• Vad gör Bergsala igentligen :S

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#55376  by BelfegorC4

Jag skickade ett mail till Bergsala ang Gameboy och Gameboy Color spelen som släpptes i Sverige genom dom.
Vad fick man får svar?

"
Hej Markus!

Det blir nog tyvärr svårt då vi inte sparar sådan data. Jag kan bara beklaga. L

|namn|

Webbredaktör/Web Editor

Bergsala AB

Box 102 04, 434 23 Kungsbacka, Sweden"

Tur att dom sparade informationen av NES spelen iallafall, som man kan se på www.nintendo.se
:roll: :roll:

#55456  by Bonomaul

Har de fått upp en korrekt lista nu då? Det har ju varit si och så med det förut..
Tvivlar på att de hade information om det, det där är info de har fått från andra.

#55537  by Huddik

Ju mer man grottar ner sig ju tydligare blir det att Bergsala har gjort lite hip som hap. Det här med märkningar av manualer och skruvar på kassetter tex.. Där kommer man nog aldrig få ett facit på.
Dom paketerade nog det de hade på hyllan och sändningarna var säkert olika. Ibland 5 skruvar och ibland 3.
Både jag och Stiv har ett varsit orört Hogan´s Alley.. Båda har SCN manual, rosa reklam ( SCN-GP ) och 3 skruvs cart ( ej gamebits ).
Rosa reklam är ju tidigt..

Sedan såg jag på Nes_Nerd_no1 Devil World i mint med svart reklam (SCN-GP-1). Den har ju paketerats senare och DW finns vad jag vet bara med 5 skruvar.

Som sagt, jag tror det var olika sändningar och man plockade ihop det man hade på hyllan utan att bry sig så mycket.
Dom kunde ju knappast tro att det om 20 år skulle finnas ett gäng galningar som helst skulle vilja ha ett datum när man gick från 5 skruvar till 3 osv, osv... :)

Lite reflektioner bara!

Edit: Det finns för övrigt två olika spel-planscher märkte SCN-GP-1.. miss av Bergsala? :D

#55568  by BelfegorC4

Så kassetter med "hela" ryggar är inte den första versionen utan det kunde skickas ut alla sorters kassetter med hela ryggar, 3,5 skruvar? :(

#55570  by Huddik

nja.. dom med 3 skruvar har ju inte hel baksida även om det är varienten med vanliga 3 skruvar.
Som svar på din fråga.. jag har ingen aning och tror knappats att vi någonstin kommer få ett säkert facit.

Jag TROR att 5 skruvar/hel baksida var dom första men det jag vet är att Hogan´s Alley tidigt skickades iväg med 3 skruvar också.

Vissa spel ser man utslutande bara med 5 skruvar nästan känns det som.
När jag tänker på det så är det spel som släpptes innan Hogan´s..

Alltså.. tillbaka till funderingen igen. Jag har ingen aning.. Det jag vet är att redan under tiden mellan SCN-GP och SCN-GP-1 så släpptes det kassetter med 3 skruvar från Bergsala.

#55594  by Bonomaul

Är det inte enklare att bara dra slutsatsen att det förhåller sig som det "alltid" har förhållit sig angående utgivningsordning?
Finns ju egentligen inte så mycket som talar emot det (inget såvitt jag vet), medan det finns en del faktorer som talar för det.

#55614  by Huddik

Gillar inte det sättat att bara accepera för att någon sagt det nån gång..

Vilka fakta finns ang. utgivningsordning och vart kommer dom uppgifterna ifrån?
När skiftade man i så fall från 5 skruvs till 3?
Om någon säger att det skedde samtidigt som manualerna fick SCN-xx-xx beteckning så är det helt fel och det kommer jag aldrig att köpa. :D

Edit: för att klargöra.. Jag pratar inte om 3 skruvar "gamebits" utan de vanliga skruvarna.

#55618  by Bonomaul

Jag skulle vilja påstå att manualer med SCN-xx-xx beteckning följde med spelen med tre inverted torx, inga andra. Men det kan ju förstås ha varit en liten överlappning där emelllan när de bytte kassettutseende/manualkod och så. Dock bör dessa avarter av exemplar varit såpass få att de knappast inte bör räknas som standard.

Min uppfattning i övrigt är att (precis som du säger) Hogans var det första spelet som kom med hakar. (Edit: Tills jag kikade i db'n och fick se Wrecking Crew utan regionskod men med hakar.)

Utgivningsordningen blir isåfall ungefär som följer: 5 skruv, 3 skruv (med hakar), inverted torx (med hakar och regionskod på framsidan).
Det låter ju mest logiskt. Allt annat vore ju till och med otroligt ologiskt.

#55620  by Huddik

ah..precis vad jag menat också.
Tror vi båda sparkade in öppna dörrar nu när vi egentligen var överrens från början.

Skulle man kunna tänka att det var så här ( bara ren spek. ): Hogan´s var först ut med hakar. Men man skeppade samtidigt ut 5 skruvs av det man hade på hyllan, tidiga titlar osv.
Sedan bytes några av de tidigare titlarna också kassetter till hakar. Tänker då på tex Super Mario/Ice Cilmber som dyker upp då och då med SCN manual och kassett med hakar.

