• Chip Maestro - NES = äkta MIDI-synth!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#487752  by Lindholm

smid wrote:Man väntar snällt tills den kommer ut i produktion. Med tanke på hur snabbt det går för oss som förbokat de ~250 första lär det bli i början av 2014 någon gång :(

Med tanke på hur många månader det tog att få iväg en chip maestro lär det ta längre tid än till 2014 innan vi som förbokat en får någon, om vi ens får någon... Ångrar att jag bokade ett då det mer och mer verkar vara en bluff
 #487764  by Kreese

Lär ju inte vara en bluff, men att han tagit sig vatten över huvudet är ju helt klart.

Tänk er att sitta och löda 250 carts + klippa etiketter mm. SJÄLV. Hoppas verkligen han får hjälp av några vänner. Annars kommer det mycket riktigt ta fram till 2014... :)
 #487951  by smid

Jag undviker att tänka den hemska tanken. Vi får annars hoppas på att det funkar mer effektivt än hur du beskriver det Kreese. Ska man skicka ut 250 carts vill man ju helst unvika att joxa med en sax 250 gånger för att undvika ca 200 felklipp. Sedan har vi säkert en heldag med att vika upp kartonger, stoppa ner kassetten och stänga kartongen. Eller så skickar han kalaset ouppvikt. Blir intressant att se hur/om/när han löser dessa problem!

Får meddela honom om att jag dessutom flyttat..
 #505605  by Lindholm

tror ni han verkligen har skickat ut de första kiten eller är det bara bullshit för att han inte ska bli anmäld för bedrägeri som det verkar vara?

Så han får slut på pengar helt innan han meddelar att han lurades och inte har några pengar att betala tillbaka.
 #505741  by Chefren

Jag tror att det helt enkelt tar en jävla massa tid att styra ett sånt här projekt. Sen kommer jag säkert få äta upp min godtrogenhet så småningom, men det är en annan femma :)
 #505801  by Kreese

Lindholm wrote:tror ni han verkligen har skickat ut de första kiten eller är det bara bullshit för att han inte ska bli anmäld för bedrägeri som det verkar vara?

Så han får slut på pengar helt innan han meddelar att han lurades och inte har några pengar att betala tillbaka.
Det är märkligt att ingen skrivit nån feedback på kiten som sänts ut... Typ: "Coolt jag fick mitt idag!" Riktigt märkligt.
 #505806  by Lindholm

precis, och när man mailar honom säger han bara att han jobbar på kartong och manual, men kan inte ge något ca datum då de kan vara klara, utan slingrar sig bara. Har blivit ordentligt trött på honom
 #509423  by smid

Nu verkar ju iaf kartonger och manualer vara klara enligt uppdateringen. Undrar vad nästa problem blir, inga patroner i skrivaren?
 #509580  by Lindholm

Verkar som boxen nästan är klar och att han jobbar med manualen... Så minst ett halvår tills de e klara. Och sen fyra år tills carten e klar, och sen blir det strul med posten så alla försvinner på något mystiskt sätt...
 #509699  by Kreese

Enligt rykten så tar det rätt lång tid att få boxar från Uncle Tusk. Så är de inte ens klara designmässigt, så kan det nog ta ett tag till.

Det viktigaste i detta läget är ju att devkiten kommer fram och att dessa hårdtestas så eventuella buggar upptäcks. Sen är det ju bara att köra... Fattar egentligen inte grejen med att göra en fysisk manual samt box. Hade lätt kunnat kvitta. PDF hade räckt väl. Box är ju egentligen overkill med.
 #523963  by smid

Gääääääääääääääääääääsp.......
The box has been sent out to be printed and cut out!
All of the dev kits are ready, so as soon as the boxes come in, I will be packing and shipping the dev kits to dev kit backers. I plan on giving the dev kit backers 1 to 2 weeks to test out the cartridge, play with the code, and add functionality, while I contact PCB assemblers to get the best quote possible for getting the first batch of 200 Chip Maestros into your hands! Once all my dev kit backers agree that the Chip Maestro is the best possible product I can put into your hands, I will send out the PCB for manufacture. Exciting times!
Stay tuned!
Jarek
Well, lite av en tidsplan som ljus i denna omänkligt långa tunnel... :/
 #524032  by Lindholm

har gett upp hoppet om att få en chip maestro...
 #524034  by Kreese

Boxarna tar minst 1-2 månader att tillverka. Sedan ska dev-kit snubbarna leka ett par veckor.

SEN kommer han beställa kretskort och det är DÅ det stora hästjobbet börjar. Då ska han löda en miljard Chip Maestros och testa dem, samt skicka ut dem.

Har vi dem innan året är slut blir jag förvånad...
 #524081  by smid

Lägger han upp det smart så borde väl alla komponenter vara beställda och lagda på bordet för att styras ihop så fort allt är pillat på inne på deras specialforum kan man tycka. Att först sitta och låta folk testa devkits för att SEN beställa, vänta och löda låter ju riktigt idiotiskt. Men med tanke på hur han styrt upp det än så länge blir jag inte förvånad längre.

