• Spela förr vs spela nu

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#56395  by rogerxy

En tanke slog mej när jag klarade TMNT imorse. Man har ju alltid tänkt att man var mycket bättre på TV-spel förr än vad man är nu, för då sprang man igenom en massa spel & hade bättre tålamod etc.

Dock har jag nu under det senaste året klarat några spel som inte ens fanns på kartan när man var liten. Zelda 2 klarade jag för ett halvår sen ungefär & när jag var liten så klarade jag bara de två först palatsen. Även TMNT som man bara kom till den tredje banan hela tiden förr.

Så frågan är ifall man trots allt inte är "bättre" idag, när man fått lite mer känsla för logik & liknande. Det underlättar nog mer än man tror. Det blir kanske lite mer finlir nu istället för att "bara" nöta som man nog ofta gjorde som liten. Jag vet inte...

Någon annan som funderat på detta eller har jag bara för mycket fritid?
Last edited by rogerxy on 12 Mar 2008, 17:53, edited 1 time in total.

#56399  by Frezy_man

jag har funderat på det och jag är övertygad om att man blir bättre när man är äldre. När man var liten hade man lägre fantasi och sämre tidupfattning då hade man bättre med tid att "nöta".

Men man kan imponeras av en del prestationer när man var liten.
Jag klarade i kanske 8 års åldern de tre första banorna på TMNT II, i rad, utan att bli träffad... Idag skulle jag inte ens orka försöka :P

#56402  by Bonomaul

Men logiskt tänkande är väl ingen fördel när man spelar NES? Hur många spel är logiska liksom? :)

Fantasin var nog snarare större när man var liten, men det kan nog i vissa situationer ha varit en nackdel.
Jag menar, man kunde ju nästan bli lite rädd när man kom fram till bossar och så, det blir man kanske inte i dagens läge. :)

Allt handlar väl egentligen om hur mycket man spelar. Personligen så var jag bättre som liten eftersom jag knappt spelar alls nu.

En sak är dock säker: det var j*vligt mycket roligare förr, och omgärdat med mer mystik. Önskar jag vore tillbaka, blir nästan (mer) deprimerad när jag tänker på det.

#56419  by Ufouria

Jag tror att jag är "bättre" idag än vad jag var som barn. Klarade t ex TMNT och Snake Rattle n Roll först nu som äldre.
Rygar klarade jag aldrig heller som barn men det kan iofs ha att göra med att jag bara hyrde det över en helg. Hade kanske fått ner Ligar om jag fått mer tid på mig.
Ghost n Goblins är jag oxå osäker på om jag klarade som barn. Minns att jag iaf kom till sista banan på första varvet.

Tror man har sin "topp" nu. Snart börjar det väl gå utför... :P
Man borde få långsammare reaktionsförmåga när man blir gammal. Gäller väl kanske att hålla TV-spelandet vid liv så man kan vara på samma nivå när man är pensionär och har all tid i världen på sig att spela (längtar till den dagen, hehe).

#56426  by Frezy_man

ah. lægre fantasi var lite felformerat. Menade snarare att man inte hade samma krav på fantasi eller att man inte behøvde så mycket før att underhållas.

Jag har i alla fall blivit lite mer envis på att klara svårare utmaningar.

#56427  by Tawny

jag tror också man är bättre på tv-spel nu, dock så har jag märkt att jag nte har lika mycket tålamod, skiter lätt i ett spel om jag "fastnar"

#56512  by Mimmiburger

Med vissa undantag så är det nog så att man är bättre på spelen nu än då. T.ex var det bara för ett par år sedan när jag fick min Nesnytändning jag klarade spel som Castlevania, Shadowgate och MM4.

Ett "visst undantag" är Lolo 3. När jag var liten kom jag max till tornen med regnbågsbron (tup level 3), nu kommer jag fortfarande till samma jävla ställe och fastnar.. 17 år senare :). Hjärngympa kanske inte är min grej iofs.. har stora problem med Solomons Key därtill..

#56519  by Frezy_man

och nær jag var liten tog det två år att klara Super mario 3. Idag kan jag varva det på 11 minuter :lol:

#56531  by trettioårskrisen

Någon powerplayer har jag nog aldrig varit, tvärtom är det få spel jag kan räkna som bemästrade. Skillnaden nu och då är att där jag då gick bet blev jag förbannad och stängde av medans jag nu softar och klurar på alternativa lösningar.

