• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#719369  by Pinge

Ja det räcker för att det ska funka men är spelen inte PAL så får du fel hastighet
 #720724  by QRS

Är lite osäker om det är korrekt namn men vad jag letar efter är en sladd som är snarlik en sådan till gamecube/n64/snes fast lite smalare kontakt! Fick tag i en nes som har den kontakten och har ingen sådan sladd så jag kan inte testa den (Och nej, fungerar inte med gc/n64/snes varianten då kontakten är för bred).

Den ser ut som på bilden här:

http://www.pixhotel.fr/sites/default/fi ... NES-FR.jpg

Förmodar att den är moddad? Eller såldes sådana varianter med?

Tacksam för all info jag kan få, eventuellt om någon kan tänka sig sälja en sådan sladd med :)
 #720726  by billyohgren

Det där är en fransk basenhet och även om det faktiskt är RGB i den där kontakten så är den inte "riktig" dvs signalen har konverterats inne i konsolen från komposit.

Lättast är kanske franska ebay? http://www.ebay.fr/itm/Original-RGB-Kab ... spielzubehör&hash=item58b12fedce

Svindyr dock. Annars finns en pinout för kontakten här: http://img836.imageshack.us/img836/9908/rgbf.gif

Lite mer läsning: http://blog.hardcoregaming101.net/2009/ ... utput.html
 #720735  by QRS

Tack för infon!

Alldeles för komplicerat för en annan novis dock :( En kort fråga: Om man får tag i en sådan kabel, kommer det fungera på en svensk tv? Eller blir det svartvit för att det är Secam innan? Gud, jag suger på det här....*önskar att det fanns en standard för allt*!! :)

Men men, i värsta fall får det bli reservdelar :)
 #720737  by billyohgren

Jag vet faktiskt inte, jag _tror_ den kommer funka via scart.

Min har tyvärr agerat reservdelsmaskin men jag har en tanke på att modda den med NESRGB så löser sig problemet med scartkabeln :P
 #720887  by segasonic

Nej.
Finns många guider online på hur du gör det.
 #721152  by WERY

Har detta spel komplett men det finns ett problem. Spelet får inte plats i kartongen, för att elektronikpanelen som sitter på dansmattan, är i vägen och tar plats i mitten av kartongen. Ni som har spelet komplett och har plockat ut alla grejerna, hur packar ni spelet med matta, manual och cartridge, så att det passar i kartongen?
 #721389  by Yffisch

Jag förstår såklart syftet med att byta connector, men då slänger man en orginaldel som gör att basenheten inte längre är i sitt vanliga skick.
"Men jag kanske vill kunna spela på den?"
Ja, men det går ju att laga sin gamla connector på 5 minuter. Ta ett kreditkort och en t-shirt till att börja med. Håll kreditkortet innanför t-shirten och häll på massa fönsterputs. Tryck ner t-shirten med kreditkortet några gånger i connectorytan.
Nästa steg är det viktigaste. Ta en nål/säkerhetsnål och bänd upp varje connector-pin där kassetten ska sitta. Bänd inte upp dem för hårt för då kommer du aldrig att få ur kassetten ur basenheten utan bänd dem lite lagom.
Tryck sedan i connectorn igen och vips så funkar den precis som förr. Du sparade både pengar och en orginaldel. Det har funkerat perfekt på 5st av mina basenheter.
 #721391  by i<3zelda

Funkar aldeless utmärkt att koka Connectorn. Vet inte hur bra fönsterputs är men det är klart en orginal cpnnector alltid är bättre :)
 #721393  by Yffisch

Borde inte forumfolket veta detta vid det här laget eller är det av ren lathet folk köper en ny i stället? Jag läser överallt att folk säger "jag bytte givetvis connector innan" etc etc...
Det är ju lite som att säga: "Jag klippte såklart bort framsidan på spelkartongen och skrev ut en ny som jag klistrade på eftersom framsidan var skadad. Nu är den i nyskick igen".
Vi måste bevara våra originaltillbehör! Koka går säkert utmärkt, men du måste fortfarande bända pinsen om du har en slapp connector :)

Fönsterputs och suddgummi använder jag alltid när jag rengör både spel och connectorer. Funkar utmärkt och har inte märkt några konstigheter med spelens kontaktyta såhär ett år efter första rengöringen.
 #721406  by i<3zelda

Vet inte vad det beror på egentligen, jag skulle aldrig byta en connector. Kokar å bänder alltid. Vad gäller spel kör jag suddgummi :p
 #721418  by Yffisch

Då måste vi sprida denna kunskap vidare så att folk inte köper nya connectorer :)
 #721888  by Oskarsson

Hej, ny här. Dum fråga kanske.

Om man har ett SCN spel men i en icke SCN kartong i grymt skick, tex USA/PAL A låda. Betyder det nåt för värdet att det inte är SCN kartong? Alltså blir spelet värt en del extra eller inte? Ser ju väldigt fint ut i samlingen även fast det är "fel" kartong så att säga.
 #721892  by MilleN

Värdet blir tyvärr som en scn-kassett + 100 spänn ungefär. Lite mer på tradera.
 #721906  by i<3zelda

Som millen säger, sålänge spelet inte är säg flintstones surprise at dinosaur peak så är värdet detsamma som bara kasetten, plus några kronor
 #721913  by Dannejaha

Kan till och med vara så att sälja ihop förvirrar eller motverkar att folk lägger bud. Man kanske inte vill betala frakten för kartongen, eller liknande.
 #724251  by Oskarsson

Försökte söka på Pro AM i forumet men fick inga träffar.

Funkar "NES-PM-FRA" i "svensk" anhet?

...och inte risk för fransk text eller nåt annat dumt i spelet?
 #724268  by Tronin

Ja. Och nej. Ta frågor i Fråga dr. Mario i fortsättningen.
 #725243  by GamingPappan

Hur många spel släppte yapon som hyrspel ? Någon som har en lista på spelen ?

Finns några man är väldigt sugen på :-w
 #725926  by Vikeskar

Någon som kan svaret på ang omslag till universalgamecase fodral eller liknande fodral som tar både cart & manual.
Går det att få ihop till alla 210 ?

Försöker hjälpa en bekant på traven att se om det går att få ihop så han inte påbörjar något och sedan bara blir skit av blandade omslag eller att det saknas.
Tanken är att bli enhetligt iaf.
 #725933  by i<3zelda

Skulle höra med Dave på gaminggrannar, han är väl rätt insatt i det där med ugc tror jag
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 111

Instagram #sndb.se