• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#480068  by Lindholm

blir de varma e det troligtvis nes-adaptrar, annars snes... Dock så lär de vara överdimensionerade ang hur mycket ström de klarar av gentimot vad som krävs... Dock alltid bra att ha adapter som kan leverera mer ström (inte spänning) än vad som krävs
 #480070  by synt4x

Den blir ju dock varm av att bara vara inkopplad också utan att man använder NES:et, så hur varmt snackar vi? :P

Får kolla nästa gång jag lirar SNES om den blir mycket varmare. Har NES:et igång nu och spelar lite låtar på det så ska se hur varm den blir nu också och sen jämföra. Men eftersom den har hållt för detta i runt 15 år som sagt, om inte mer, så bör det ju inte vara något jätteproblem.
 #480187  by Japanspel

Såg nu att min SNES-adapter inte är original... Och att den faktiskt levererar DC och inte AC. Jaha... då kan jag inte svara på frågan.
Kanske en äkta och fungerande SNES adapter fungerar till SFC ändå? Hmm. Märkligt.
 #480190  by Lindholm

?? snes adapter som levererar växelström? även om de inte är orginal så kan det väl endå inte stämma, lär ju bränna mer än en krets med en sådan

EDIT:läste omvänt... my bad
 #481135  by viaton

Vem hade originelt den här exakt gimmicken som är på bilden?
http://www.nesdb.se/game_info/scans/box/b_scn/588.jpg

Jag hade den några år men kommer inte ihåg vem sålde den till mig från Sverige. :)
(easy to identify it from the scratch on the front top right corner + back).

Den är ännu i Finland, sålde den till en annan finsk samlare.
 #481141  by viaton

Inte Tradera.

Hmmm..
Det var någon från NESDB men jag hade inte registerad hit så det var direkt sale.
Stefan L. eller...
Aaaaaaah the early dementia...... :DOG

Det måste ha varit någon som har varit här många år, samma spel är i database.
 #482507  by Tronin

Jag har en vän som undrar vad för typ av strömadapter han ska ha till sitt NES. Han säger att det inte funkar med en vanlig adapter för hålet är mindre och det är ingen "pinne" i mitten. Någon som vet?
 #482510  by Lindholm

vilket land är NESet ifrån? Annars borde det ju funka att löda fast en egen adapter till strömadapern, eller klippa sladden från någon strömadapter från kjell och löda fast
 #482522  by Tronin

Vilket land den är ifrån vet han inte, han har den undanstoppad hemma hos sin mor och far. Den är iaf inte fransk, då den ser ut som ett svenskt NES bakifrån, förutom skillnaden för strömadaptern.
 #482528  by Lindholm

be han ta en bild på den, hur ser kontakten ut? men tror endå att det enklaste e att löda en egen kontakt...
 #482537  by Lindholm

löda fast två sladdar, klippa av kontakten till en strömadapter och sen sätta ihop dem med typ en socker bit eller liknande e inte så jobbigt (enklaste att löda fast sladdarna direkt, men med sockerbit kan man dela dem enkelt till minimal kostnad)
 #484026  by segasonic

Det måste gå att göra utan att lämna märken också, ska forska i det.
 #484133  by Nils

Jag har en regionsmoddad PAL-enhet. Men varför går då mitt SMB i NTSC-hastighet?

Edit: Hard Man! :P
 #484134  by Lindholm

? regmodd har inget med hastigheten att göra
 #484145  by Nils

Nej men mario borde väl gå i 50 hz isf? Det går i 60 hz på en PAL-konsol.
 #484153  by Lindholm

det gör det inte om du inte gjort en omfattande modd av enheten... Större sannolikhet att du uppfattar hastigheten fel än att en pal konsoll mystiskt ändrar sig till 60hz
 #484171  by Nils

Jämför man med den där videon kreese postade i retrozonetråden går det snabbare. Vi upptäcker väl förr eller senare om jag är galen eller inte :P

Edit: verkar bara skumt nu vi droppar ämnet. Lets just say its magic!
 #484173  by segasonic

Regionsmodden förbikopplar bara lockoutchipet och låter dig spela spel som din enhet inte skulle tillåta. Det ändrar ingenting i spelet.
 #484178  by Nils

När kommer hem så provar jag smb i en en pal och en ntsc enhet. Det kanske är jag som är ute och snöar.
 #484262  by Nils

Ok. I PAL-enheten går det klart snabbare än i Kreeses video men i NTSC-enheten går den ÄNNU snabbare. Det finns alltså 3 olika hastigheter. Jag fattar inte riktigt. Ni får gärna förklara.
 #484289  by fredrickcarlsson

Jag upplever att mitt SMB går snabbare också, men det har det gjort sen innan jag moddade maskinen. Alltså, det är ju samma hastighet jag haft hela mitt liv, men när jag spelade på min brorsas 3DS (vi tankade ner det för ambassadörsprogrammet) gick det märkbart långsammare. Någon nån gång sa, när månen och solen stod rätt och gamla ekens skugga föll över gamla gubben gunnarsson grav att spelet är felprogrammerat i PAL...

Men jag vet inte.
 #484295  by BelfegorC4

Men detta vet ni väll om? =)
PAL SMB är snabbare än NTSC SMB om man jämnför sida vid sida (Ett försök till PAL optimering)
Att en PAL SMB version är snabbare i en amerikansk enhet säger sig själv.

Och fredrickcarlsson: Kan slå vad om att spelet ni spelade på 3DS:en är en amerikansk utgåva, eftersom alla skärmar går i 60hz nu.
 #484297  by fredrickcarlsson

Okej, så dom riktigt hardcore spelar PAL-smb på NTSC-enhet :) Då jävlar blir det fart och fläkt!

Bellis: Njaee. Vet inte. 3DSen är svensk-köpt och SMB är ju nertankad direkt i e-shopen. Det är väl "korrekt" hastighet på den då, men jag var ju van min lite uppsnabbade NES så det var väl därför det kändes långsamt.
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 111

Instagram #sndb.se