#56536  by WERY

Jag ær bættre nu æn då. Minns nær jag satt o nøtte SMB1 i timmar o bara dog hela tiden. JAg anvænde slutligen fusket så man får world continue men det fortsatte vara svårt. Nu kan jag en massa spel o inte bara kan jag varva mario spelen utan æven spela dom med finess samtidigt som jag bojkottar allt fusk jag uppskattade på den gaMLA GODA TIDEN. (capslockhelvete) Nu har man oxå mer kunskap. Nær jag børjade samla blev jag upplyst om nes o alla dessa spel o tillbehør. Nu har jag kunskapen, kænner till spel jag inte visste fanns osv

#56562  by Mimmiburger

WERY wrote:Jag ær bættre nu æn då. Minns nær jag satt o nøtte SMB1 i timmar o bara dog hela tiden. JAg anvænde slutligen fusket så man får world continue men det fortsatte vara svårt. Nu kan jag en massa spel o inte bara kan jag varva mario spelen utan æven spela dom med finess samtidigt som jag bojkottar allt fusk jag uppskattade på den gaMLA GODA TIDEN. (capslockhelvete) Nu har man oxå mer kunskap. Nær jag børjade samla blev jag upplyst om nes o alla dessa spel o tillbehør. Nu har jag kunskapen, kænner till spel jag inte visste fanns osv

World continue?? Hur får man det??

Ps: säg inget till hardcoreelitisterna att jag frågat, kan bli söndermobbad då haha :P

#56566  by Frezy_man

har aldrig hört ordet jag heller? :P

ja måste säga att wery är grymm på lost levels ( Japanska mario 2 ).

#56570  by Bonomaul

Förmodar att WERY syftar på tricket så man får börja om på samma level som man dog på. Hålla inne A-knappen när man trycker start efter man har dött är det väl.. ?

#56577  by Mimmiburger

Bonomaul wrote:Förmodar att WERY syftar på tricket så man får börja om på samma level som man dog på. Hålla inne A-knappen när man trycker start efter man har dött är det väl.. ?
Aha är det så man gör alltså..
Kommer ihåg 3 fusk från mario= minusvärlden, att man kan kasta eldbollar när man är liten och att studsa på bowser och få 99 liv men det har flugit ur mitt minne det där. Får testa vid nästa mariosession :)

#56580  by WERY

På super mario bros 2: the lost levels har man dock ett automatiskt continue där man genom en meny kan välja om man vill fortsätta eller börja om. Dock så behöver jag inte den funktionen längre då jag alltid börjar om varje gång jag dör en gång eller missar nåt xtraliv för värld 7.
JAg tycker lost levels på nes är lättare än dewt på snes. JAg höll på o dog ett 10 tal ggr på varje bana i snes verran medans jag kan komma frammåt mkt bätre på nesversionen. Den är lättare o har mer finesser

Mitt mål är nog att bli bäst på det spelet. Och jag tänker ha med det som tävling igen på nästa spelträff där alla slåss om highscore och möjligtvis 2 cider står på spel

Om det är nåt speciellt jag minns från den gamla goda tiden är det hur man kom hem från skolan, slängde av sig kläderna o ryggan o sen sprang man upp till vardagsrummet o började nöta Faxanadu. Åhh vilken känsla :) När det regnade o så satt man där o försökte komma igenom faxanadu. När solen lyste genom träden vid ån o man satt där o spelade Batman 2, musiken i spelet o stämningen... oboy va härligt! När man lånade skate or die samt Double dragon 2 o det "slog" :lol: igenom på direkten. På helgerna när man stora syrran lånat hem SMB3 o man kämpade för o komma igenom spelet men aldrig lyckades... Hur man aldrig hittade igenom Section Z... Simpsons... ohh såna tider det var. Tänk om man gick tillbaka til ldet stora huset ute på landet, gick upp för trappan o såg sig själv sitta o spela batman 2 tillsammans med grannen... Jag skulle nog kunna betala för o få uppleva det på riktigt...

JAg kommer alltid vara övertygad om att Batman o Double Dragon serien utgör normen för vad nes är 8)

#56614  by Tawny

ja fan, det kändes vuxet att spela double dragon.. varför?

Instagram #sndb.se