• Överskattade spel till NES!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#225304  by Vigdul

SMB 3 är väl i särklass det mest överskattade spelet, rätt trist så här på efterhand.

Tycker även att BIonic Commando är rätt B.

Bubble Bobble är inte heller det roligaste spelet, som många verkar tycka.

Pro AM II - sämre än ettan.
 #225348  by Lakanman

Tycker det är svårt att skilja på om det är tråkigt eller överskattat. En gång när det var nytt var det ju kul. Sen efter 20 år är det inte lika kul längre. Är det överskattat då?
 #225548  by Pinge

men väl på wow! :DOG
 #225567  by Ufouria

Kirbys Adventure är ett sjukt överskattad spel, t om mer överskattad än SMB 3!

Extremt enformigt och någon utmaning finns det öht inte. Nu är spelet iofs riktat till de mindre barnen, typ 5-åringar. Därför förstår jag inte vad de som är äldre än 5 år ser med det spelet. Kanske de tycker det är bra för att det är det enda spel de klarar av. :badgrin:

SMB 3 är helt ok att spela i 2-3 världar men Kirby har man nog av redan efter första världen. Det hade räckt gott och väl med de två sista världarna som även är de som eventuellt kan erbjuda lite utmaning.
 #225747  by Ludu

Något som dock talar FÖR Kirby är ju att man kan spara, och slipper köra samma banor varje gång :) Man kan tröttna, vänta några dagar/veckor och sen fortsätta där man var. Om man däremot behövde börja från början varje gång så håller jag med om att det skulle bli jobbigt att spela från start till slut.

Jag tyckte väldigt länge att Zelda1 var otroligt överskattat. Jag förstod som inte varför folk kunde tycka om det. Men ju mer jag har spelat desto roligare blir det, så jag är väl några månader sen att skriva i en sån här tråd :$ Det är inte heller nostalgi som talar då för jag spelade bara tvåan ett fåtal gånger då jag var yngre. Samma med SMB1 som jag däremot spelade väldigt ofta. Bara okej först men på senare dagar har jag insett hur genialiskt det är (jag sög ju på att skriva om spel jag FORTFARANDE tycker är överskattade :lol: )

Metroid vill jag såga! Inte för att man inte hittar vart man ska eller att man inte kan skjuta neråt, utan att man inte börjar med fullt liv om man dör! Det jobbigaste är att stå hur länge som helst och fylla på liv, spela i 2-3 minuter och sen klanta sig och ramla ner i nån lava och måsta börja om. Spelet hade varit oändligt mycket roligare om bara denna lilla grej skulle varit annorlunda. Om det är något knepigt ställe hinner man nästan glömma hur det var medan man står där och matar på samma fiender om och om igen för att fylla på liv. Nä jag föredrar 2:an på gameboy alla dagar i veckan :)

Kid Icarus har jag inte spelat tillräckligt mycket för att ge ett slutgiltigt utlåtande, men kontrollen tycker jag är rätt värdelös och på första banan förstör det ganska rejält. Vi får se om jag ändrar uppfattning då jag tagit mig längre i spelet :)
 #225752  by Ufouria

Näe kontrollen i Kid Icarus är inte topp direkt. Man slirar efter att man hoppat men det gör man i bl a Mega Man 1 och 2 oxå fast i Mega Man spelen märks det knappt eftersom det inte gör så mycket om man slirar lite. I Kid Icarus däremot innebär en sladd oftast en säker död om man inte har en vinge till hands eller om man är på en bana där det är ok att slira lite.

Metroid kunde jag verkligen inte förstå hur man kunde gilla men jag har börjat uppskatta det mer och mer för varje gång jag spelar det. Men NES versionen är inte på långa vägar lika bra som 2:an till Game Boy eller som Fusion och Zero Mission.
 #225755  by Vigdul

Vet inte om någon har nämnt Blades Of Steel än, men det var ju grymt överskattat när det kom (kolla bara på försäljningstoppen i Sverige).
 #225815  by Ufouria

Blades of Steel var ju hur häftigt och skoj som helst när det kom. Fick det spelet nytt på en julafton.
Nu tycker jag att det är helt kass, bortsett från nostalgikänslan.

Pekka pää!
 #225987  by Smart Cat

(AoA:)
Jag tycker att Kid Icarus blir lättare ju längre in i spelet man kommer. Man har ganska lite liv i början och det går snart åt men sen får man ju mer och har lite större buffert.
Kid I tillhör ett av de där spelen som jag finner grymt överskattat.

Sen gillar jag inte heller Excite Bike men det verkar vara många andra som gör det.
För mig är det ytterliggare bara ett crosspel men jag har aldrig lagt ner så mycket tid på det heller.
 #241586  by Cpt Tuttle

Turtles II. Nu är det ett tag sedan jag spelade det men vill minnas att jag tyckte det var relativt tråkigt och att jag gillade ettan bättre. Många höjde ju Turtles II till skyarna och menade att det var så mycket bättre än ettan, men jag förstod aldrig det roliga med det spelet.

