• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

#692857  by i<3zelda

Kanske är möjlig, har själv aldrig haft några problem men använder som sagt inte mkt vatten alls. Kan ju alltid ha fel såklart, t-röd vet vi ju funkar utmärkt iaf och suddandet är bäst :)
 #693935  by Hveem

Är det någon som vet om Adventures of Batman and Robin släpptes i Sverige med svensk a4-manual?
 #694215  by Hveem

instinqt: Var det mitt inlägg du svara på? Ingenting i så fall, men jag ville väl egentligen bara få det bekräftat. ;-)
 #694520  by instinqt

Ok, omöjligt att bekräfta att det inte släppts här bara. Man får ju jobba åt andra hållet och då är alla former av information (även indicier) av intresse, därav min fråga.

Så man får vara lite agnostiskt lagd - det är inte släppt här tills det har bevisats vara släppt här, tills dess tvivlar vi på att det släppts här men utesluter det inte med 100% säkerhet.
 #694524  by Hveem

Det va väl egentligen precis så jag tänkte också. =)
 #694623  by Shor

Hoppas det här är rätt ställe att fråga.. 8-[

Är det nån som har något konkret tips för att lösa brummande/surrande/noise som blir på vissa skärmar i spel när man spelar med RGB-kabel.
Exempelvis i Super Metroid surrar det när jag har kartan uppe... flera andra skärmar är ljudet (näst in till åtminstone) klart.

Jag fick hem min SNES Mini (RGB-moddad, och jag kör med NTSC RGB scart såklart) igår och den funkar klockrent och ger extremt bra bild, men det är just det där surret som blir med vissa färgkombinationer på bilden.

Jag vet att det här är ett vanligt problem, och många brukar säga att det kan bli så om man har för svag spänning/ström, men min adapter levererar tillräckligt för det som är specat (kan inte kolla just nu då jag sitter på jobbet).

Många tipsar att köpa en kabel som har bättre avskärmning, alternativt en som splittar ljudet från scarten.
Kan nån säga nån specifik kabel som dom vet levererar störningsfritt ljud? Observera att det alltså är en RGB för NTSC som jag då behöver.

Övriga tips mottages även med öppna armar :MM
 #696162  by Chim

Hej!
Har en fråga angående convertors.
Äger själv ett SCN SNES, men har ett amerikanskt Pocky Rocky, samt ett japanskt Mega Man X, som jag är sugen på att spela.
Vad för convertor rekommenderas? Och var kan de köpas?
Är det Tradera och Ebay som gäller, eller finns det nyproducerade saker någonstans?
Jag provade en som min vän har, men den kunde inte ta mitt Mega Man X. Har för mig att det var en Honey Bee.
Har hört en del om att det är svårt att hitta en convertor som verkligen tar alla spel, men här på forumet känns det som om att det borde finnas många experter! :)
 #696190  by Edhlund

Är det någon som sitter på Information om det finns några andra spel än shadowrun som översattes till svenska? :koopa:
 #696191  by SuperGamer

Översättningar finns det gott om, kassetterna är få. Då pratar jag romhackning. Håller på att undersöka det just nu. Resultatet kommer på Spelsamlarbloggen i morgon tror jag.
 #696215  by i<3zelda

Finns d inte nåt typ krut.rök oxå? Eller är jag helt fel ute vad gäller vad d är för nåt?
 #696216  by instinqt

Tintin i Tibet är väl på Svenska. Tror Strikers (UKV) är det också :-k
 #696516  by SuperGamer

Tintin i Tibet har ju till och med svensk titel, det är det ensamt om. Jag tror nog att titeln är korrekt norska och danska också. Skugglöpning låter svårsålt.

Något sportspel har väl också svensk text? NHL/FIFA etc. Men dem spelar ju ändå ingen.

Länk till blogginlägget om romhackning, om någon är intresserad: Översättningar finns det gott om, kassetterna är få

När man läser readme-filerna ("läsmig") står det snabbt klart att översättning genom romhackning är otroligt nördigt. Ett par godbitar:

"I sluttexterna står det på ett ställe "trollkvinna" i
stället för "häxa". Det beror på att jag i ett anfall av
enfald bytte ut bokstaven x mot ett ä i den
teckenuppstättningen... Och för att ändra det, skulle jag
behöva göra om allt jag har gjort (jag skojar inte)!
Jag vill vara noggran, men där drar jag faktiskt
gränsen..."

"[ Stort tack till ]------------------------
- Svenska Shakespearesällskapet - för den officiella svenska
översättningen av "Double double, toil and trouble..."
Japp, det är MacBeth :)"
 #699223  by 3gengamern

Finns det något effektivt och prisvärt sätt att förbättra bildkvaliteten när man vill spela snes på en modern platt-tv?

Min gamla tjock-tv gav nyligen upp och då gjorde jag slag i saken och köpte mig en 50 tums led tv till spelrummet. Problemet är bara att bildkvaliteten blir horribelt dålig om jag använder den vanliga antennkabeln som hör till konsolen. Verkligen usel bildkvalitet, dimmig, oskarp och färger som blöder, jag vet att snesen borde kunna bättre än så.

Har noterat att det finns en multiport på baksidan, skulle det fungera att köpa och använda en sådan där multiport-RGB-kabel som finns till salu på nätet?

Hur har ni andra spelkonnässörer där ute tacklat detta problem?
 #699243  by Dannejaha

Antenn, det låter gammalt? Kan du inte köra via RCA uttaget (det du föreslår med multiuttag)? Tycker inte det är så farligt när jag spelar... har iof "bara" 40".

Jag kör iof mitt SEGA via antenn utan problem där med. Jag är kanske inte så petig...
 #699253  by aerobert

Se också till att din RGB-kabel är korrekt kopplad om du köper en eftermarknadskabel. Ofta är pinnarna felaktigt kopplade, eller inte kopplade alls, så du bara får kompositbild ändå.
 #699264  by Shor

Jag skulle beställa en och förutsätta du får vad du betalar för.
RGB kräver även att scartingången på din TV stöder RGB med. Det brukar stå vid själva ingången, och ibland kan den ha en annan färg än de andra (om det finns flera) scartingångarna.
Stöder inte TVn RGB kommer en RGB-kabel ändå funka, men du kommer få komposit signal, som är avsevärt mycket sämre än RGB men ändå bättre än via antennkabeln.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 #699561  by 3gengamern

Det här var lite mer komplicerat än jag trodde, någon som känner till och kan rekommendera en bra kabel?
Priserna på tradera varierar en hel del och allihop ser lika plastiga ut, hur ska man veta vad som är riktig vara och vad som är fejk? :koopa:
 #699571  by Shor

Jag köpte exakt denna kabel:
http://www.tradera.com/rgb-scart-kabel- ... _192886552

Billig kabel, men fungerar perfekt för mig :)

Bättre/dyrare kablar ska ha bättre avskärmning, vilket ska kunna göra så att vissa surrande ljud försvinner.
Jag upplever att ljudet kan surra lite på vissa skärmar med vissa färgkombinationer, men jag vet inte om dyrare eller bättre kablar gör något åt det.
Jag minns att jag hade det fenomenet på min original SNES med antennkabel på liten tjocktv för ca 20+ år sedan ;)
 #700676  by Lirod

Släpptes Super Advantage i Norden med SCN-märkning på kartongen, kontrollen eller manualen?
 #700685  by instinqt

Lirod wrote:Släpptes Super Advantage i Norden med SCN-märkning på kartongen, kontrollen eller manualen?
Aldrig sett någon indikation på det. Super Scoremaster finns med SCN-kartong dock.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 24

Instagram #sndb.se