• Vad spelar ni för tillfället? (NES & Famicom)

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#484366  by Miller

Jag spelade aldrig MTPO som liten pjatt men satte mig in i spelet i somras och gillar det skarpt, definitivt ett av de bättre NES-spelen. Jag gillar att spelet belönar både memorisering och reflexer (Tyson) vilket gör att det aldrig blir en walk in the park när man lirar igenom det (kanske för de allra allra bästa, vad vet jag). Men det som gör spelet så hållbart är de små detaljerna som gör att man hittar nya strategier ständigt - t.ex. att om man blockar istället för att undvika Great Tigers första slag kan man få in fler jabbar, om motståndare går upp på vissa klockag (2 & 5? Kommer inte ihåg) kan man knocka dem direkt med en uppercut osv. Sen krävs det mycket bra timing för att kunna få fram stjärnor mot vissa motståndare vilket är en utmaning i sig för att kunna få en bättre tid, vilket resulterar i ytterligare hållbarhet. Så det finns mycket kul i det spelet. Sen finns det även frustration inbakat men det spar vi till en annan gång.....

tl;dr - mtpo är ett sjukt bra spel med högt återspelningsvärde
 #484367  by Andreas No 1

Vodka Drukenski. :lol: MTPO!! är ett av de absolut bästa spelen till NES imo!

Spelade Castlevania i helgen och kom fram till Dracula för andra gången någonsin. Orkade inte nöta mer efter att ha förlorat fem-sex liv mot honom så jag stängde av. :(

Sen har jag nött Probotector en del med, framme på bana 5 nu, hur många finns det?
 #484371  by Miller

ANO1: Har spelat mycket Castlevania på sistone, kan dela med mig av min taktik mot Greven som funkar även fast man dött en gång på honom.

Börja med att farma lite hjärtan, 30 brukar räcka (gå upp och ner för trappan). Sen plockar du upp Holy Water direkt. Därefter ska du försöka kasta en Holy Water på Dracula innan han skjuter ut sina 3 skott, så Holy Watern tar bort skotten. Gör detta tills du får en II-sten. Sen kör du vanliga Dracula 1st Form-taktiken - hoppa och slå. När han har ett liv kvar, vänta tills han dyker upp på en av kanterna längt ut. Slå av honom huvet, vänta lite, och när han förvandlas så kör du följande (lama) taktik: holy water, slå, holy water, slå, holy water, slå ... Du borde klara honom med 10 hjärtan kvar eftersom han står paralyserad hela tiden. Eftersom du har II-stenen så behöver du inte oroa dig för att han kommer ur paralyseringen, fixa bra rytm bara. Det är lite trist kanske men helt ärligt så är den bossen löjlig, går ju knappt undvika att ta skada. Kill dat fool.

Postat mycket här på sistone.....
 #484386  by Sonefors

Gillar dina inlägg Miller, det är mycket tanke bakom och det får en att ändra synsättet helt och hållet. Jag har aldrig tänkt i de banorna om MTPO, jag liksom bara spelar. Sen är jag inte ute efter att vinna på bäst tid eller så, jag försöker bara ta mig vidare i spelet. Frustrationen är det som driver mig.
 #484522  by Nils

Zelda Outlands är grymt! Inte riktigt lika bra som Zelda 2 but it´s up there. Det är svårare, större men ändå kompaktare och inte lika skitkryptiskt. Löv it.
 #484776  by Nils

Är vid dungeon 4 nu. Lite klurigt är det allt men den snabba actionen gör ju upp för det :P
 #484796  by Andreas No 1

Miller: Kör också den taktiken på MTPO!!

Jag har farmat/hamstrat hjärtan och börjat med "korset", men har inte riktigt studerat Greven. Hur många gånger ska man kasta HW på/vid/framför honom innan II kommer? Hoppa och slå gör dem som spelat in speed-runs och lagt upp på youtube, det ser så jäkla enkelt ut. Och sedan i form två så kastar man ju HW på honom och hoppar + slår, backar, kastar HW igen osv. Jag stör mig på en sak i AVGN:ns Castlevania-avsnitt, banan före marchen mot slottet, som är den svåraste, så använder han korset istället för Holy Water, en enda flaska dödar ju riddaren direkt och då behöver man inte dö så många gånger där. Busenkelt imo, men han kanske vill visa frustration och hur svårt det är istället? :)
 #485234  by Miller

Det är random hur många gånger man måste kasta Holy Water på grevens skott afaik :( Men på speedruns brukar folk kasta en water, sen piska en ljusstake (som de sparat, andra från höger) och så kommer II-blocket. Men då dör de inte innan heller så jag brukar bara stocka på mig massa hjärtan och kasta HW på skotten tills det kommer ett II-block. Ja, hans video är sådär, underhållande men så svårt är det ju inte.
 #486549  by Japanspel

