad är mervärdet med NES.emu i jämförelse med NESoid?
 #441963  by Kreese
 
Han som gjorde NESoid använde tydligen nån emulatorkällkod som grund där man inte hade rätt att modifiera och sälja. Därför finns inte ens NESoid att ladda hem på Market längre. Killen som gjorde det tjänade nog en rejäl hacka.

Kan inte garantera att detta stämmer. Men läste det nånstans. Här hittade jag lite info:
http://mashable.com/2011/05/30/emulator ... id-market/

NES.emu baseras iofs också på nån källkod (FCEuex) och den verkar ju vara ok att ta betalt för. Skillnaden i övrigt är väl inte så stor. Mer inställningsmöjligheter i NES.emu vilket är bra.

Edit:

Nej det stämde kanske inte helt.
http://www.zodttd.com/wp/2011/05/it-hit-hard/

Nåväl, grymma emulatorer och hoppas de får finnas kvar.
 #446320  by bot3ro
 
Har nyss bytt telefon och kommer snart få hem en Samsung Galaxy S2 med Android. Någon som har tips på fina appar/spel till den att börja med. Är ny inför Android operativsystemet så alla tips och råd tas gärna emot. :)
 #446322  by smid
 
Ta en titt i app-tråden under övriga diskussioner, är på tok för lat för att tänka just nu :(
 #446327  by Malus
 
Jag brukar sitta på mina matraster och spela Nes på min Xperia X10, dock så är det jobbigt att spela med en Touch-Pad.
Men om man värkligen vill spela Nes och även adnra emulatorer så rekomendrar jag Xperia-Play.
när du spelar Castlevania SOTN på PSXdroid så är det inget lagg och ljudet funkar till 100%.
sen har den en PSP liknande kontroll.
 #449160  by Kreese
 
Blir så förbannad på HTC att man inte kan använda en Wiimote. Tydligen är det HTC Sense som inte tillåter att vilken Bluetooth enhet som helst används. Hade ju varit perfekt på min HTC Desire HD att spela med två Wiimotes och något tvåspelarspel... Funderar nästan på att roota den, men är för dåligt insatt att jag inte riktigt vågar. Nån som har erfarenhet av detta?

Instagram #sndb.se