• En personlig berättelse om när Super Mario 2 släpptes

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#95957  by Andreas No 1

Jag hade inget större tålamod när jag var liten, vet inte om jag hade koncentrationssvårigheter men jag orkade inte nöta några spel alls. Nu har jag dock lärt mig tålamod och kan äntligen klara spel som jag lirade på åttiotalet.

Några minnen som sticker ut är när jag och min storebror kom riktigt långt på Mega Man (1989-1990) och vi var tvugna att pausa spelet (precis när vi klarat alla bossarna) för att vi skulle åka på kalas till vår kusin i Lindome (som också var nes-galen och hade en massa spel). Vi kom hem vid 23:00 (ca) och var tvugna att gå och lägga oss så NES:et fick stå på över natten och på morgonen klarade vi det. :) Det var en lång väntan och som tur var så ballade inte Nintendot ur...

#95965  by Vigdul

Ja det var ju problem med vissa spel som man inte kunde spara på eller hade lösenord. Som rygar till exempel. Mitt nes stod säkert på i ett dygn varje gång jag försökte klara det spelet, jag kom till slutbossen men lyckades aldrig besegra honom. Ringde t o m till nintendoklubbens hjälplinje men det enda tipset dom hade var något i stil med: "hoppa och slå och akta dig för eldkulorna".

#95967  by Bonomaul

Andreas No 1 wrote:Jag hade inget större tålamod när jag var liten, vet inte om jag hade koncentrationssvårigheter men jag orkade inte nöta några spel alls. Nu har jag dock lärt mig tålamod och kan äntligen klara spel som jag lirade på åttiotalet.
Hahaha, för mig är det precis tvärtom! :lol:

#95975  by Tawny

vigdul :lol:

#96474  by Andreas No 1

Bono: Jag vet inte vad det berodde på, men vi hade många spel, ca 300 st till Atari och när vi lånade NES:et av vår granne så fanns det typ 50 spel... Så man ville väl göra det mesta av tiden antar jag. Nu har jag ju dock typ 180 spel till NES och kanske 60 st övriga och mindre tid...

Vigdul: Ja, det var väl därför som Zelda, Zelda II, Kid Icarus och The Goonies II blev mina favoritspel till NES... De andra fick man ju ha grymt tålamod med eftersom man inte kunde spara. :?

#96480  by Vigdul

Goonies II är en av mina favoriter. Synd och skam bara att aldrig 1:an kom till sverige.

#96492  by Copy_con

Bonomaul wrote:
Andreas No 1 wrote:Jag hade inget större tålamod när jag var liten, vet inte om jag hade koncentrationssvårigheter men jag orkade inte nöta några spel alls. Nu har jag dock lärt mig tålamod och kan äntligen klara spel som jag lirade på åttiotalet.
Hahaha, för mig är det precis tvärtom! :lol:
På åttiotalet hade man inget val! Man fick ju bara något spel per halvår och var därmed tvungen att spela det om och om och om igen :)

#96494  by Copy_con

Vigdul wrote:Goonies II är en av mina favoriter. Synd och skam bara att aldrig 1:an kom till sverige.
Det är ett riktigt bra spel! Spelade igenom det senast för någon månad sedan. Det är dock mycket kortare än jag upplevde det när jag var liten.

#96499  by Vigdul

Copy_con wrote:
Vigdul wrote:Goonies II är en av mina favoriter. Synd och skam bara att aldrig 1:an kom till sverige.
Det är ett riktigt bra spel! Spelade igenom det senast för någon månad sedan. Det är dock mycket kortare än jag upplevde det när jag var liten.
Allting var längre när man var liten! Dagarna till exempel, dom kunde kännas som hela livstider. Nuförtiden kan en dag försvinna innan jag ens insett att den börjat.

#96516  by Andreas No 1

Copy_Con: Fast jag hade ju förmånen om att kunna låna en hel drös med spel och då hade man inget tålamod, eftersom man bara kunde slänga in nya spel i maskinen hela tiden... :wink:

The Goonies II är grymt, nu har jag äntligen hittat allting och klarat det, med lite fusk via youtube.com, det är ganska kort, men jäkligt kul. Seg kontroll ibland..

Vigdul: Jag saknar det som fan, nu tar allting slut för snabbt... Dagen hinner inte börja innan den är slut. Det går snabbt mot döden tyvärr.. :cry: :roll: :x

#96517  by rogerxy

Ja tiden går mycket fortare nu för tiden än den gjorde förr, & enligt de äldre jag pratat med så går det fortare ju äldre man blir, även upp till typ 60. Undrar varför det är så egentligen

#96518  by Vigdul

rogerxy wrote:Ja tiden går mycket fortare nu för tiden än den gjorde förr, & enligt de äldre jag pratat med så går det fortare ju äldre man blir, även upp till typ 60. Undrar varför det är så egentligen
Jag tror det är eller snarare känns så för att man när man var liten hela tiden fick nya intryck, allt var nytt och man utvecklade sitt medvetande i en takt som i alla fall jag dessvärre inte gör nuförtiden. Nu är det mer "same old hat" varje dag, som det brukar heta. När jag tänker tillbaka på min barndom så känns den på gränsen till magisk, trots att jag inte direkt hade någon idyllisk barndom eller uppväxt. Det var skillsmässa, problem i skolan, en supande farsa mm, ganska tragiska händelser som jag på något vis lyckas romantisera idag.

