• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#599556  by segasonic

Då ger jag det en sista chans under morgondagen! :good:
 #599684  by Nils

Miller wrote:Tror jag skrivit om spelen här i tråden innan. Tvåan har enligt mig bättre kontroll och mer jämn svårighetsgrad, men är samtidigt lite lättare och inte lika tillfredsställande när man klarar det (som ettan). Mer polerat kan man säga. Däremot är story och sånt ganska löjlig i tvåan, i ettan är det lite mer känsla över miljöer och story. Kontrollen i ettan funkar men ibland känner jag att reaktionstiden skulle kunna förbättras... Aja, köp tvåan är mitt råd, sjukt kul.
Jag har hört mycket klagomål på tvåans kontroll. Ettan är ju gjord efter en grid och därför funkar det medan tvåan har lite orättvisa hopp och sånt bara för att det inte följer en grid. Hade aldrig problem med reaktionstiden i ettan heller. Tycker ni borde kolla in HVGNs jämförelse mellan de två spelen.

Startropics 1 är the best NES game never played enligt mig iaf.

Startropics 2 review: http://www.youtube.com/watch?v=T6BTng1lCRc
Last edited by Nils on 03 Mar 2013, 12:38, edited 1 time in total.
 #599687  by Styris

Finns så lite dumma hopp som du beskriver det i tvåan.

Har lirat igenom båda och tvåan är överlägset enklare och faktiskt sämre. Dom fina miljöerna försvann osv. Helt klart ett bra och spel som alla borde spela men i jämförelse med första bleknar det på alla punkter.
Största anledningen till att det är enkelt är att du kan slåss diagonalt och på så sätt förhindrar du extremt mycket skada.
 #599714  by Miller

Kanske kollar HVGN senare, men som Styris sa, finns typ inga orättvisa hopp. Ja, ettan är byggt mer på grids och det öppnar för sjysta möjligheter (t.ex. hoppa mellan grids och vända sig och skjuta i hoppet) men det gör även att man blir låst ibland (t.ex. man råkar gå ett steg för långt och kan inte gå tillbaka för att man är på väg till nästa ruta, skitstörande).

Det mest störande med tvåan tror jag är att när man blir träffad så kan man dö VÄLDIGT snabbt för man kan inte anfalla eller trycka på start och man är odödlig väldigt kort, så flera fiender kan ta kål på en mycket enkelt.

Edit: Kollade HVGN. Var ju mycket klagomål på grafik, musik (jag diggar den) och story. Whatever. Kontrollen nämnde jag nyss - känns inte orättvist alls, bara smidigare. Och som sagt, hit-stun-effekten håller jag med om, men när han visar det på videon är det ju tydligt hur otroligt dåligt han spelar (springer i princip in i fiender). Jaja.
 #599767  by JBH

Mr.Gimmick avklarat ännu en gång, denna gången utan att dö!

Dock skadades jag flera gånger under spelets gång, så mitt mål att klara ett "no hit run" kommer att kräva mycket träning...
Image
 #600105  by Nagai

Archery var nog den som var mest irriterande men när man väl kom på hur det fungerade blev det lätt som fan, Horizontal Bar tror jag var näst jobbigast med tanke på allt man egentligen gör är trycka på knappar, imo finns det egentligen ingen riktigt taktik utan bara trycka random knappar och hoppas på det bästa :lol:
 #600107  by Toktotte

JBH wrote:Good :good:

Man får det bra slutet sålänge man klarar det utan att få game over.
Måste man inte hitta alla gömda skatter också? :-k Grymt bra spel i alla fall, hyfsat utmanande också!
 #600115  by JBH

Yes, alla skatter är ett måste för det bra slutet.

Den jobbigaste är lätt kanonkulan som man måste färdas på i bana 2.
 #600138  by Ludu

Ja den är inte att leka med!

Själv tycker jag dock inte att den är jobbigast utan den titeln erövrar skatten på banan med fågelbossen. Inte svår i sig, men råkar man göra ett misstag och ramla ned till nästa skärm är det bara att resetta! Kanonkulan är det ju bara att försöka om och om igen :)
 #600671  by Vippe

Polare kom över igår så vi spelade genom Probotector lite snabbt o ett varv av Gunsmoke.

