• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

#657543  by segasonic

Bekvämare att använda en gamebit i skruvdragaren än att skruva för hand :yes:
 #657744  by Modrian

Om du ska limma så att det håller så kör epoxy 2komponents lim. Det brukar sitta som berget.
 #658452  by Modrian

Min strömadapter passar inte till mitt snes. Piggen som sitter på konsollen är för stor för att passa i kontakten. Vilken slags adapter ska jag köpa som passar då?
 #658570  by smid

Hur kan din strömadapter till ditt SNES plötsligt inte passa? Köp en ny av QUARTEX här på forumet.
 #658573  by SuperGamer

Är det en tysk konsol? Tyska konsoler kräver tyska strömadaptrar, eller om det var tvärtom (tyska strömadaptrar kräver tyska konsoler).
 #658659  by Modrian

Jag har köpt konsol och strömadapter var för sig.

På min strömadapter står det PAL 002 och den passar inte.

Står att jag måste ha NES 002EU/ NES 002E på min konsol Model:SNSP-001A (FRG)

Så är det en Tysk Strömadapter jag behöver då eller en Svensk?
 #658878  by Mikegyver

Finns det ingen färgindikation på konsolen?
Vet då att dom tyska har en blå hona och då brukar det oftast vara en liten blå markör på konsolen ( är då så på tyska nes)
 #658898  by Da Bear

Har för mig att inte alla europeiska SNESar har den blåa färgindikatorn. Den enklaste och billigaste lösningen är dock en liten plugg konverterare som ändrar strömadaptern från 2.1mm till 2.5mm.

Image
 #667085  by snotcrow

Jag letar efter ett spel till snes(tror jag) som jag lirade som liten på emulator.
Svårt att förklara, men lite pokemon-ish spel, fast det var människor. Och striderna var uppbyggda av dialoger har jag för mig.

Har så vagt minne av det så har svårt att förklara mer ingående, och om det var på engelska eller japanska vågar jag inte uttala mig om.

Någon som vet vad jag svamlar om?
 #667092  by instinqt

Long shot: Earthbound? :-k
 #667106  by snotcrow

Nej inte riktigt, tror att när jag slängde ordet pokemon kunde det leda helt fel :)

Det är inget RPG. Utan spelet är enbart strider, man mot man. Det är anime stil, och man får ett antal val när det är sin tur(tur och ordningsbaserat), så om man väljer rätt utför man en attack(Om det var slag/sparkar eller magier minns jag icke).
 #667111  by sven666

dungeons & dragons kanske?

finns ganska mycket spel inom den genren som jag tyvärr inte är så haj på...
 #667872  by SuperGamer

Finns det någon som helst kunskap tillgänglig om hur många konsoler och spel som såldes i Sverige? Det enda jag kan dra mig till minnes att jag har läst är på Club Nintendos hemsida, för länge sedan, att det såldes fler SNES-konsoler än NES i Sverige. Det skulle i så fall innebära fler än 420 000, men jag kommer inte ihåg antalet och jag vet inte om uppgiften stämmer.
 #669067  by PrylBirger

Har en SNES-enhet som är aningen skum, vissa spel startar den upp först så titelmenyn kommer upp. När man ska gå vidare kan den i nåt spel bli svart men musiken som ska vara vid nästa steg är med.
Nåt spel liknande att man kommer in först i flera olika menyer innan spelet ska dra igång, och sista steget när man ska börja spela låser det sig i bilden som pause läge men musiken går
I mario world händer flera skojiga saker, direkt vid titelmenyn SKA ju mario springa och kasta sköldpadda eller vad han gör och lite så ett tag osv. På denna enhet hoppar han över en padda i titelmenyn och dör, man kommer in på en bana där man kan springa en bit sen blir det stop. Ingen tid går, den står på 000 :)
I allstars om man spelar nån bana där man hoppar upp på sån där hiss/snurra som man åker med runt på normalt sett och hoppar av där man vill. Nu när man ställer sig på en sådan och den börjar röra sig börjar mario gubben studsa, studsa, studsa. Till slut åker man igenom det man står på?
I Mario kart när man kör rakt går det bra, när man ska svänga börjar det fladdra i bilden just där man åker. Så man vet inte var man är..ha ha
Spelen rengjorda till tusen, testade på andra enheter och funkar bra
Haft isär enheten och rengjort connectorn och enheten överlag, kikat efter sprickor i kortet, lösa sladdar, lödning som kan ha släppt mm. Testat olika ström/bild sladdar också
Så enheten funkar ju till viss del men ändå inte. Kan det vara nåt med själva grafikdelen i enheten?
 #669493  by SuperGamer

Bergsalas tystnad gör mig fundersam. Det var i december eller kanske november som jag först skrev till dem. Då skickade jag mail till de personer som tog fram NES-siffror till Sols bok. Därefter skickade jag ett brev till deras postbox, och sedan mail ännu en gång. Inget svar. :-k

Kan det ta två månader att formulera ett svar som går ut på att inga uppgifter lämnas ut? Är de så överösta med beställningar på Wii U att de inte har tid att göra något annat? Vad händer om andra skriver och efterfrågar samma uppgifter?

Hade de haft för avsikt att tillmötesgå mina önskningar så borde de väl vid det här laget ha indikerat det i någon form av svar...
 #685425  by Silfy

Tjäna. Såvitt jag kan se finns 3 släppta Batman spel till snes:
- Batman forever
- adventure of Batman & Robin
- Batman returns

Vilka släpptes i Sverige? Vilka regionskoder gäller för dessa?

Skulle vilja få tag i adventure of Batman & Robin. Omöjligt att få tag cib? I så fall vilken box letar jag efter?
 #685438  by Alphataurus

Här kan du se en lista på hittills kända snes-spel som är utgivna i Norden: viewtopic.php?f=58&t=19384

Där finns också information angående regionskoder och liknande.
 #685481  by Silfy

Verkar som inte Adventure of Batman & Robin utgavs i Sverige då. Antar att den måste finnas som ev Ukv? Hur hittar jag vilka spel som släpptes under andra varianter och regionskoder när de inte såldes som scn eller eur här? Lite klurigt...
 #686274  by tollsjo

Hej
Fick tag på ett SNES för en hundring på loppis nu i helgen, dock utan sladdar
Har ett sedan innan men har varit sugen på att skaffa mig ett till då den versionen jag har nu inte funkar tillsammans med en trådlös SuperRetro kontroll som jag vill köpa.
Försökte koppla in det nu med samma AC-adapter som mitt andra men den passat fan inte, piggen ser ut att vara aningen större.
Finns det olika strömadaptrar och vart hittar jag en som passar min nya konsol?
Den nya konsolen jag har köpt har svart text på klisteretiketten där serienumret sitter, har hört att det skall vara en nyare konsol...
Någon som kan hjälpa mig!?
 #686276  by SuperGamer

Val d'Isère Championship också, SNSP-8V-SCN och SNSP-8Z-EUR.

Enda fallet jag känner till där titelbeteckningen är olika i två PAL-versioner. Men avsett som exempel på att EUR inte utesluter SCN.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 24

Instagram #sndb.se