Håller med om Metroid...
 #241596  by Pinge

Turtles II är verkligen överskattat!
 #241666  by Early90s

Jag blir rädd Pinge. Vore åsikter är nästan identiska. Jag spelade Turtles II för någon månad sedan och jag bliv inte psyked över det. Upprepande och jag fick ingen retrokänsla på samma sätt som Turtles I, som för övrigt är mycket bra. Och folk säger att tvåan är bättre än ettan. Ettan osar ju NES och retro ffs.
 #241673  by Ufouria

Håller verkligen med om Turtles II. Överskattad som tusan. Vilken flopp. De borde gjort en riktig uppföljare i samma stuk som ettan.
 #241882  by 0LD5K00L

vet inte om det finns något som heter "överskattade NES spel" för mig :D

men som de nämndes innan, WoW är ett otroligt överskattat spel :lol:
 #241893  by crust

Har svårt att komma på något! :D

Generellt kan man ju dissekera vilket spel som helst på ett eller annat sätt, ställa det i förhållande till sin uppmärksamhet, och sen även(eller enbart) strössla på med strikt subjektiva saker att det helt enkelt är tråkigt, och att man inte har någon nostalgisk känsla till det på ett personligt plan(vilket är helt irrelevant i frågan om det är överskattat eller inte, från båda håll, eftersom det mäts enbart kvalitetsmässigt).
För att sen göra en egen bedömning om spelet i fråga förtjänar uppmärksamheten det fått.

Men när man tänker på spel som överskattade, ska man akta sig för att räkna in alla dem som mycket väl kan vara orsaken till att man känner
att ett spel känns just överskattat. D.v.s. all uppmärksamhet från nostalgiker med kultkänsla, som tycker att ett spel jämförelsevis är det härligaste av spel utan att blanda in för mycket analyserande kvalitetstänk. I den bemärkelsen är alltså uppmärksamheten som ofta blir sedd som överskattning befogad, vare sig man vill eller inte(det är ju inte så att de "känner fel").
I de fallen är det som att kritisera ett känt och omtyckt musikstycke; bara för att vissa partier i det t.ex. har konstiga övergångar eller ej välkalkylerade rytmer.
 #352860  by *Andreas*

Mike Tyson's Punchout känns väldigt enformigt och tråkigt, så skulle vilja slänga in det i denna tråden för extremt överskattat spel.
 #352870  by Mango

Metal Gear tycker jag känns jäkligt överskattat. Finner inget som helst nöje i det. Det har riktigt kass kontroll dessutom.
 #352875  by WERY

Anticipation och Golf för att dom är urdåliga skitspel som man tröttnar på bara sekunderna efter att man börjat spela. urk
 #352881  by R.J

Finns inget spel i världen som är så överskattat som wow. Inget spel förtjänar så mycket uppmärksamhet och verkligen inte det.
Men till Nes skulle jag nog säga Teenage Mutant Ninja Turtles som såldes i sjukt många ex med tanke på kvalitén på spelet.
 #352882  by rogerxy

Min röst skulle nog gå på Ice Climber. Har aldrig riktigt förstått "storheten" i det spelet. Inte blir det bättre av buggen, eller vad det nu är, att man åker rakt igenom plattformen om man landar på den yttersta biten
 #352884  by instinqt

+1

Sen är kontrollen riktigt, riktigt vedervärdig.

Är inte de flesta SS-spelen överskattade egentligen?
 #352885  by Grenoli21

Super mario bros 2 - sämsta spelet i serien i mitt tycke misslyckat.

Zelda 2 - en riktig besvikelse från första gången man spela det.

Ducktales 1,2- mitt tycke sämre version av Chip'n & dale, Darkwing duck......
 #352887  by 0LD5K00L

Tycker själv att Zelda 2 är ett underskattat spel som alltid blir överskuggat av de andra pga spelets skillnader... :(
 #352890  by Mango

nes_nerd_no_1 wrote:
SNÄLLA, NI BEHÖVER INTE FÖRSVARA ERA FAVORITER SOM BLIR DISSADE I DENNA TRÅD!
HAR NI, SOM SAGT, NÅGON POPULÄR TITEL SOM NI VILL SÅGA SÅ ÄR NI MER ÄN GÄRNA VÄLKOMNA ATT TA DET I DENNA TRÅD, MEN KOM IHÅG ATT VI VILL HA EN MOTIVERING OCKSÅ!
:yes:
:-w
 #352895  by Arkiv N

Probotector :-&
Zelda kommer jag nog aldrig att göra ett försök att spela igenom igen.

Edit: rogerxy har ett bra exempel. Vad är grejen med Ice Climber?
Metroid och Castlevania är inga höjdare heller. Tur att SNES har så fina uppdateringar som NES misslyckats med :-w
 #352906  by smid

Probotector? :o :(

Ice Climber håller jag med om, tål inte att man inte kan hoppa åt sidan...

Instagram #sndb.se