• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#554507  by 3gengamern

Knivigt värre :-k
Om hela texten hade varit i det svarta fältet hade det nog gått att bleka den näst intill osynlig med kemisk bensin eller dylikt, men som den nu ligger i det gula är det nog omöjligt att få bort texten helt utan att färgen lossnar på kuppen. Tyvärr.
 #554510  by Toktotte

Mm :/
Tack för svaret! Det var det jag var rädd, knappast värt ett försökt ens då. Tur att det sitter "bra" till i alla fall, lite drygt att det sitter på ett så fint Gimmick bara. Det var tydligen hennes favoritspel, inget av de övriga spelen är klottrade på.
 #554556  by Toktotte

:DUCK Du har ju helt rätt Sone! Hade varit underbart om man kunde få bort det förstås, man kanske får ge bensin ett försök. Satan vad nervös jag i så kommer vara då jag sitter där med redo för ingrepp :o

Är det något du försökt dig på själv med gott resultat?
 #554557  by segasonic

Klottra på en billig kartong först och ha den som testobjekt.
 #554576  by 3gengamern

Om det är tusch går texten säkert att bleka en del men försvinner nog inte helt.
Svart tusch brukar antingen få en mera röd eller en blåaktig ton.

Putsa väldigt försiktigt och börjar trasan bli gul, sluta genast!
Lycka till.
 #554577  by Sonefors

Jag har tagit bort tusch från både kartonger och etiketter med blandade resultat. Beror lite på vilken tusch det är. När det sitter på plasten på kassetterna brukar det vara tuffare.

Ibland använder jag kemisk ren bensin, ibland använder jag T-röd. Vill minnas att t-sprit är aningen bättre till tusch och att kemisk ren bensin funkar bäst på klister, typ trasiga prislappar.

Här är ett exempel.
http://www.nesdb.se/forum/viewtopic.php ... on#p530655
 #554656  by P373R

FYI: Kokning av connectorn funkade inte. Den blinkar vidare.. Ja eller igentligen inte för regionschipet är ju taget ur spel.. Men bluescreen fortsätter.
Han får köpa en ny.
 #554657  by smid

ZlobbaN wrote:Någon här som vet vad det är för In-Game Text/Screen-Text på den holländska varianten av Kirby? Regionskod: NES-KR-HOL!
Jag har både Kirby som SCN och någon annan regionskod, tror att det är HOL. Båda är på engelska.
 #554658  by Toktotte

Tack illumi och retroJon för att ni ingjuter lite hopp och styrka i kroppen på mig :)
Bra länk där, Sone, hoppas jag får lika bra resultat som du fick där!
 #554660  by segasonic

P373R wrote:FYI: Kokning av connectorn funkade inte. Den blinkar vidare.. Ja eller igentligen inte för regionschipet är ju taget ur spel.. Men bluescreen fortsätter.
Han får köpa en ny.
Har du öppnat och rengjort spelen?
 #554856  by P373R

segasonic wrote:Har du öppnat och rengjort spelen?
Japp, det är ju mina spel jag provar med och de fungerar fint i mina NES. Det här är ett NES jag försöker få igång åt en kompis.
Men som sagt han får nog köpa en ny istället.
 #554885  by Lindholm

P373R: du skulle inte sålt en flyttkartong med nes och snes grejer för drygt ett år sedan ;)
 #554951  by segasonic

Hade du bott nära mig så hade jag kunnat fixa enheten till dig,
 #555421  by Zpace

Jag har några snabba frågor:
1. Släpptes Snow Bros i Pal-B utgåva? Hur dyrt är det? Svårt att få tag på? Har det engelsk text?
2. Finns det något sätt att veta om en spelkassett har in-game screentext som inte är engelska? Typ franska / tyska ?
 #555427  by segasonic

1. Ja, svårt att få tag på. Kan inte lämna några prisuppgifter men är väldigt säker på att det är engelsk text i spelet (dock inte 100%)

2. Nej, inte direkt. Står det skrivet med tysk eller fransk text på framsidan av spelet kan du nästan alltid räkna med att spelet är på samma språk.
 #555459  by P373R

Lindholm wrote:P373R: du skulle inte sålt en flyttkartong med nes och snes grejer för drygt ett år sedan ;)
Äh, jag ville bli av med överskottet. :) Sparade godbitarna.
 #556262  by Pengu

Jag undrar om någon vet om du kan spela brittiska nes spel på ett amerikanskt nes och
amerikanska spel på ett brittiskt nes?
 #556320  by Lindholm

om du region-moddar det, samma sak som att spela amerikanska spel på en moddad svensk enhet
 #556381  by ortopeden

Hej på er,

Jag har en nybörjarfråga.

Vilka spel, utav de 210 officiella SCN släppta, är av er klassade som rariteter? Dvs, vilka är svåra och få tag på och vilka kostar skjortan? Inte alltid dessa två går hand i hand. Jag förstår att mycket är beroende på skick etc, men tänk generellt sett.

Mvh
Anders
 #556383  by Vikeskar

Mr Gimmick
Panic Resturant
Flinstones 2 - Surprise at Dinosaur Peak

Det är några av dom "dyrare" spelen.
Sen är Mega man serien i fin fint skick en prislapp att man får sälja ena kulan och sälja stjärt vid pizzerian.
 #556388  by MilleN

Om du kollar i forumsdelen "samlarhörnan" så finns ett gäng trådar som heter "omröstning sällsynta scn-spel #1" osv, där kan du kika lite :)

Pro Am 2 är en annan riktig dyring.
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 111

Instagram #sndb.se