• Ny och naiv (Behöver hjälp!)

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#89699  by djokan

Halloj!

Jag har scrollat fram här lite då och då eftersom jag skaffat ett 8-bitars efter många års uppehåll. Jag har fått ett litet problem och tänkte höra era åsiker om det.

Det är nämligen så att jag var på ett litet äventyr till Norrtälje för att besöka Spel o sånt. Jag har köpt lite spel på tradera och liknande men tänkte att det skulle vara trevligt att köpa så där direkt i handeln.

Jag köpte bland annat Super Mario 2. Då jag kom hem och skulle pröva spelet blev det den klassiska "blink" effekten med den lilla skillnaden att introt hann komma igång för att sedan börja om igen i takt med "blinkandet". Väldigt märkligt med tanke på att alla mina andra spel funkar fint.

Då drog jag till minnes att jag hört någonting om detta och visst(!); det var ju USA versionen.

För att göra en lång historia (sjukt lång) kort: Får jag som köpare bita i det sura äpplet och försöka sälja spelet eller har säljaren något som helst ansvar att påpeka att det faktiskt var en amerikansk version?

mvh
johan

#89702  by rogerxy

1. Skriv en presenation
2. Nej säljaren har nog inget sånt ansvar, såvida h*n inte påstår att det är en annan version så är det nog inte så mycket att göra tyvärr

#89704  by Tawny

men du kan ju modda ditt nes så amerikanska spel funkar.. finns säkert nån tråd i FAQ-delen om det..

och jag håller med roger.. han sålde det förmodligen "as is"

#89712  by djokan

rogerxy wrote:1. Skriv en presenation
2. Nej säljaren har nog inget sånt ansvar, såvida h*n inte påstår att det är en annan version så är det nog inte så mycket att göra tyvärr
Okej! Missade presentationen men det är fixat!
Ja, det kanske är på mitt ansvar att kolla om det är en USA version. Jag utgick bara från att de säljer SCN spel om de inte säger något annat.

#89716  by Tawny

och de utgår nog från att du vet vad du köper om du inte frågar ;)

vad kostade det?

#89717  by rogerxy

Man ska alltid utgå från att säljaren försöker lura dej :)

#89719  by djokan

haha antar det.
Det kostade 150kr så det var inte så farligt. Och på sätt och vis lite av en lättnad för då vet jag iaf att det inte är konsollen det är fel på.

#89721  by AndiOne

Du kan modda din maskin på 5minuter så den kan spela USA spelen :)

#89727  by Anders

Om du köpte spelet i en butik är min uppfattning att du borde få häva köpet. (KKL §16 3st 2p.)

#89728  by djokan

AndiOne wrote:Du kan modda din maskin på 5minuter så den kan spela USA spelen :)
Jag ska forska lite i det!
 #89837  by Bede

djokan wrote:Halloj!

klassiska "blink" effekten med den lilla skillnaden att introt hann komma igång
när introt börjar komma så trycker man på reset för då har du kassetten i rätt läge, sedan så ska det fungera :P

Har en speciell teknik när jag sätter i spel som kanske inte alla andra har :)
 #89985  by Lakanman

Bede wrote:
djokan wrote:Halloj!

klassiska "blink" effekten med den lilla skillnaden att introt hann komma igång
när introt börjar komma så trycker man på reset för då har du kassetten i rätt läge, sedan så ska det fungera :P

Har en speciell teknik när jag sätter i spel som kanske inte alla andra har :)
Med NTSC spel på PAL maskin? ;)

Instagram #sndb.se