• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#610080  by Televinken

Kära Dr Mario
Jag är som sagt helt färsk på allt detta kring nes, har inte haft någon koll sen jag var 12 (o vad visste man då) o är nu 36 så det är en del som har hänt. Jag har inte riktigt fattat det här med Homebrews, vad är det? Såg nån version på Punsch Out på nätet, innebär det att någon hackat en del och kanske bytt ut lite färger eller som i vissa fall ansikten. Gubbarna rörde ju sig likadant och att kalla det en ny spelupplevelse kändes lite konstigt. Eller rör det sig om fall där man skapat helt nya spel ifrån grunden?

Vad är dealen med dessa, mest nyfiken bara. Det närmsta jag hade som liten var en kasset med kanske 30 spel på vi fick ta hem via nån Japan import.
 #610082  by Sonefors

Homebrews är egenutvecklade spel. Inte helt sällan är de väldigt lika (eller helt och håller baserade på) befintliga licensierade spel och bör då nästan ses som pirater då de antagligen strider mot en del lagar (upphovsrättslagen iaf). Homebrews ska inte förknippas med repros som helt och hållet är kopior/återutgivningar av existerande spel och i 99,99% av fallen är pirater.

Det är i alla fall min syn på saken, någon annan har säkert ett annorlunda svar.
 #610289  by JBH

Piratkassett och en rolig sådan.

Finns b.la. Adventure Island, Gradius och Tengen Tetris på den ifall jag inte misstar mig.
 #610359  by segasonic

Oftast inte, tyvärr.
Edit: Om du inte opererar din Bergsala-enhet.
 #610361  by segasonic

Är det bevisat?
 #610397  by segasonic

Där ser man!
 #610635  by Vippe

Piratkassetter funkar inte på mina enheter som har under 200k i serienummer.
 #613263  by JBH

Finns samtliga Castlevania spel till NES i hyrutgåvor?

Svåra att få tag på?
Dyra?
 #613391  by Vippe

Oj Tronin det vet jag inte.. ska rengöra lite konsoler i veckan så kan kolla då. Vad ska det stå där?
 #614034  by Shinjo360

Hej.

Köpte en NES med en hel del spel - och även om jag kollar regions-listan men får inte svar på mina funderingar. Söker lite hjälp här.
Blandar tyvärr lätt ihop koderna och så... så om nån vänlig själ kan förklar vad är vad? Har jag köpt grisen i säcken?

Köpte följande:

Kid Icarus (NES-KI-GBR)
Mega Man 3 (REV-A) Ingen märkning alls?
Section Z (NES-SZ-USA) Usa spel?
Gradius (NES-GR-EEC / DAS)
Adventure Island 2 (NES-V7-NOE / DAS)

samt

Snake Rattle n roll (NES-RJ-UKV / EAI)
Punch Out (NES-QP-FRA / EAI)
Gun.Smoke (NES-GK-UKV / EAI) A märkt?
Castlevania (NES-CV-UKV / EAI) A märkt?

Frågorna är: Går dessa spela på pal maskin? Och inte lika värt som SCN antar jag

Mvh
 #614036  by KarlChristianLund

Gradius, Adventure Island 2 kan du spela på en PAL B maskin. Du kan även spela de övriga om du gör ditt NES regionsfritt.
Precis som du skriver så är det inte lika värt som SCN.
 #614080  by Tronin

GBR = UK?

UKV = UK

REV-A = USA

NOE & DAS = Tysk

FRA = Fransk

UK-spelen är PAL-A.

De enda spelen du kan spela på en PAL-B-maskin är de tyska och franska. Värdet är således lägre än om spelen varit SCN.
 #614087  by Shinjo360

Hej ingen, testade spel på min nes-klon och alla funkar perfekt.

Har 4 nes som alla behöver ny connector och rengörning. Får prova vad som funkar på vad.
Enligt säljaren (en tjej) så har hon spelat alla spelen som följde med på sin vanliga svenska nes (?)

Får se vad som är vad när jag öppnar alla maskiner för rengörning.

Hur ser man hur en nes maskin är ombyggd till multi?

Mvh Sebbe
 #614276  by segasonic

Fjärde benet på höger sida räknat nerifrån och upp (i den svarta cirkeln):
Image
 #614402  by aerobert

Har sökt runt lite efter svar men blir snurrig eftersom mycket av informationen är spridd på forumet.

1) Vilka spel ingår i svarta serien?
2) Räknas SMB in i svarta serien?
3) Har Yapon släppt alla SS i hyrbox?

Anledningen att jag undrar är just för att jag tänkt (eventuellt) samla på mig ss i hyrboxar alltså.
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 111

Instagram #sndb.se