Det finns många märkliga famicom spel ska ni veta... Håller på att rengöra och testa lite just nu...
Heisei Tensai Bakabon, underbart.
 #486767  by Jedvard

lirade lite "banana prince" i förmiddags riktigt trevligt litet plattformsäventyr med små bonusar och minispel :good:
 #486872  by Jedvard

tror inte det jag spelar den översatta PAL versionen på Powerpak :-k
 #487088  by Jedvard

det är den tyska versionen som är översatt av "kingmike" tror jag han heter
spelet inehåller lite frågoesport etc men är du duktig på tyska är det knappast något problem
 #487440  by Andreas No 1

När jag kommer hem ikväll så SKALL jag klara Castlevania! :) Sen ska jag klara Castlevania 3, tror att Simon´s Quest tar för lång tid när man inte vet alla hemligheter osv. :$

Jag ska även spela Mega Man i helgen, klarade det tillsammans med min storebror när jag var 7-8 och han 9-10, lät det stå på hela kvällen för att vi skulle på kalas till Lindome (förort Gbg) och sen fick det stå på under natten med. Mäktig känsla att klara spelet på morgonen sen kan jag säga. :)
 #487445  by Japanspel

Har du inget jobb eller vad gör du om dagarna?

Jag har sålt några Castlevania-"kloner" till famicom nyligen som jag kan rekommendera. 8-eyes, Holy Diver och Getsu Fuuma Den.
 #487497  by WERY

Härom kvällen satte jag mig med Faxanadu som jag inte spelat på flera år. Kom till värld två innan jag lade mig för kvällen och hade gjort nästan hälften av alla uppdragen
Andreas No 1 wrote:När jag kommer hem ikväll så SKALL jag klara Castlevania! :) Sen ska jag klara Castlevania 3, tror att Simon´s Quest tar för lång tid när man inte vet alla hemligheter osv. :$
Castlevania 2 är ju bisarrt nog det lättaste spelet i serien men tar i regel 75 minuter mer att varva än dom andra delarna i serien
 #487518  by Andreas No 1

Jag har aldrig spelat Faxanadu, även om jag har ett boxat ex och har haft det i typ 5 år.

Jo, jag har ju sett AVGN:s re-recension och det ser lätt ut, men dolda gångar osv - jag orkar inte lista ut sånt genom "trial-and-error"-jobb... Hellre ett svårt och öppet spel som Castlevania då. :)
 #487585  by Ufouria

Faxanadu är ett spel som är rackarns mysigt men med en del störmoment. T ex att man måste samla en massa pengar för att kunna köpa en gäng boots & om man sabbar flygningen upp i dimman så är man typ körd och måste tillbaks och samla igen. Sedan är det ju rätt svårt att veta vart man ska. Skulle gärna spela det igen men det verkar lite jobbigt. Har spelat igenom det två gånger som "vuxen" (klararde det aldrig som barn) så det får nog räcka.

Det är lustigt att man kommer ihåg vissa episoder när man spelade som barn, t ex det där med MM och kalaset. Man kommer ju inte ihåg allt utan enbart några specifika tillfällen. Jag minns t ex så väl när jag satt dagen före julafton och kämpade med GnG. Eller när jag hade hyrt Rygar över en helg och skulle iväg med storebrorsanoch hans flickvän där på lördag eller söndag eftermiddag så jag var tvungen att pausa spelet. Tror vi skulle till Galne Gunnar.
 #487647  by Jedvard

lirade precis lite Isolated warrior körde dock bara till andra banan men det var rätt
skojj när man kom överens med perspektivet :)
 #487672  by WERY

Andreas No 1 wrote:Jag har aldrig spelat Faxanadu, även om jag har ett boxat ex och har haft det i typ 5 år.

Jo, jag har ju sett AVGN:s re-recension och det ser lätt ut, men dolda gångar osv - jag orkar inte lista ut sånt genom "trial-and-error"-jobb... Hellre ett svårt och öppet spel som Castlevania då. :)
Det var ett av NES spelen jag växte upp med då jag hade det som barn när jag fick mitt första NES. Sen när jag började samla på NES våren 2005 var det det första spelet jag köpte och varvade som NES-samlare. Det har en speciell betydelse för mig. Men jag visste inte att AVGN hade recenserat spelet
Last edited by WERY on 04 Feb 2012, 16:03, edited 1 time in total.
 #487756  by Nils

AVGN har inte recenserat Faxanadu och att WERY skrev SVGN är ju också skumt.
 #487805  by pyre

Sanna wrote:Faxanadu är ett spel som är rackarns mysigt men med en del störmoment. T ex att man måste samla en massa pengar för att kunna köpa en gäng boots & om man sabbar flygningen upp i dimman så är man typ körd och måste tillbaks och samla igen.
Fan vad jag skrattade när jag läste detta inlägget. Just samlandet till bootsen är det enda jag minns från Faxanadu sen jag spelade det som liten och jag har funderat många gånger om det verkligen var meningen att man skulle behöva samla pengar i timmar för att klara det. Jag minns att jag tyckte samlandet var extremt drygt även fast man var väldigt envis när man var mindre.
 #487838  by Kreese

<---------- (Jag blev precis en Birdo!)

Nu har jag inte spelat just Faxanadu, men just sådana grejer som att samla läääänge. Det gillar jag. :)

Känslan när man äntligen kan köpa det man samlat till osv. Den är oslagbar!
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 81

Instagram #sndb.se