Probotector är ju ett spel jag aldrig ngnsin kommer tröttna på trots det är ett ganska kort spel
 #601248  by Miller

Klarade just Dr. Chaos. Hade sett fram emot det sjukt mycket men även hört en del oroande... Diggar ändå spelet, det funkade, men ingen topptitel. Utforskningsdelarna var sådär (hatar att behöva använda Hit på varje skärm, likadant med Goonies 2, så dumt) men överkomliga, svårighetsgraden bra. Kontrollen är ju inge vidare kanske... Diggar konceptet men nja, lär inte spela om detta i första taget även om jag är nöjd och behåller liret.
 #601714  by Yfsarulv

Måste fråga er som verkar vara bättre på spel än en annan, någon som har klarat Shadow warriors? Jag har varit nära men la ner det efter att man skickades tillbaka typ halva spelet efter att ha förlorat mot andra slutbossen. Vet inte om jag älskar eller hatar det spelet, förmodligen både och.
 #601718  by Ufouria

Mååånga gånger men jag bemästrar det inte (iaf inte sista banan/slutbossen). Tvåan är mycket roligare, smidigare, och har bättre musik. Min favorit! :D
 #601735  by Yfsarulv

Nice! Creds för det! Jag körde det ett par dagar tills jag kunde köra igenom de första banorna utan en träff, men sista banorna är från helvetet i mitt tycke :D
Jo tvåan hade jag som liten, riktigt bra spel. Har spelat på emulator lite men det blir inte alls lika smidigt med hoppen osv!
Den är en prioritering att få tag på för tillfället men verkar ovanlig.
 #601746  by Yfsarulv

Samma spel men olika titlar, Shadow warriors hette det i Europa och Australien har jag för mig. Ninja gaiden i övriga delar av världen! Har för mig att "ninja" var för våldsamt eller något. Var ju samma med Ninja turtles som kallades Hero turtles i europa istället.
 #601756  by Miller

Har kalrat Ninja Gaiden 1 två gånger och tvåan typ 4-5. Tvåan är liiiite enklare men båda spelen har överjävliga slutbanor och bossar, sitter längre med dom än med resten av spelet. Feta spel.
 #601773  by Nils

RetroMask wrote:Det här är lite offtopic men är det någon annan skillnad mer än titeln på Ninja Gaiden och Shadow Warriors?
De verkar vara likadana. Vågar inte säga om de är exakt likadana, med jag hittar inget när jag söker pä det iaf.
 #601929  by Styris

60hz vs 50 hz skiljer dom 2 åt också.

Dock finns det ju bara en bana som är överjävlig i Ninja Gaiden och det är ju 6-2:an. Sen tar man snurrattacken och med fördel klarar igenom 6-3 utan skada så är sista bossen rätt enkel. Men utan snurrattacken är bossen svår och du måste lära dig rörelsemönstret.
 #602038  by Miller

Petade ner Tyson från tronen för andra gången i mitt liv. Mycket nöjd. Nästa gång jag lirar spelet får jag satsa på en 14-0 runda rakt igenom (fyyyyy). Kanske borde köra på 13-0 först och sen jobba därifrån...
 #602046  by Ufouria

Grattis! Det är ett av NES spelen jag aldrig klarat. Spelade det bara några enstaka gånger som barn och har inte lyckats klara det som vuxen. Känns som ett spel som bara kommer att bli svårare och svårare ju äldre man blir då man får sämre reaktionsförmåga :lol:
 #602048  by Miller

Jag gillar MTPO för jag har inte spelat sönder det ännu och hittar ständigt nya strategier för att spöa de svårare bossarna. Jag blir även gradvis bättre och kan sätta nya mål hela tiden. Så än har spelet inte blivit gammalt för mig, och det blir det nog först när jag klarat spelet utan att torska en match (inkl. Tyson). Så det lär ta ett tag. Lätt topp 3 NES-spel (Zelda #1, därefter oklart)
  • 1
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 227

Instagram #sndb.se