• DokumentNES - en dokumentärfilm om NES

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#613538  by joadoa

Mer ämnat som skämt, dock tycker jag att bra idéer ska värdesättas högt. Dock säger jag inte att min är bra, det får andra tycka till om :)
 #614054  by Andreas No 1

Kul att Owe ställer upp! Fråga Lars Jarhamn om han också kan tänka sig, han var ju den som bearbetade butiker och kedjor. :)

Fina framsteg du gjort med videon såhär långt. Du kanske kan lägga till att med Yamauchis revolution innebar det färre antal spel, med mycket högre kvalitet och marknadsföring. Att kunna sälja miljontals av varje spel istället för att sälja en miljon olika spel, vilket var en av de största anledningen till tv-spelskraschen. "Alla" gjorde Atari 2600-spel, flingföretag osv. Och det fanns ingen betygsättning eller bedömning, vilket gjorde det mycket svårt för konsumenter att veta vilka spel som är bra och vilka som är dåliga.

Sedan har vi ju licensieringen, vilket Nintendo var först med. Alla underleverantörer skulle vara godkända av företaget och fick bara släppa ex antal nya spel per år (6 st?). Detta ledde till att kungarna på Konami skapade fler dotterbolag, Ultra Games i USA och Palcom i Europa, vilket gav oss fler superspel, iaf i Europa.

Mario döptes (som ni alla säkert vet) till just Mario Mario efter Nintendo of Americas hyresvärd Mario Segale.

Intervjuer kan funka på RSM, men tänk på detta; Ha öppna frågor, gott om tid och ett ställe att vara på där inte publiksorlet hörs. Eventuellt kan du göra ett potpurri av dessa kortare (?) intervjuer, ett mixtape av åsikter om NES-spel, tillbehör och minnen. :)

Man kan inleda vissa spel med kortare klipp (eller bara själva rösten) när dessa samlare och spelare minns tillbaka och berättar. Så att det byggs upp lite spänning inför varje nytt spel och att tittaren själv får fundera lite på vad som kommer. :)
 #614139  by Andreas No 1

Och färre antal spel, men i högre kvantiteter, då. Vilket också var unikt och banbrytande.

Det var även unikt att få handeln att gå med på att sälja Famicom (och NES i förlängningen) till plus/minus noll marginal men att dem skulle tjäna stora pengar på alla fantastiska spel som var på gång - vilket också skedde.

Kolla alla nya/nyare konsoler som säljs till obefintlig marginal, PS2 är kanske de mest lysande exempel. Lågt pris för en konsol och en miljard spel för dem att dra in pengarna på.
 #614143  by Gazimaluke

Jo precis, och licensen bidrog ju till förre spel och möjligen fler bättre spel. Även om det släpptes en hel del skräp till NES också.
 #614186  by Andreas No 1

Jo, det kom ju fler och fler underleverantörer inklusive ökända skräptillverkaren LJN Toys som hade alla de stora filmtitlarna och gjorde horribelt värdelösa spel.

Men Nintendo själva kan inte beskyllas för många bottennapp, mer än Anticipation möjligtvis. Och stickningsmaskinen till NES var väl inte det smartaste tillbehöret som var på väg till marknaden (släpptes aldrig, konstigt nog :roll: ). Men annars har dem ju gjort kvalitetslir efter kvalitetslir; SMB 1-3, Metroid, Kid Icarus, Zelda 1+2 för att snabbt nämna några.

Vi var ganska förskonade i Sverige, där det endast släpptes 200 st titlar i SCN-regionskoden (+10 ESP/DAS, spanskimporerade från Spaco), i jämförelse med USA där det gavs ut över 700 spel. Men visst undrar man varför vissa spel inte släpptes här, Mega Man 6, Turtles III b.la. Bergsala hade tydligen en uppföljareregel, att ge ut så få som möjligt, vilket i sig är logiskt eftersom kvaliteten urvattnas, men det finns en hel del roliga spel som inte släpptes här såklart.
 #614203  by smid

Varför ska Nintendo beskyllas för Anticipation? Trodde Rare släppte det, tillsammans med topptitlarna Silent Service och Captain Skyhawk ;)
 #614204  by Andreas No 1

Gaaah! Right you are, men dem är ju utgivare och "ansvarig utgivare". ;)

Men dem gjorde ju även som ni alla vet Cobra Triangle, RC Pro Am, Snake Rattle n Roll, RC Pro Am II :-k
 #614236  by Gazimaluke