Som sagt hel baksida första utgåva MEN jag gissar att dom levde pararellt med hakar bra länge.
Vissa spel har jag dock aldrig sett med hakar som tex Devil World och Popeye. Om det beror på dålig försäljning så det fanns mycket på hyllan eller vad?

Med tanke på mitt och Stivs Hogans Alley så kan man säga att kassetter med hakar kom rätt tidigt ändå.
SCN-GP Aktuell från augusti 1987 sedan kom den blå SCN-GP-1 med reklam för spel som Svarta Serien till Castlevania, Gradius, Top Gun mm och Family Fun Fitness.
Tyvärr så saknar SCN-GP-1 "datum" vilket gör att man bara kan gissa ungfär när den kan ha varit aktuell.
Tiden mellan Hogan´s Alley släpptes och fram till SCN-GP bytes till SCN-GP-1, där bör hakarna gjort entré.

Fy f.n va rörigt det vart och mycket gissningar och spekulationer.

#55621  by Huddik

Wrecking Crew släpptes väl innan Hogans?
För övrigt har jag även GumShoe och Wild Gunman utan hakar och reg. kod.
Men det stämmer ändå in på tidsperioden för Hogans..

Edit: lite kuriosa.. Hogans Alley med helbaksida har nummer 11 på baksidan. Hogans Alley med hakar har nummer 07 på baksidan.
Kollade mina ex precis.
Last edited by Huddik on 07 Mar 2008, 17:01, edited 1 time in total.

#55622  by Bonomaul

Huddik wrote:Wrecking Crew släpptes väl innan Hogans?
För övrigt har jag även GumShoe och Wild Gunman utan hakar och reg. kod.
Ja, det gjorde ju det, och det gjorde mig lite förvirrad.

GumShoe utan hakar och kod!!?? Har jag aldrig sett, och har aldrig hört någon som sett heller! :shock:

(Tråden passar bättre in under Allmänt numer, så den flyttades)

#55625  by BelfegorC4

Bonomaul wrote:(Tråden passar bättre in under Allmänt numer, så den Flyttades)
Ja nu passar den bättre in där ;)
Huddik skulle man kunna få en scan av ditt Gumshoe utan hakar eller reg.kod?

#55627  by Huddik

ingen scan ännu men ni kan få se här så länge

Image

Image

#55637  by Bonomaul

Det måste vara ett fotomontage. 8)

#55648  by Huddik

haha..ja, jag var snabb då som fixade det på 16 minuter? :D

Så du tror/vet att det här en en ovanlig utgåva?

#55672  by Bonomaul

Ja absolut. Just nu så seglade det upp som nummer 1 på min lista öv er världens ovanligaste spel, men när chocken har lagt sig lite så är det nog troligt att det sjunker ner ett par hack.. :)

Jag har hört åtminstone ett par stycken människor konstatera att Gumshoe endast existerar med eec-kod på (skandinaviska utgivningen då).

#55677  by Sol

Bergsala har ju ingen koll. Allt packades i Japan självklart redan vid produktionen. Utom ESP-spelen, de fick säkert extra svenska manual i Tyskland (Europa-huvudkvarteret) eller hos Bergsala.

#55681  by Bonomaul

Nja, det där veti katten alltså.. tror grejorna packades i Sverige. Det finns ju t ex helt nya ouppvikta boxar i omlopp, samt den där loten nya manualer som någon köpte av Bergsala för ett par år sedan.

#55718  by Huddik

Jag är nog också inne på att allt paketerades i Bergsala eller i butik.
Mitt Gumshoe är jag väldigt säker på att det är SCN utgåva.
Köpte det komplett här i stan (BOA) för flera år sedan. Innan folk hade kommit på att man kunde köpa från tyska Ebay osv.

Det knäppa är att det följe med en SCN manual men eftersom det var ett veck på den så bytte jag den mot en SCN-xx-xx manual.
Det var innan jag hade fattat skillnaden med skruvar, koder etc. :(

#55780  by Huddik

vore det intressant med en scan eller tror ni den är falsk?? :D

#55785  by rogerxy

Huddik wrote:vore det intressant med en scan eller tror ni den är falsk?? :D
Dum fråga :)

#55799  by BelfegorC4

Huddik wrote:vore det intressant med en scan eller tror ni den är falsk?? :D
Vi vill ha en högupplöst scan av spelet ja =)
Inte för att vi tror att det är falskt utan för databasen =)

#56024  by Sol

Det är ju bara att fråga Bergsala om de packade spelen här. Klart de fick reservkartonger, manualer etc om något var sönder. Men packades spelen här i Sverige är det det dummaste företaget jag har hört talas om. Måste ju ha suttit 10 ungdomar där och packat hela året om...

#56373  by Bonomaul

Har kollat runt lite och kommmit på att det till stor del är J. Lilja som ligger bakom min bestämda uppfattning om Gumshoe.
Uppenbarligen är det dags att revidera den uppfattningen.

Sällsynt lär det dock vara eftersom det överhuvudtaget har rådit oklarhet om dess existens.

#56423  by Huddik

Kul! Man lär sig nått nytt varje dag. Själv har jag inte ens reflekterat över det.
Ska fixa scan så snart som möjligt..

Instagram #sndb.se