-Åh hurra, box och manual...

Hade jag vetat att det skulle ta ett extra halvår så hade jag tackat nej och beställt det i efterhand från uncletusk.
 #524941  by durten

har ejj köpt nån men ska göra det jag har addat snubben på facebook jag skriv i dag om dom blir klara i år så här skrev han yup, the box just went out for productionwhen the boxes come in, the dev kits go outone week later i begin production on the first batch
 #524942  by Lindholm

samma som han skrev i sin uppdatering mao. Dock påstar han att han har skickat dev-kiten utan box till några, tycker det mer än väl borde räcka för att fixa eventuella buggar (var ett bra jävla tag sen). Det minsta man borde kunna begära är att han iaf ser till att fixa cartsen nu medan boxarna är i produktion (om de ens är det). Summa sumarum; en dryg jävel som inte får tummarna ur röven är vad han är
 #534534  by Kreese

Uppdatering för oss coola som stöttat detta projekt. Nu har Jarek betalat för kartongerna... Tog en månad och lite till. Nu ska Uncle Tusk trycka dem. Tar en månad till eller lite mer. Sen skickas de ut... Devkitsen alltså.

Schemat på kretskorten finns också för backers....
 #534586  by smid

Vad är det som tar sådan jävla tid ](*,) Kan man begära pengarna tillbaka tro... Vem fan hade betalt om man visste att det skulle ta ETT ÅR?
 #534777  by Lindholm

ja sjukt dåligt skött/"planerat"! Riktigt jävla trött på den idioten.
 #535273  by Kreese

I detta fall kan man ju lugnt använda ett av mina favorit uttryck:

"Han har verkligen tagit sig vatten över huvudet."

Sen är jag inte lika förbannad som er, utan våra "chip Ins" hade det ju inte blivit något. Han har ju faktiskt inte gått ut med något datum då det ska vara klart. Jag ser fortfarande fram emot den dagen detta blir klart. Hoppas det är klart innan RSM 2013 i alla fall...
 #539924  by smid

Nej utan det hade det inte blivit något. Anledningen till att det blev något var ju garanterat pga att han inte skrev datum. Nu har det väl tagit ett år ungefär, vilka av oss som har varit med från början hade kastat in pengar om de vetat hur lång tid det egentligen skulle ta? Jag hade använt dessa pengar till att köpa något annat istället...
 #541205  by pyton

Jag träffade våran kompis på flyget hem från New York i Torsdags. Jag tyckte att va fan jag känner igen den snubben sen slog det mej att det är ju Jarek. Så jag fråga om det var han å jo visst haha. Så vi snacka lite skit om Chip maestro och han bad om ursäkt för det tagit sån tid. Han hade fått löda om chippen på alla kasetter av nån anledning jag inte kommer ihåg, i vilket fall har han fått göra dubbelt jobb. Han skulle skicka dev kitsen om 2 veckor tror ja de va. Är dom nöjda och det inte blir några mer uppdateringar skulla han nog börja med dom andra 2 veckor efter det, nått sånt Minnet är la så där...i vilket fall trodde han inte det skulle bli en så stor grej av det och att folk vad kräsna på vad dom får, finns en del som vill köra med prylen på Scen och då måste det ju funka felfritt. Den ska även vara kompatibel med guitar hero trummor med en mindre modifikation och även fullstora digitala pianon. Trevlig snubbe för övrigt.
Image
 #541221  by Lindholm

kanske din kompis, verkligen inte min... Är ruskigt trött på honom och hans ursäkter. Hade jag hittat var på kickstarter man kan anmäla någon för bedrägeri hade jag gjort det för längesedan...
 #541264  by Kreese

Fasen vad coolt pyton. Ruskigt stora odds att träffa Mr Lupinski på planet liksom? Självklart måste den gå ut till de som beställt devkitsen så de hinner testköra den rejält och hitta eventuella buggar. Ångrar att jag inte köpte ett devkit, hade varit skoj med ett sånt, då hade man haft lite mer möjligheter säkert också.

Det som är coolt med Chip Maestro är ju att den faktiskt har tre toners polyfoni. Två square och en triangle. Jag är ruskigt sugen på att leka med den nu. Har även en hel del andra saker som jag ska pilla med framöver inom NES-musik och tjosan. Kanske kan vi slå oss ihop några personer sen och försöka få till nån häftig show! Vore riktigt skoj. :)
 #541845  by smid

Vi som mest är intresserade av att köpa en begagnad synth på blocket för att kunna spela SMB theme är inte lika tålmodiga eller kräsna ;)

Men signa upp mig på att bilda band haha.
 #545420  by Lindholm

nu har man troligtvis köpt en keyboard i ett naivt hopp om att carten kommer någon gång... Säljaren (en bekant) skulle bara kolla upp om den har midi utgång...

Nehe, blev inget köp, den forna bekanten la upp den till försäljning till fast pris, men sålde den till en annan trots jag var först... Tycker sådant e så sjukt dåligt så henne kommer jag aldrig prata med igen...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Instagram #sndb.se