Men de gjorde också Battletoads, Wizards & Warriors och Jeopardy ^^

Nej vi blev skonade från mycket skit här i Sverige. Tänker på spel som Friday the 13th och Silver Surfer :p
 #615167  by Gazimaluke

Mest för att rapportera om något nytt så visar jag på att manuset har växt lite :) Det som är markerat som gult är rubriker för saker som i stort sett är färdigskrivet och rött markerar att det mest är en rubrik och kort text om vad texten under rubriken ska handla om.
Attachments:
manus18.png
manus18.png (181.63 KiB) Viewed 10114 times
 #615168  by segasonic

Vad är det där? Ett manus för myror?
Skulle vara kul att läsa det :yes:
 #615169  by Gazimaluke

Ja men det är ju det här med att läser man så "spoilar" man ju halva upplevelsen med att se det färdiga resultatet sen. Det är mest för att visa att jag gör något ;)
Den enda som får läsa just nu är faktakollare Samson och berättaren Andreas

Men jag kan säga att det har blivit mycket bättre sen jag började bolla med er här på nesdb :)
 #615185  by Andreas No 1

Kul att höra! Vi hjälper gärna till. :)

Bara att komma med frågor och funderingar i denna tråden, detta forum har en hel del kunskap och åsikter som du har märkt. :D
 #615462  by Gazimaluke

Har jobbat lite på tidslinjen som ska rulla mellan spelen osv. La upp en bild tidigare men nu har jag kommit fram till 1991 i alla fall.

Anmärk gärna om det är fel boxar på spel osv. Alltså inte omslaget som användes i Sverige.
Attachments:
Timeline004.png
Timeline004.png (3.14 MiB) Viewed 10093 times
 #615472  by Tronin

Life Force är fel. Det ska vara Life Force Salamander. Byt gärna ut PAL-A-boxarna också.
 #615500  by Gazimaluke

Det är sånt här jag har NESdb till för förutom att det ska vara Life Force Salamander så vet jag inte va du pratar om ^^ Vad är skillnaden på PAL-A och B?

Edit: Och nu har jag läst på vad skillnaden mellan Pal a och B är men vet ändå inte hyr jag vet vilka omslag som är pal-a :o
 #615515  by smid

Ta en titt i databasen så finns framsidor till dom flesta regionerna. PAL-A fanns i Italien och UK inom Europa, inget för oss nordbor dvs.
 #615532  by Sonefors

Jag tycker att du bör byta ut boxarna på R.C Pro.Am, Cobra Triangle, To The Earth och Tetris till smallbox-boxar. De släpptes bara med liten box här förutom de utgåvor som är importerade med tillagd A4-manual.
 #615553  by MilleN

Nere i högra hörnet på framsidan ser du om boxarna är pal B, A eller rev-A t.ex. :)
 #615972  by Gazimaluke

Ja det är inte alltid bilderna är av upplösning att se sånt när jag har Googlat på bilder ;) Så att gå igenom de jag har i bilden nu kommer ta massa tid. Men det måste göras.
 #616886  by Gazimaluke

Mest för att visa på liv så säger jag att jag har skrivit lite på manuset och håller på att passa om bilder för att passa 1080p istället för 720p som jag började göra den i. Lika bra att komma på att full HD är bäst innan jag hinner göra mer.
 #623441  by Gazimaluke

Manuset är så klart det kan bli för tillfället. En del smågrejer att rätta till kanske men inte mycket. Har en del delar kvar att skriva men vill helst intervjua Owe Bergsten innan jag fixar dem.
Håller på att packa för flytt i slutet av månaden så arbetet med filmen har legat lite halvt på is senaste tiden och har mest småpillat med manuset och som tidigare nämnt anpassat mitt bildmaterial för att passa 1080p istället för 720p.
 #623541  by Gazimaluke

Jag har personligen inga problem med att skapa en fysiskutgåva. Det är väl mest om man kan få till dem för ett vettigt pris.

Edit: Har också lämnat över det nuvarande manuset till en vän som inte är spelkunnig för att mest få veta om det låter vettigt och förståeligt för någon som inte är nästan det minsta insatt. Vill ju att man ska kunna njuta av och förstå det även om man inte är NES-fanatiker.
 #623546  by joadoa

Det är så klart min idé måste sättas på pränt!! Jag tror flertalet av de här inne lätt skulle kunna pröjsa en slant för en trevlig förpackning!!
 #627701  by smid

Ska ingen spelkunnig kolla det också för att säkerställa fakta? OS är väl forumets uppslagsverk? :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 21

Instagram #sndb.se