• Stansade nummer på baksidan på kassetter

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#303456  by Mippy

Ingen som vet säkert men man tror att det fanns flertalet olika maskiner som tryckte etiketterna som alla var individuellt numrerade så att man enkelt skulle kunna dra tillbaka alla kassetter av ett visst nummer ifall det skulle uppstå problem.

Finns en tråd om detta: viewtopic.php?f=2&t=9424.
 #305692  by smid

Märkligt att vissa nummer inte finns om det står för nummer på maskinen. Jag sak hem och kolla vilka nummer jag hittar under mina kassetter på de lösa spelen jag har. Var fanns dessa maskiner? Fanns alla i Japan och vissa maskiner skeppade bara till vissa länder? Maskin nummer 11 till Skandinavien verkar det som eftersom alla pratar om den siffran instansad på baksidan.
 #305900  by Smart Cat

Varför skulle man skeppa en maskin till skandinavien?

Sen kanske det kan vara så att maskin 2-6 kanske gjorde kassetterna till FC?
Personligen tror jag inte på maskinteorin, jag vet inte varför men det känns inte rätt.
 #305915  by smid

Dom kan posta instruktionerna till maskinen så att en kan byggas här ;) Dock vet vi ju att skandinavien importerar spel. Tänkte mer om några nummer stod i USA eller om några gjorde till Japanska marknaden, precis som du skrev. Vilken teori tror du på?
 #305926  by Smart Cat

Jag vet faktiskt inte vad jag tror om det där.
Det är bara en känsla jag har att det inte är så men om någon kan komma upp med absoluta bevis så är jag beredd att böja mig för det.

Lycka till! :D
 #305929  by smid

Dom får gärna posta en maskin till mig. Skulle bli kronjuvelen i samlingen med en cartridgemaskin :(
 #467717  by PrylBirger

Sett bak på NES,SNES,N64 spel så är det en siffra intryckt bak på etiketten
Vad är det för märkning?
Nån siffra för vilken version av utgåva?
Typ 1,2,3 osv?
Bifogar några bilder så ni ser vad jag menar

Image

Image

Image
 #467719  by Widar

Vad jag läst så är det en märkning för att se vilken fabrik som gjorde kassetten och/eller batchmärkning för spårbarhet vid t.ex. fel o.s.v.
 #467725  by segasonic

Den frågan har jag också ställt mig! :good:
 #467728  by PrylBirger

Kanske är som Widar skrev
Men sett dessa tryck år efter år men inte vetat exakt vad det är
Så nu var jag tvungen att få ut fråga om det :)
 #467736  by smid

Finns det inte en omänskligt gammal tråd om detta? Vet att jag har sett en diskussion tidigare.
 #467847  by Ufouria

Ihopslagen med en av de gamla trådarna.

Nummer 11 är överlägset vanligast! Måste nästan utgöra 40-50% av alla SCN kassetter. Vi det här laget, efter att ha rengjort säkert >1000 kassetter, så vet jag nästan vilka spel som har 11 och vilka som inte har. :lol: Tror inte att något av de senare kassetterna har nr 11, däremot har det oftast "guldiga" skruvar.
 #467856  by PrylBirger

Lite kul ändå att ingen här verkar veta :)
Är ju ändå en hel del nintendo tokar här, och man har ju oftast koll på alla andra siffror beteckningar mm
Så lite sköj ändå att ingen direkt verkar veta exakt vad de står för :D
 #467875  by Ufouria

Har vi inte kommit fram till det då? Dvs att det är av samma anledning som t ex märkningen/siffrorna under glasen. :)
AppleOfAdam wrote:Bara för att avrunda: Siffrorna i glasen är just det där med maskin och om de märker att alla 11:or är konstiga så är det maskin 11 som ska fixas. Nån hade nämnt det men jag var nog inte tydlig med att det var det jag menade med min jämförelse. Punkt :)
 #467881  by Ufouria

Det var olika maskiner som stansade dem. 1991 så gick den gamla stansningsmaskinen sönder så de blev tvungna att köpa en ny modernare och den stansade bättre/starkare tryckt. :yes:

Den som det är ett tryckt nummer på och inte stansat är från den allra tidigaste maskinen. Syns på kassettens baksidan att det är en tidig utgåva.

Instagram #sndb.se