• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#511030  by Miller

Inga kommentarer på den sista där Airrider ;)

På tal om StarTropics så satte jag mig med tvåan idag och klarade ut det på 4-5 timmar. Helt fantastiskt spel! Hade sjukt kul i princip hela vägen. Vad jag minns så kändes det mindre frustrerande än ettan samt mer tajt - i första spelet hade man mycket sub-weapons man använde typ en gång och sen försvann de, i tvåan hade man 3-4 sub-weapons man gick runt på och det bästa av allt var att ens standardvapen var sjukt bra - yxan/katanan. Sen hade man ändå kvar ett skjutvapen som var bättre ju mer liv man hade = tvingar en att spela mycket bättre hela tiden. Mycket bra.

Samtidigt kändes tvåan lite fattigare. Hela storyn och konceptet var bara goofigt egentligen och äventyrspartierna kändes bara som utfyllnad för grottorna som var det enda som var kul typ. StarTropics kändes väl roligare på så sätt - mer sammanhållen story och värld. Bättre musik också och lite mer färgglatt.

Sen så slopade man hela rutsystemet i tvåan typ så man kunde röra sig friare. Personligen tycker jag att det var hur bra som helst, oftast åtminstone. I ettan kunde man hoppa från en platt form till en annan och vända sig i luften, skjuta. Gjorde man det i tvåan så styrde man i skottriktningen och dog. Lite störigt, men annars tycker jag det var välkommet att man inte är så styrd hela tiden även om man vänjer sig i ettan efter ett tag.

Tvåan var även enklare helt klart, klarade flera bossar på första försöket om än med liten marginal ofta. Måste även säga att
bossrushen på slutet var sanslöst roligt, perfekt utmaning och de 3 sista bossarna bjöd upp till kamp. Även Zoda bjöd på en bra portion utmaning. Klarade spelet med 5 hjärtan i behåll på tredje försöket = i princip perfekt svårighetsgrad så att man slapp spela om hela sista grottan ;)
Får se vad det blir härnäst, har beställt hem Gremlins 2 så det ska bli kul att sätta sig med sen, vet att jag tyckte det var sjukt svårt men ändå belönande när jag spelade det för några år sen.

Btw, fortfarande bara jag som sitter och spelar / klarar spel nu senaste veckan 8) alla andra trettioplussare är upptagna med att bråka på forumet och göra "statements" / leka martyrer. Kul observation? \:D/

edit: jag är 25, tyckte bara åldersgrejen gjorde min kommentar mer bisarr.
 #511043  by Ufouria

Jag har fullt upp med Fallout 3 så det har blivit dåligt med NES spel på sistone. Har Star Tropics och Robocop som jag ska spela för första gången. Men de får vänta.
 #511048  by Toktotte

Jadu Miller, nu blev man ju inte mindre sugen på StarTropics 2 direkt! :)

Jag är däremot rädd att jag måste krypa till korset och slutligen skaffa en användare på Ebay för att få tag på det...
 #511055  by Miller

easy peasy ju, regga på eBay är ju lugnt och sen skaffar du bara PayPal och länkar till ditt eBay konto. Sen är du fast :badgrin: men gör det för guds skull så kan du även skaffa Crystalis, sinnessjukt bra spel det också. ntsc 4-lyfe mayne!!
 #511628  by Nils

Shadow Warriors UTAN att dö på slutbossen :)

Körde igenom det här på Terebi Ge-mu.
 #511652  by Ludu

Sådärja, nu kan jag bocka av Battletoads som avklarat på riktigt :) Inga warpar eller så. Dock fick jag använda en continue på Dark Queen (klantade som vanligt bort ett par liv vid tredje checkpointen på sista banan #-o). Som tur var fick jag börja direkt mot henne så jag slapp köra om sista banan, som förutom redan nämnda ställe gick alldeles flawless :good:

Om jag bara inte klantat bort 4 eller 5 liv på råttan på surfbanan... Världens lättaste boss, men jag blev träffad och tappade pinnen utanför skärmen. Då blir han plötsligt väldigt dryg :$

