Endast provat på att koda lite mot NES i 6502 ASM.
Var ett bra tag sedan dock och kollade inte upp allt för mycket om videochippets minnesstruktur

Hört att det är en ganska enkel plattform att programmera för om man är van vid 6502 ASM från annat håll dock (C64 t.ex).
Har även kodat lite åt både höger o vänster i z80 ASM för GameBoy och MasterSystem

Mycket enklare strukturer i mitt tycke dock är videochippet i MasterSystem välldigt udda eftersom det tar ett tag för den att behandla data.
Så man måste manuellt fördröja mellan data-inmatningarna,
annars överskrivs datan, hamnar ur synch och man får ett kluster utav färgade blobbar istället :B
*väntar på hotbrev efter att ha nämnt MasterSystem på en NES sida*
Största problemet när man kodar i ASM till äldre system är väll att det inte riktigt finns någon färdiggjord motor eller så där ute.
Så alla spel måste mer eller mindre skrivas från grunden. Allt ifrån musikdata-hantering till kollissioner, rörelser och scrollande skärm.
Så uppåt tusen rader behövs i alla fall för att få någonting som rör sig, dock finns det nog mer utvecklings verktyg för NES.
Så som program som automatiskt konverterar bilddata till tiles och tilemaps som enkelt kan laddas in via några simplare loopar.