Jag försöker alltid se spelen som bra eller inte utan att försöka tänka på om Nintendo loggan finns där eller ej. Tjusningen med NES är att man ser så lätt vad det är man ska göra. Vart gränserns går. Där dör jag. Där dör jag inte.
Inte heller några laddningstider. och de flesta spel är jätte enkla att förstå sig på. Något som dagens spel inte når upp till. det tar minst 20 sekunder att starta upp spelet t ex. Många NES spel kan du vara inne i gamet snabbare än 1 sekund.
Bara saken att det är en obligatorisk intro scene på 5 minuter i många av dagens spel kan vara trist när det är trycka på knapparna du vill göra.
Men många av spelen till NES tycker jag står sig än idag. Hur många gånger i spelhistorien ser man plattforms spel med lika bra, exakt och lättstyrd kontroll som t ex. Super mario bros 3? Där uppföljarna faktiskt inte är tydligt bättre.
Är verkligen metal slug och senare Contra spel bättre än det första?
Fungerar inte gammla Zelda hur bra som hellst?
Dagens spel är 3d. Ofta ska det krånglas till med filmsekvenser, häftiga animationer b la b la.
Mycket av dagens spel är skräp i mina ögon. Men det finns väldigt mycket som inte finns på NES. Det kan vara kul att spela igenom en gång.
Jag har försökt så otroligt mycket att lära att älska nyare spel även fast jag nästan gråtit över hur tråkigt det kan vara att komma in i dom. Nu t ex. har jag lärt mig att gilla Metroid Prime spelen. Det tog några varvningar och säkert 50 speltimmar... Men ett Prime 4 skulle jag också gilla nu =P
Mario kart spelen är en serie jag alltid älskat. Allt från SNES till wii. Det är spel för alla. 4 åringar till elit spelare i 25 års åldern. Du kan ha roligt första gången och du kan älska att pressa time trail efter tusentals speltimmar.
Eller den sorts glädjen som jag fått av Street fighter: third strike kan man inte få på ett NES
Musiken ja. Jo - Den var verkligen bättre förr. Alla melodier man går och nynnar på. HElt sjukt egentligen. Något man saknar i många av dagens spel. Ta t ex. Ninja Gaiden till XBOX. Ärligt talat i mina ögon. definitivt i toppklass någonsin - actionspel i alla kategorier

Men vart fan är musiken??... Det är ju för fan ingen musik! inga melodier... det är bara lite bakgrundsmusik som man lika gärna hade kunnat vara acceptabelt till Text-tv.
Speedrunner.
http://www.FREZYMAN.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://highscoreheaven.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;