Nåväl, om det blir någon 1 continue-run så får det bli sen, nu vill jag lira något annat. Eventuellt nåt till endagsspel innan jag drar igång med Earthbound eller Paper Mario :)
 #513051  by Miller

Lira Earthbound, sanslöst bra avkoppling. En riktig höjdare. Gå sen över till Mother 3, bums! 8)

Klarade Blaster Master men tja, jag spelade rätt lamt. Förra gången lirade jag med bara pistol / granater på bossarna, var svårt då. Nu ville jag bara testa sista banan igen så jag körde granattricket, ganska fånigt. Hursomhelst, hittade en taktik på rummet med maskarna på bana 8! Det är ju bara att hoppa ur tanken och skjuta maskarna, sen hoppa vidare. Man kan ta sjukt många hits som gubben för hoppa bara in i tanken igen = fullt liv. Med det sagt så klarade jag precis rummet för vissa hopp är så sjukt dryga. Och kontrollen är som sagt sämst.

Vid det här laget var jag sjukt trött på spelet så jag lirade lamt mot sista bossen också och ställde mig mot högre väggen och mashade på A. Men nästa gång jag lirar spelet ska jag göra det ordentligt, promise. Nu när man vet att maskrummet är överkomligt.
 #513244  by Ludu

Det är ju så jäkla synd att man måste lira Mother 3 med emulator :( Jag måste fixa en strömomvandlare först och främst sen får det bli Earthbound för fulla muggar :)

I morse fick det bli Journey to Silius. Jädrar vad kort det var :o Mycket trevligt däremot. Jag körde första två banorna på andra varvet men märkte ingen skillnad alls i vare sig fiendeplacering eller svårighetsgrad så jag orkade inte ta ett andra varv direkt. Kontrollen är inte jättetajt :-k det var många gånger som Jay vägrade hoppa, ofta om man just vänt sig om eller liknande.
IMGA0003.JPG
Jag hittade en väldigt konstig strategi mot Terminatorn. Istället för att hoppa över honom stod jag kvar mot väggen och duckade. Med rätt timing gick det att göra ett minihopp och skjuta honom i huvudet så att nästa attack inte gör nån skada medan man landar. Det tog rätt lång tid men var oxå väldigt säkert :P
IMGA0004.JPG
Bra jobbat av Sunsoft i vanlig ordning :good:
 #513255  by Supertoaster98

Zelda II (på gamecube via den där promoskivan för Wind Waker)
Helt utan fusk, walkthrough eller nånting sånt! Har suttit hela den förbannade påskhelgen och spelat!
värt det...
 #513263  by Malus

Zelda 1 och 2 samt det där rent ut sagt "jä***" Cobra Tirangle...
 #513268  by Ufouria

AppleOfAdam wrote:Kontrollen är inte jättetajt :-k det var många gånger som Jay vägrade hoppa, ofta om man just vänt sig om eller liknande.
Ja det är ju hopplöst. Man märker det mest på sista banan på rullbanden. :arg:

Jag kör samma strategi på slutbossen. Frågan är om det går att göra något annat då man tvingas in till "väggen" vare sig man vill eller ej. :-k Jättetråkig boss.
 #513279  by Ludu

Precis! De dödsfallen kändes så jäkla orättvisa!

Verkligen tråkig. Näst sista, nog för att den är lätt, kändes mer som en slutboss. De första två bossarna är svårast :lol:
 #513303  by 3gengamern

Hade ingen aning om att det gick att ducka säkert nere i hörnet! :o
Min primitiva strategi har alltid varit att:
I. Stå i vänstra hörnet och skjuta ett par skott mot huvudet när "terminator" promenerar mot dig.
II. Vänta tills den böjer sig ner för att utdela ett smocka och då snabbt hoppa över och springa över till det högra hörnet.
III. Repetera fas I ett och II fast spegelvänt.
En annan sak angående hoppandet är att man inte faller helt lodrätt när man hoppar ner från en avsats utan med en lätt diagonal lutning. Vilket i början fick mig att oavsiktligt hoppa in i en del fiender och ta onödig skada.
Fast å andra sidan är det ju faktiskt mer realistiskt än att kunna dubbel-hoppa i luften à la Mario.
 #513309  by Ufouria

Jaha, visste inte att det gick att hoppa över roboten.

