• scart kabel franskt nes

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#80883  by Pengu

Jag fick tag på ett nes som var franskt.
Det har scart uttag och en speciell kabel till tvn jag inte sett förut.
Givetvis var den sönder och nu har jag ingen aning var amn kan få tag på en sådan eller få igång skiten på något annat sätt.

har dock inte hittat någon kabel som skulle kunna passa än :cry:

#80890  by Pinge

scart kontakt på själva nes:et??!
det har jag aldrig hört talas om, kan du slänga upp en bild??

#80896  by Pengu

Nej, nej :)

Jag menar en scart till tvn.

#80898  by Tawny

antar att det är som på alla andra spel som har scart.. det är nån egenkomponerad ingång i nes:et så man behöver just nintendos sladd

#80899  by Pinge

det är väl bara att koppla som på alla nes, A/V - scart?!?!
jag förstår inte problemet....

#80902  by Widar

De franska har secam-scart ut. Inga A/V.

Pinge, jag har en konsol över om du är intresserad. :)

#80905  by Pinge

Widar wrote:De franska har secam-scart ut. Inga A/V.

Pinge, jag har en konsol över om du är intresserad. :)
Nej tack, har för mycket NES själv,men om du vill köpa en enhet med vanlig A/V ut så har jag 6stycken med nya connectorer ståendes här
:D

#80922  by Pengu

Men problemet är att det finns bara en sladdingång på konsolen och inga
scartkablar jag provat från andra konsoler fungerar.

#80947  by Hundägaren

FRA NES har tyvärr den tråkiga egenheten att den kräver en alldeles egen RGBkabel för att funka. Jag har aldrig sett någon tredjepartstillverkad och kanske 2 originalkablar till salu på Tradera från t ex 1 UP under alla år jag samlat.

Det är nog bara leta på franska Ebay om det bara är RGBsladden du saknar men frågan är om priset med frakt är värt bara för att få en FRAmaskin att sälja vidare.
Annars mailar du 1 UP, RSS och andra som dammsuger Ebay på NESgrejer och hör om de kan ha en sladd liggandes du kan få köpa.

Skulle väl gå att öppna och laga sladden men det kommer ju att synas efteråt.

EDIT:

Kollade nu som snabbast på Ebay och här har du 2:

http://cgi.ebay.fr/NINTENDO-NES-lot-ali ... dZViewItem

http://cgi.ebay.fr/cable-RGB-pour-ninte ... dZViewItem

#80953  by Phredreeke

En liten notis för de som är sugna på fransk NES i hopp om bättre bildkvalité från RGB. PPUn i franska NES är densamma som i andra PAL NES, och skickar alltså bara ut komposit (i PAL-format). Eftersom frankrike körde med SECAM så kunde de inte släppa NES i rent PAL-format, men samtidigt skulle det bli för dyrt att tillverka en särskild PPU enbart för den franska marknaden. Lösningen var att sätta i en PAL-dekoder efter PPUn som avkodar direkt till RGB-SCART, som de flesta franska tv-apparater stödde. (RGB-SCART "uppfanns" för övrigt pga att OSD-displayerna i satellitmottagare, videoapparater, texttv-boxar osv. orsakade tapp i signalstyrkan på färgsignalen, vilket i sin tur gjorde att SECAM-dekodern i tvn pumpar upp färgstyrkan för att kompensera vilket orsakade kraftiga färgstörningar i och efter den inlagda texten)

Ok, dit jag ville komma var iaf att fransk NES inte skickar ut en "orörd" RGB-signal utan istället en avkodad kompositsignal (från samma PPU-chip som sitter i PAL NES)

Vill man köra NES-spel i RGB får man köpa Wii och spelen från Virtual Console, alternativt Dreamcast eller moddat Xbox med NES-emulator. Men då försvinner ju retrokänslan av att spela från en riktig NES-kassett med NES-kontroll.

#80959  by Pengu

Tackar så mycket Robban :D

#81515  by Hundägaren

Pengu wrote:Tackar så mycket Robban :D
Det är lugnt vet du, klart man ska hjälpas åt 8)

#82786  by yip_man

jag har en sådan konsoll med kabel liggande...

#82792  by Pengu

Skicka hit kabeln :)

#82808  by yip_man

Du blir ju min okomplett men mot lite pengar så.

#82926  by Pengu

Vad är lite pengar?

#82932  by duga

Intressant. Jag trodde nämligen kontakten/sladden (efter att tidigare ha sett den på bild) var av samma typ som på SNES/N64/GAMECUBE. Men så var det alltså inte.

#82949  by yip_man

Pengu wrote:Vad är lite pengar?
300kr + frakt vill jag nog ha då jag tänkte sälja konsollen egentligen, men isf blir det en reservdelsmaskin til i högen.

#82978  by Pengu

350 för en antennkabel?

Nja, då kan man lika gärna köpa ett ny konsol.

#86925  by Widar

Jag hittade en extra secam scartkabel! Testad och fungerar.
Vad bjuder du? :)

Yip_man: !! Här ska det läggas ut Secam-konsoll!

Instagram #sndb.se