• Att operera eller inte, det är frågan. (Endast PAL)

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#463643  by Tronin

Jag hitta ingen tråd om följande, men om det mot förmodan redan finns kan väl mod klippa ihop den här med den tidigare.

För tillfället funderar jag på att öppna upp mitt svenska NES för att operera och göra det möjligt att köra PAL-A. Fördelen med ingreppet är att jag då kan köra betydligt billigare spel från England. Nu kan man visserligen ge sig iväg på jakt efter spel på den tyska marknaden, men vad jag har kunnat se är de engelska spelen fortfarande billigare.

Så jag tänkte passa på att fråga forumet om vad det finns för för- och nackdelarna med att avlägsna det fjärde benet. Och om det finns några argument som gör att jag helt enkelt behåller mitt NES i standardutförandet och öppnar upp plånboken för (något) dyrare svenska/tyska spel.
 #463654  by Highwind

Free operations for all!

Jag ska nog isf snitta alla mina NES, eller vad anser t.ex du om det Belfegor, kan det dra ner värdet på maskinerna? :S
Funkar det även att cutta det fjärde benet på amerikanska NES? Eller är det något annat ben som gäller på de?
 #463656  by Ufouria

Nackdelen är att det kan gå åt pipan och att kassetterna inte startar i nedtryckt läge.

En annan nackdel är att PAL-A spel är betydligt svårare att få sålda (tillbaks pengarna för) om man ska sälja dem. Köper man en SCN kassett får man med största sannolikhet tillbaks det man gav om man ska sälja det (t ex för att spelet var dåligt eller man har fått dubblett).
 #463660  by XIAOYANGGUANG

Konsolen blir mer värd iaf om du säljer det till noob gamers, dvs sådana som bara vill uppleva sin barndom igen etc. Sen så är det inte speciellt någon risk med ingreppet så länge du gör rätt.. Finns som Belfegor sa bara förddelar med det.
 #463671  by Nils

Jag valde helt enkelt att bara köpa SCN spel men köpte ett amerikanskt NES för att spela Battle Kid.
 #463699  by segasonic

Sanna wrote:Nackdelen är att det kan gå åt pipan och att kassetterna inte startar i nedtryckt läge.
Fungerar konsolen innan ingreppet kan detta endast hända ifall du klipper fel ben eller monterar kassettsläden fel.
Den enda nackdelen som jag kan se med operationen är att du inte får det där charmiga blinkandet längre när enheten inte kan läsa kassetten.
 #463723  by Da Bear

Jag hade klippt benet och installerat en brytare för att kunna aktivera chippet vid behov. Vissa spel är tydligen känsliga och vill inte fungera om de inte får kontakt med varandra.
 #463727  by Lindholm

ta och operera. Har aldrig varit med om att spel blir "känsliga" av att klippa av benet, så brytare känns onödigt...
 #463901  by Tronin

Sanna wrote:En [...] nackdel är att PAL-A spel är betydligt svårare att få sålda [...] om man ska sälja dem. Köper man en SCN kassett får man med största sannolikhet tillbaks det man gav
Jag har inga planer på att någonsin göra mig av med mitt NES, och de spel jag är intresserad av är sådana jag vet att jag vill spela. Så det utesluter lite det problemet. No? ;)
segasonic wrote:Den enda nackdelen som jag kan se med operationen är att du inte får det där charmiga blinkandet längre när enheten inte kan läsa kassetten.
:good: Låter bättre än den infon jag hittade där det stod att lampan skulle blinka konstant vid en operation.
 #463902  by Kveldulver

Håller också med om att det inte finns några nackdelar.
Men! Jag skulle ALDRIG modda mitt barndoms NES.

Edit. Tog till och med emot att skruva isär och rengöra det för första gången för något år sedan.
Usch, allt nostalgist damm som försvann :nogood:
 #463910  by Tronin

Kveldulver wrote:Men! Jag skulle ALDRIG modda mitt barndoms NES.
Agreed, det är därför jag låter det stå hemma hos farsan och har införskaffat ett eget.

Just nu lutar det helt klart åt en operation.
 #464205  by smid

Mitt barndomsnes är omoddat och oöppnat. Det skulle jag aldrig röra, det förblir lika gult och fint som alltid.
Det jag spelar på va det knappast någon tvekan om att klippa benet på, gör det på en gång.
 #464242  by Da Bear

Phredreeke wrote:Teoretiskt sett skulle Nintendo kunna gjort spel som vägra fungera utan lockoutchip i konsolen. Vad jag vet så gjordes inga såna speltill NES, däremot funkar Super Mario RPG så om jag minns rätt.
Ah...stämmer. Jag blandade ihop det med multi-x modden till snes. Modda på!
 #464557  by PrylBirger

Sen en annan fördel är att i NTSC (USA) spelen går spelen ca 10% snabbare har jag för mej än PAL spel
Vilket gör att man får fram som de SKA gå egentligen alltså :)
Minns inte om detta gäller både nes och snes, men nästan säker :D
 #464559  by Phredreeke

Konsolen avgör hastigheten, inte spelet. Så moddar du ett PAL NES får du fortfarande PAL-hastighet även om du kör NTSC-spel

Kör du NTSC-spel på PAL NES så får du ~83% hastighet.
Kör du PAL-spel på NTSC NES och spelet inte utnyttjar den längre VBLANK som finns på PAL så får du ~120% hastighet

Instagram #sndb.se