Det finns något parti på bana 3 eller 4 där man ska hoppa ner och hur man än hoppar (avstånd från avsats) så kommer man att ta skada på vägen ner eller när man landar då gubben hoppar helt stelt och det går inte att styra i luften.
 #513315  by 3gengamern

Det är på bana 4,
där finns också de två passagerna där man ska springa på fallande klossar över två avgrunder samtidigt som det kommer fågelrobotar flygande emot en.
När man just med en hårsmån har tagit sig över blir man träffad av en robot och knuffas tillbaka ner i avgrunden. Det är ren och skär trial and error som orsakat så många orättvisa dödsfall. Man måste i princip veta var fienderna ska dyka upp och skjuta mot dem innan de ens syns på skärmen.
 #513317  by Ufouria

Just ja, det är drygt! Har för mig att man kan röra sig lite fram och tillbaks där för att få skärmen att skrolla fram lite så att fågeln kommer innan man hoppar.
 #513507  by Nils

Battle Kid 01:03:15

Riktigt bra tid faktiskt. Failade dock lite i sista arean. Sjukt jobbigt att speedruna Battle Kid. Det är som att spela Mega Man 9 fast man dör med en träff.

Mitt rekord är en minut snabbare. Allt under 01:05:00 tycker jag är helt OK.
 #513649  by Ludu

Jag hade en polare på besök igår och efter lite Rayman Origins föreslog jag lite NES. Ice Hockey, Turtles II och Blue Shadow kom på tal, men i slutändan ville han hellre se på när jag lirade nåt medan han käkade snarra. Av någon outgrundlig anledning valde jag ett av de svårare spelen i min samling som jag inte spelat än (fråga mig inte varför) och i vanlig ordning tog jag mig lite väl långt för att bara sluta sisådär. Efter att ha dött på slutbossens första form X antal gånger tänkte jag ge upp men lät spelet stå på och efter en välbehövd paus tog jag mig an det igen. Precis som i ettan slipper man åtminstone köra om första formen när man klarat den och de andra formerna var rena barnleken med double ninja all the way, oh my God, so intense..

Med andra ord: Shadow Warriors II avklarat :good:
IMGA0002.JPG
IMGA0008.JPG
IMGA0016.JPG
 #513652  by Ufouria

Haha, undrade först vilket spel det var. Tänkte att det var Blue Shadow men där är det ju bara en form.

Shadow Warriors II är gryyyyyyyyyyymt! Ja första formen är svårast men så är det väl i ettan oxå. Tycker bossarna ser nästan likadana ut i ettan och tvåan, iaf den andra och tredje formen väl. Minns inte hur de såg ut i trean.
 #513657  by Ludu

Ja jag reagerade på att sista formen i princip var identisk med den i första spelet! Jag kan komma ihåg fel men det var trots allt nästan två år sen jag tog mig igenom det.

Jag fick inte samma känsla av speedrun-vänligt av tvåan :/ Inte för att det är nåt jag satsar på, men jag kommer ihåg att ettan var som roligast då man fick flyt och nästan aldrig stod stilla :)
 #513800  by Nils

Battle Kid, igen. Gick skitbra i början tills jag kom till the god damn Area 4 ](*,)

Fick dock 01:03:??

Stayi´n compact.
 #513922  by Nils

Rotj har ju något chip som tillåter stora sprites.
 #514260  by 3gengamern

Tackar! :)

"FME-7" heter chipet i fråga och det var tydligen bara tre ynka spel som någonsin utrustades med det: Return of the Joker, Ufouria och Mr. Gimmick!
Tala om mycket utvecklingsarbete för nästan ingenting.
  • 1
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 227

Instagram #sndb.se