• Guider för att modda sitt nes! (Diskussionstråd till FAQ)

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#210721  by rogerxy

iloveyoulikeguitars wrote:Hur är det att lira spel som ska gå i 60 hz i 50 hz istället? Störande? Jag har precis moddat mitt nes och beställt hem lite amerikanska spel. Man kanske skulle importera ett amerikanskt nes, någon som har gjort det?
Rekommenderar helt klart att köra med ett amerikanskt istället för ett moddat. Minst bekymmer
 #210963  by WERY

iloveyoulikeguitars wrote:Hur är det att lira spel som ska gå i 60 hz i 50 hz istället? Störande? Jag har precis moddat mitt nes och beställt hem lite amerikanska spel. Man kanske skulle importera ett amerikanskt nes, någon som har gjort det?
Jag har importerat massor med USA grejer till NES. Har flera stycken såna. Skaffade min första USA nes redan ett halvår efter jag började samla på Nes. Insåg ganska snabbt att många spel var bättre i USA version och jag är stolt över mitt val än idag.

Jag skulle kunna fixa fram USA enheter om nån vill. Är man osäker på att köpa på ebay så kan man ju snacka med mig om den saken så kan jag plocka hem lite grejer från mina kontakter. Är du osäker på att köpa på ebay så kan du snacka med mig med andra ord om du inte får tag i ett som säljs i sverige
 #242984  by NTM

BelfegorC4 wrote:Kontrollerna påverkas inte av moddningen.
edit: Hörredudu [-X Läste i en annan tråd att du har en tyskenhet =)
Dessa kan inte använda kontrollerna NES-004.
Du behöver NES-004E.
Tack du har räddat min dag. Har en tysk enhet som vägrade att funka med mina kontroller. Har en Bergsala konsol också och där fungerade de perfekt.
Men kollade på kontrollerna efter din post och visst är de NES-004 inte NES-004E.

Nu undrar jag om det går att modda om min tyska konsol till att använda mina NES-004 kontroller?

Edit:
Lyckades hitta en tråd på ett tysk forum som visade. Det smidigaste är att modda om enheten, vilket jag också gjorde. Det man får göra är att koppla förbli dioderna som sitter på kontrollports kortet. Det är 6 stycken på varje port. Gjorde detta precis på min och den fungerar nu utmärkt med mina NES-004 (SCN) kontroller.

Image
Här är en bild innan. Jag har ringat in de som ska lödas ihop.

Image
Här är en bild när det är klart.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan som har samma problem :)
 #243326  by Sonefors

Lite OT. Kikade lite i tråden och fick den uppfattningen att om man har ett tyskt nes, det står på tyska under en av mina, så ska man inte kunna använda en NES-004 kontroll? Jag har tre kontroller, 2 st NES-004 och 1 st NES-004E, alla dessa fungerar på min konsol iaf.
 #243338  by NTM

Kanske inte just tyska enheter utan mer om du har modellen NESE-001 av enheten så måste du antigen slänga in motstånd i kontrollerna om de är NES-004 eller göra så som jag gjorde med enheten ovan. Eller så kan man ju byta ut kontrollportarna.

Det har med de dioderna som sitter monterade på NESE-001 enheterna på kontrollportarna. Men som jag har förstått så ska zapper och lite andra kontroller fungera men inte orginal NES-004 kontrollerna. Det kan jag intyga, så länge konsollen är orginal NESE-001 ;)
 #243367  by Sonefors

Någonting måste ha gjorts med min enhet då för jag har en NESE-001, spelade nyss Ducktales med en NES-004, skruvade upp den och kollade, ingenting var gjort där (antar att det syns när man öppnar?)
 #278034  by mikoto

Tawny har rätt. Det blir väl så i princip att alla spel Nintendo gjort själva kommer bli fel om man kör PAL versionerna på en NTSC maskin medans de flesta tredjepartsspelen spelas i rätt hastighet(samma som NTSC versionerna.)
 #278066  by mikoto

Jo, 60 Hz är ju den hastighet som åtminstone 90%(antagligen mer) av alla spel är utvecklade och gjorda för så det bör ju räknas som korrekt hastighet :-)

Om man sedan har vuxit upp med 50 Hz i hela sitt liv och lever i något konstigt luftslott där det är korrekt så tycker man fel ;-)
 #278112  by mikoto

Fast jag inte sagt att 60 Hz är fel :-) Om du inte tänker på:

i princip att alla spel Nintendo gjort själva kommer bli fel om man kör PAL versionerna på en NTSC maskin

Det jag menar med det är att Nintendos spel är oftast anpassade både grafiskt och musikmässigt för att spelas upp i korrekt hastighet(även om animationerna och liknande blir mindre mjuka pga den lägre bildhastigheten) på en PAL maskin. Körs de på en NTSC maskin kommer spelen gå på tok för fort och även musiken kan ha för högt tempo. Så även om de går i 60 Hz så är ju all timing och så i spelen helt off :-)
 #278119  by Babian

Någon som vet om moddningen på en NTSC-maskin är samma som på en PAL-maskin?

Jag har en NES Emulator på datorn där jag kan välja om jag vill köra spelen
i PAL eller NTSC och på de flesta spelen tycker jag både musiken låter bättre och att spelet flyter på bättre om man kör i NTSC.

Annars så får jag helt enkelt stå ut med att spela spelen på min svenska maskin
och ev. modda den för att kunna köra NTSC-spel, det är ju ändå ett billigt alternativ
då en separat NTSC-PAL converter inte är helt gratis att köpa.
 #278133  by BelfegorC4

Du lödar i kablar som gör att chippet pratar med sig själv istället. Ska försöka leta upp hemsidan där jag läste det, har även ett Asian nes där en regionsmod hade gjorts med att löda dit fyra kablar istället på ett annat ställe.

Hittade det
The second is more complicated and works in a different manner. I have not
tried this method, so I can't say whether it actually works. Basically, it
involves connecting the output of each chip to that chip's input. So each chip
would 'talk to itself'. Since the input will always be the same as the output,
the chip will think that its counterpart is of the right type, and will not
reset the machine.
The third method involves disconnecting the 4MHz clock from the lockout chip in
the console and the line that leads to the lockout chip clock pin in the
cartridge. This may well work - if there is no clock, both devices should be
halted, and thus will not be able to do anything.

Instagram #sndb.se