• Feer och låsta dörrar i Zelda 2.

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#73219  by Smart Cat

En skum sak har uppstått i mitt Zelda 2. När jag var en glad gosse i de övre tonåren så minns jag att man kunde smita förbi låsta dörrar i Zelda 2 genom att förvandla sig till Fe och sen glida förbi hela krogkön av fiender som ville ha ihjäl en. Jag minns också att man kunde åka hiss som fe (se där, det är inte så tråkigt trots allt att vara fe...).

Hittade också så sent som idag ett klipp på youyube på en snubbe som spelar igenom hela Zelda 2 på 48 min och han använde flitigt denna metod. Nu har det visat sig att jag INTE kan göra detta på den kassett som jag lirar på nu. Vad har hänt? Min kassett är en EEC på framsidan och en SCN på baksidan, borde alltså vara typ samma som jag hade i de gröna ungdomsåren.

#73221  by Nagai

Sist jag spelade kunde jag bara åka hiss men inte åka igenom låsta
dörrar..
Kanske något slags "glitch" ?

Tricket fungerar då och då.. eller när spelet bestämmer sig för att låta än göra saker man inte ska kunna göra :lol:

Har dock inget minne av att jag åkt i genom låsta dörrar som fen.

#73222  by BelfegorC4

Tror det har att göra med olika utgåvor av spelet :)
Finns en tråd om detta någonstans, jag fick iallafall fram att NOE/DAS versionen inte hade denna "bugg"

#73225  by Ufouria

Jag har inte lyckats flyga genom låsta dörrar som fe på någon av mina SCN kassetter. :(

#73239  by Smart Cat

BelfegorC4 wrote:Tror det har att göra med olika utgåvor av spelet :)
Finns en tråd om detta någonstans, jag fick iallafall fram att NOE/DAS versionen inte hade denna "bugg"
Menar du att även olika utgåvor till samma land kan skilja sig åt?

#73240  by Smart Cat

Sanna wrote:Jag har inte lyckats flyga genom låsta dörrar som fe på någon av mina SCN kassetter. :(
Livet är inte rättvist...

#73247  by AndiOne

Ja kan inte åka genom låsta dörrar på min ESP version.

#73250  by BelfegorC4

Smart Cat wrote:Menar du att även olika utgåvor till samma land kan skilja sig åt?
Japp, har hört att folk med SCN kassetter har tagit sig igenom dörren nämligen :?
Men det kan vara lögn eller tur 8)

#73252  by Smart Cat

Nej, jag har ju gjort det själv. Senast för 30 år sedan... 8)

Men skoj åt sidan. Jag såg det på youyube idag och hade jag inte själv känt till knepet så hade jag nog tappat hakan och fått en Aha-upplevelse men det fick jag inte, bara ett kallt konstaterande att det var fler som kände till detta knep.

#73254  by Ufouria

Det kanske är något trix, så man måste åka genom dörren på ett visst sätt.

#73373  by nes_nerd_no_1

BelfegorC4 wrote:Den här buggen var fin =D
Va? Vad var det för speciellt med den?

#73386  by Tawny

kanske bara de tidiga all europe, eec-utgåvan hade det, medan senare märkta scn lr das(noe) inte har det...

edit: ska prova mina olika utgåvor när ja orkar koppla in neset samt när roger skickat mitt usa-z2 och marko min usa-konsol :)

edit2: efter en snabb blick får jag revidera ovanstående edit.. "mina olika utgåvor" visar sig vara en sunkig eec-kassett :)

#73643  by nes_nerd_no_1

Ja det gjorde jag!
Vad missade jag???

#73644  by BelfegorC4

Han var i palats 5, teleportade till 1:an.
Färgen från palats fem var fortfarande kvar.
Han hade ju redan besegrat bossen och satt fast kristallen men ändå kunde han sringa runt där inne.
När han kom ut ur palatset så var det 5:an igen.

#73645  by nes_nerd_no_1

Aha... Jag fattade inte det... :oops:

Instagram #sndb.se