• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#552266  by segasonic

Jag vill minnas att jag läst här inne att frigoliten till bla. Nes Open och SMB3 är lite mindre för att manualen ska gå ner vid sidan om den. Om jag varit hemma kunde jag tittat på mina ex.
 #552270  by Goomba

Ok. Är de så bör de ju skicka med en manual om hur man ska kunna pilla ner den :good:
Tycker de låter galet. 8)
 #552272  by Lindholm

ja iaf SMB3 frigoliten är inte lika djup som "vanliga" frigolitbitar pga manualen
 #552312  by Ufouria

Just ja! :good: Det är nog bara de 3 spelen.

Undrar om det finns amerikanska spel som oxå kom med de långa manualerna och blå tunnare frigolit. :-k
 #552567  by Vanguard

Hej jag håller på att planera en custom byggd hylla nu för min NES samling som jag ska ha exakt måttad och då är det en fråga jag måste klara upp när det gäller small box då jag ska ha alla small box på en hylla så måste jag vara säker på att jag vet exakta antalet :)

Det jag inte är hundra på dock är hur det är med small box utanför svarta serien så jag ville bara bekräfta att jag har det rätt. Det är 25 small box i svarta serien plus 3 i silver serien eller hur? Sedan finns det väl några fler som finns i small box t.ex. Adventure of Link? Är det bara guld serien som också har small box så att det totalt är 30 small box varav 25 svart, 3 silver och 2 guld? Finns alla small box spel också i large box utgåva?
 #552568  by segasonic

38st i Sverige!
viewtopic.php?f=10&t=1298 :good:

Edit:
Spel som även finns som Bigbox:
Tennis
Super Mario Bros
The Legend Of Zelda
Icehockey
Zelda II, The Adventures Of Link
Super Mario Bros 2
 #552571  by Vanguard

Ah tack, fattar inte hur jag missade den tråden när jag sökte... :$

En sak hittar jag dock inte, visst är det så att alla small box spel finns i stor box också? Eftersom att de fortsatte att ges ut även efter att man bytte till stor box.
 #552574  by segasonic

Kolla min edit.
 #552795  by Toktotte

Någon som vet hur många olika NES-bundles som såldes i Sverige? Jag har Ice Climber, SMB1, SMB3 samt Action Set, finns det fler och i så fall vilka?

Hittar ingen tråd angående detta på forumet, förmodligen är det bara jag som är kass på att leta :P
 #552827  by segasonic

Du kanske hittar ditt svar här viewtopic.php?f=10&t=718
 #552860  by Uchiha_Itachi_

Tja alla roliga folk ;)

liten fråg om man köper en vanlig nes konsol i USA behövs det några speciella kablar för strömen tänkte på att USA har 140volt på spänningen och sve kör väl 220v om inte jag minns fel hur gör man ???

skulle det kunna bli överhetat eller nått ???

/// Fredrik
 #552949  by Fenris

Vet inte om detta är fel ställe att fråga, men vet någon om man kan använda en vanlig svensk NES-strömadapter tillsammans med en Virtual Boy AC Adapter så man kan köra sin Virtual Boy med svensk ström?
 #553527  by Lindholm

Fenris: kolla vad det är för spänning och polvändning på vb. Och hur många ampere den vill ha
 #554126  by P373R

Godagens.
Försöker få igång ett blinkande NES åt en jobbarkompis.
Jag har försökt bända upp de undre, fjädrande kontaktytorna.
Jag har till och med dragit ut de övre och böjt till dom enligt mmmonkeys NES guide och regionsmoddat konsollen utan att avhjälpa problemet...
Hur gör man bäst rent kontaktytorna? Ska man gå så långt som sandpapper?

Jag har letat men alla säger "byt connector". Det är hål i huvet säger jag. Om det GÅR att fixa varför köpa en ny?
 #554129  by segasonic

Koka connectorn i 20-30 minuter och rengör spelen :good:
 #554132  by P373R

Koka? Låter drastiskt..
Finns det nån guide på detta? Gärna med bilder..

Det är väl inget "Hur blir jag admin? -Tryck Alt F4." på nooben va? ;)
 #554135  by segasonic

Nejdå, jag skulle aldrig ljuga ;)
Det är faktiskt effektivt och det fungerar bra, jag har gjort det på ett tiotal enheter.
Följ denna guiden (bild 2-5) fast koka connectorn när du fått av den och återmontera samma när den är helt torr.
Se till att rengöra spelen också innan du använder dessa i enheten!

http://www.braoha.com/conectorbyte.html
 #554138  by Lindholm

Koka och sen rengör med elektronikrengöring och en tandborste
 #554156  by Sonefors

Jag brukar ha svårt att starta spelen rätt ofta trots dessa åtgärder. Igår ledsnade jag och bytte till en helt ny connector, startade direkt. Så hädanefter kommer jag nog att köra med nya, det är inte värt jobbet att rengöra. Nu till följdfrågan;

Jag har alltid tänkt att originalet är bättre än dessa kopior. Men hur vet man egentligen det, har någon kört slut på de nya eller har erfarenheter av att de bara slutat fungera etc? Tills motsatsen är bevisad kör åtminstone jag på de nya.
 #554157  by MilleN

Lindholm wrote:Koka och sen rengör med elektronikrengöring och en tandborste
Exakt så gjorde jag och det blev inte bättre. Bara smb som funkar hehe. Kanske borde köpa ny och testa. Vem köpte du av Sone? Jag har två enheter hemma som inte funkar så bra nu. Köpte en ny(nyare) idag för att slippa slita mitt hår.
 #554158  by Sonefors

Jag köpte av virtualboy här på forumet. Startade direkt på första försöket. Dock kom jag på en nackdel jämfört med de gamla och det är att spelet måste tryckas in rätt hårt = mer slitage på kretskortet? :-k

Hur som helst, så sällan som jag spelar är detta den bästa lösningen.
 #554163  by Lindholm

Jag har aldrig haft problem med att få igång orginalen, de nya tycker jag har en tendens att bli dåliga rätt fort (kan visserligen vara att jag bara testat "måndags-exemplar")
 #554171  by Tronin

Nackdelen med nya är framförallt att de håller kretskortet för hårt vilket sliter mer på spelet. Pinsen har heller inte samma hållbarhet och att då hålla hårt om kretskortet är ingen bra kombo.
 #554316  by ZlobbaN

Någon här som vet vad det är för In-Game Text/Screen-Text på den holländska varianten av Kirby? Regionskod: NES-KR-HOL!

Hittar inte någon info någonstans på nätet om detta!

Tacksam för svar!

Mvh Alex
 #554496  by Toktotte

Någon som vet om det finns något sätt att rädda min blivande Gimmick-kartong från lite bläck? (Utan att göra mer skada än nytta)
Attachments:
Gimmickbläck.jpg
Gimmickbläck.jpg (480.67 KiB) Viewed 4348 times
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 111

Instagram #sndb.se