#96520  by rogerxy

Men grejen är den att när det är "same old" brukar tiden känns som att den går långsam. Spelar du ett nytt spel, ser en ny film, besöker en ny spännande plats så går ju tiden mycket fortare än när du gör det för femtielfte gången. Så det borde ju egentligen vara tvärtom

#96525  by Tawny

det finns en teoriom att ljusets hastighet, och tiden, går långsammare och långsammare hela tiden, och därigenom är universum inte alls så gammalt som man har trott, eftersom just tiden har saktat ner sig.

som en parentes bara :)

#96528  by Bonomaul

Borde det inte, enligt den logiken, var ännu äldre än man förr trott?

Edit: Bah, nevermind. :oops:
Last edited by Bonomaul on 01 Oct 2008, 14:56, edited 1 time in total.

#96529  by Copy_con

rogerxy wrote:Men grejen är den att när det är "same old" brukar tiden känns som att den går långsam. Spelar du ett nytt spel, ser en ny film, besöker en ny spännande plats så går ju tiden mycket fortare än när du gör det för femtielfte gången. Så det borde ju egentligen vara tvärtom
Saken är väl den att bara själva livserfarenheten i sig gör att även upplevelser som är i princip nya lättare kan kopplas till tidigare händelser, samt att det stora gråa molnet "dåtid" bara växer och växer.

Om man utgår ifrån att man upplever tiden relativt utifrån hur länge man har levt så är ju en timme när man är tio år tre gånger längre än när man är trettio. Jag kommer ihåg när vi åkte till kusten när jag var liten. Nu går det hur fort som helst, men när jag var liten så tog det flera evigheter.

#96531  by Tawny

bono nej tiden gick fortare förr, alltså var en miljard år kortare förr, kanske bara nån miljon?
men det är lite snurrigt, för om ett år var kort var det ju ändå ett år.

#96548  by rogerxy

Hemresan går alltid fortare än ditresan när man åker nånstans, tycker inte ni det också?

#96554  by Copy_con

rogerxy wrote:Hemresan går alltid fortare än ditresan när man åker nånstans, tycker inte ni det också?
Nej, eftersom man redan hunnit spela igenom Gameboyspelet på vägen dit så känns hemresan längre.

#96560  by Vigdul

rogerxy wrote:Men grejen är den att när det är "same old" brukar tiden känns som att den går långsam. Spelar du ett nytt spel, ser en ny film, besöker en ny spännande plats så går ju tiden mycket fortare än när du gör det för femtielfte gången. Så det borde ju egentligen vara tvärtom
I ett avseende går tiden långsammare när man har trist. Men tittar man tillbaka på en dag när man inte gjorde något speciellt, som kanske kändes väldigt lång, kontra en dag då man var med om en massa nya saker och upplevelser, vilken dag känns längst på efterhand? För mig är det i alla fall den dagen då jag gjorde en massa saker.

#96580  by Pinge

Nej rooger! hemresan tar alltid mycket längre tid!

Och Goonies II är ett underbart spel, ettan är inte alls lika rolig.

#96592  by Vigdul

pinge80 wrote:Nej rooger! hemresan tar alltid mycket längre tid!

Och Goonies II är ett underbart spel, ettan är inte alls lika rolig.
men ettan är rätt coolt det också, speciellt att sista banan är sjörövarskeppet, precis som i filmen.

#96596  by Snutteliten

Håller med Roger. Det går visst snabbare hem.

#96597  by Pinge

så långt har jag inte spelat, kanske får sparka igång famicomet inom en överskådlig framtid o testa ;)

#96638  by nes_nerd_no_1

Håller oxå med Roger & Snutte! Hemresan upplevs alltid som en snabbare väg än ditresan, lustigt nog...

Och Goonies1 är verkligen ett skitspel i jämförelse med 2:an, trots att den inte har något samband med den eminenta 80-talsklassikern! :)

#96649  by Vigdul

Nu tappade nog Pinge80 lusten att sparka igång sitt famicom.

#96656  by nes_nerd_no_1

Det tror jag inte. Han verkar inte vara den där lättpåverkade typen... ;)

#96740  by rogerxy

nes_nerd_no_1 wrote:Han verkar inte vara den där lättpåverkade typen... ;)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Image

#96796  by Vigdul

Vad otroligt snälla dom båda ser ut! Som två myskillar. Det är nästan så man kan tro att dom har moccasiner på fötterna.

#96806  by Tawny

och bruna utsvängda manchesterbyxor :)

Instagram #sndb.se