nu vill jag veta OM och isånnafall HUR man gör för att få ett famicom att fungera här i sverige. jag vill ENDAST att personer med egen erfarenhet och som vet något om detta svarar. inga som tror någonting eller hört någonting, enbart sånna som är säkra på sin sak. och jag vill inte höra något om kloner eller modiferingar, utan vill få ett original famicom att fungera.
cuttingedge wrote:nu vill jag veta OM och isånnafall HUR man gör för att få ett famicom att fungera här i sverige. jag vill ENDAST att personer med egen erfarenhet och som vet något om detta svarar. inga som tror någonting eller hört någonting, enbart sånna som är säkra på sin sak. och jag vill inte höra något om kloner eller modiferingar, utan vill få ett original famicom att fungera.Hej!
Du har 2 möjligheter när det gäller ström:
1. Du använder original strömsladd från Japan och stoppar in i en omkopplare du köper för 129 kr hos Clas Olsson. Typ 220-110 volt.
2. Du struntar i befintlig strömadapter och använder en annan. En original sttrömadapter till Sega MegaDrive fungerar. Annars har Biltema fungerande.
Du ska ha Från 220 V AC till 9 Volt DC.
När det gäller tv-kabel behöver du en kabel som går från ditt Famicom till svensk TV. Det är inte säkert att du klarar det för det är få svenska TV-apparater som klarar NTSC via RF.
Om din TV klarar det, du kan prova(inget skadas) med en sladd som ser ut som en RCA-antenn in...(används av Sega, Atari, Nintendo mfl)
Räcker det, eller vill du veta mer?