• Famicom fråga

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#52944  by Nagai

Fungerar den vanliga AC-Adaptern med ett famicom??
eller måste jag skaffa en japansk adapter?

#52946  by kralleman

Famicom:
INPUT: AC100V 50/60Hz 18VA
OUTPUT: DC10V 850mA
(+)----(0----(-) (alltså center tip negative)

NES:
INPUT: AC220-230V 50Hz 18VA
OUTPUT: AC9,8V 1,3A

Den vanliga adaptern skall du inte ha, men du kan köpa en adapter på Claes Ohlsson, Kjell & Co eller vad du nu har för elektronikaffär i närheten. Den skall kunna ge följande output: DC10V 850mA och center piggen (eller vad den nu kallas) skall vara negativ. Det finns bra där du multi-adaptrar som kan ge olika spänning ut, och där man kan växla polaritet. Köp en sån, men kom ihåg att det skall vara DC som output. Oftast är det väl inga problem om spänningen och strömstyrkan inte är exakt samma, men hur mycket extra ett FC tål, eller hur mycket mindre de kan köras på vågar jag inte svara på.

EDIT: Vet inte om du har ett FDS, men har för mig att det INTE e samma specifikationer på den adaptern. Blev lite osäker på specifikationerna för FC't nu. Någon får gärna bekräfta...
Last edited by kralleman on 20 Feb 2008, 02:52, edited 1 time in total.

#52947  by Nagai

Tackar för svaret Kralleman
nu vet jag det 8)

#52948  by kralleman

Gjorde precis en liten edit.. Kolla på den..

#52949  by Nagai

kralleman wrote:Gjorde precis en liten edit.. Kolla på den..
Okej, nej det är det vanliga FC:n jag menade

#52950  by kralleman

Fick ta och dubbelkolla, men siffrorna i första inlägget stämmer.

#53028  by Tawny

en famicom fråga..
hur är en fråga när den är famicom till sin natur?
är det ungefär som när en fråga är teknisk?

moahaha språkfascisten slår till igen :P

#53051  by Bonomaul

Den självutnämnde språkfascisten borde anamma den allmänt vedertagna skrivregeln som innebär att man använder versal i början utav meningar. ;)

#53059  by Tawny

nej det är konstnärligt..
observera mina två punkter istället för tre också :)

jag skriver också kommatecken på ställen där ala språklärare sagt att det inte ska vara komma, typ innan "och", och istället för punkt, bygger liksom långa meningar..

som carl-johan vallgren, han skriver snygga meningar..

#53066  by kralleman

kralleman wrote:Gjorde precis en liten edit.. Kolla på den..
Två punkter. När en är för lite och tre för mycket. Tror jag använder lite för mycket kommatecken jag med.

EDIT: Tawny, det råkar inte vara så att du är lingvist? Skall strax sätta mig och skriva på en hemtenta som ser väldigt jobbig ut..

#53072  by Bonomaul

Kommatecken kan man inte få för mycket av! Många liberalister försöker i ett ständigt pågående arbete rationalisera bort dessa guds gåva till det skrivna ordet. Trams säger jag, kommatecknet behövs mer än någonsin!
(Dock i regel inte framför "och". Gäller framförallt i uppräkningar.)

#53074  by Ufouria

När man skriver på engelska (amerikanska) har man kommatecken efter "and" om man rabblar upp flera saker (t ex ...apple, pear, and oranges). Jag har blivit "skadad" då jag skriver mer på engelska än på svenska så det händer ofta att jag lägger till ett kommatecken efter "och" vid uppräkningar när jag skriver på svenska (brukar dock oftast komma på det och ta bort kommatecknet).

#53075  by Tawny

Bonomaul wrote:(Dock i regel inte framför "och". Gäller framförallt i uppräkningar.)
gäller enbart i uppräkningar skulle jag vilja säga, och med det menar jag att det är ok med kommatecken efter och, som till exempel i den här meningen :P

#54391  by Nagai

Eftersom ämnet ändå handlar om Famicom frågan så tänkte jag skulle ställa en ny fråga 8)

Nåja, det var så att jag skaffade ett Twin Famicom kostade mig 700 kr..
AC-Adaptern jag fick med gick nu sönder.. så min fråga är.. fungerar de andra AC-adaptrarna från de andra famicom konsolerna på twin famicom?

#54401  by rogerxy

Nagai wrote:Eftersom ämnet ändå handlar om Famicom frågan så tänkte jag skulle ställa en ny fråga 8)

Nåja, det var så att jag skaffade ett Twin Famicom kostade mig 700 kr..
AC-Adaptern jag fick med gick nu sönder.. så min fråga är.. fungerar de andra AC-adaptrarna från de andra famicom konsolerna på twin famicom?
Vad jag har förstått så är svaret ja. Står jättebra här
http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/342

#54514  by kralleman

Nej nej nej nej! Du skall inte använda en FC-adapter på ditt TwinFC. Detta är också vad som står i länken rogerxy nämnde ovan. Ett TwinFC har en adapter med andra specifikationer. Framförallt är polariteten omvänd på kontakten som går in i TwinFC't.
Specifikationerna på TwinFamicomets adapter är som följer:

Output: DC7.6V 1.25A
(+)----0)----(-) (alltså center tip positive, tvärtom vad Famicomet har).

Men om du hittat en multiadapter i din elektronikaffär så kanske den går att ställa in på typ 7,6 V också. Kör du på 9V som på famicomet så borde det iof inte vara någon större fara. MEN det viktiga är att du kan byta polaritet, vilket man kan göra på många multiadaptrar. Center tippen skall alltså vara positiv för ett TwinFC men negativ för ett vanligt FC.

#54611  by Nagai

Okej, hur ser den ut? så jag inte springer och köper fel 8)

Instagram #sndb.se