Jag hade helt missat att offentliggöra det här som jag skrev tidigt i september
Jag gjorde slag i saken och köpte mig en PAL-B kassett av
Teenage Mutant Hero Turtles: Tournament Fighters. Det handlade mest om att komplettera i TMHT/TMNT-samlingen och jag hade egentligen inga höga förväntningar. Hur bra kan ett fighting-spel på NES egentligen vara?
Men fasen vad jag blev imponerad!

Jag är så sjukt långt ifrån att räkna bildrutor och hålla på med tier-listor när det kommer till fightingspel, jag är bara ute efter spel som är roliga att spela och jag förvånades över hur smooth fightingen var. Mycket mer Street Fighter Alpha på GBC och mindre Street Fighter II på GB.
Jag spelade igenom storyn som Michelangelo men hade lite problem med Shredder. Efter ett par försök visade det sig att jag behövde spela mycket mer defensivt än vad jag gjort mot resten. Till en början lite jobbigt med begränsade continues och att börja om från början, men jag hade så kul att det inte tog emot så mycket. Det tar inte heller mer än 10 minuter att vara tillbaka till Strimlis. När han fått käka grus fick jag se en för formatet riktigt snygg slutsekvens som knöt ihop säcken.
I sann Konami-anda möttes jag även av ett ”Challenge the hard mode next time” så jag satte igång ett nytt försök på storyn med den högre svårighetsgraden. Mike höll inte längre måttet och Leonardo var inte mycket bättre. Det var när jag började spela väldigt defensivt med Raphael och i princip bet ihjäl varenda motståndare som jag började ta mig någonstans. Jag tog mig till Oroku Saki flera gånger men på hard kan han parera varenda försök till attack. Det handlar enbart om att greppa tag i honom när tillfälle ges annars kontrar han med en slagcombo som äter up en tredjedel av livsmätaren.
Strategin att bitas följt av den E. Honda-doftande flygskallningen var det som till slut fick honom på fall. Jag möttes av samma fina avslutning men istället för en utmaning om att spela på en högre svårighetsgrad fick jag som bonus se… eftertexterna

Exakt samma slut i övrigt så ni missar inget av att spela på normal. Hard är enbart för lite extra omspelningsvärde och jag tycker absolut att det här var värt att spela om.
Långt över förväntan! Jag gillade det skarpt