• Pal och NTSC aka Blev vi ägda?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#446828  by Chemowski

Eller ja, typ. Våra Nes(och nyare konsoler) flyter segare än Amerikanska NES gör. Amerikanska Nes kör i 60 Hz medans europeiska nes kör i 50 hz. Detta behöver absolut inte betyda att våra versioner är sämre men de är ändå annorlunda. Se detta klippet

[youtube] http://www.youtube.com/watch?v=ZmMXA7Fp ... ata_player [/youtube]

Goes without saying att vår version fick segare musik(kanske inte är så dåligt) dock kan JAG inte se någon skillnad nu på själva gameplayen. Hur känner ni om detta? Ni som har castlevania, är musiken som filmen visar? Vad innebär detta? Är vår version enklare? Skriv era åsikter!
 #446830  by 0LD5K00L

Castlevania till PAL går något långsammare överhuvudtaget(DVS inte bara ljudet), ja. Men ska man jämföra musiken i de olika versionerna kommer alltid FDS-versionen att vara överlägsen i mitt tycke:

Lyssna bara på hur bra Castlevania 3 till FDS låter jämfört med NES-versionen.
NES:
Famicom Disk System:
 #447207  by Phredreeke

Trots att NES har 72 pins mot Famicoms 60 så saknar NES cart-porten anslutning för audio, vilket innebär att spel inte kan ha egna ljudchip.

Sen har ju europa i allmänhet blivit ägda när det gäller konsolspel. Sena releaser, dyrare spel, kassa PAL-konverteringar.
 #449140  by darkonyx

Jag har själv Castlevania (ettan) till NES på PAL, och ja, man märker verkligen av att det går "segare" (speciellt när man är ett så stort fan av Castlevania-serien samt dess musik, där man hört musiken i "full speed" tycks det hela gå "segt" XDD)
 #449484  by Phredreeke

Att få rätt fart går att fixa med lite matematik (istället för att flytta 1 pixel så flyttar du 1.2 pixlar, eller en extra pixel var femte frame) och musiken kan spelas upp lite fortare för att matcha NTSC. Däremot kommer vi inte undan att PAL-spel får ihoptryckt bild (såvidare man inte gör om grafiken för PAL-versionen) pga 50 extra scanlines.
 #449515  by Sol

Men rent bildrute-tekniskt är det egentligen NTSC som är sämre då de inte kan visa alla pixlar (linjer) på skärmen. Sen att det mesta är anpassat efter deras skit är ju trist. Det är därför vi får svart ram.
 #449750  by Cleareyes

så inte nog med att ni blev ägda back in the day, ni förblir ägda om ni fortfarande 2011 lirar pal? "nintendoägare blev sega"
 #449752  by darkonyx

Cleareyes wrote:så inte nog med att ni blev ägda back in the day, ni förblir ägda om ni fortfarande 2011 lirar pal? "nintendoägare blev sega"
haha, true story, PAL for life >_<
 #449820  by Phredreeke

Men rent bildrute-tekniskt är det egentligen NTSC som är sämre då de inte kan visa alla pixlar (linjer) på skärmen.

Ja och nej... NTSC har färre scanlines, men fler bildrutor per sekund. Sen om man räknar scanlines per sekund så ligger båda mycket nära varandra, 15734 respektive 15625.

Dessutom är NTSC-spel betydligt bättre på att utnyttja den högre bildfrekvensen än PAL-spel är på att utnyttja den högra upplösningen. :DOG
 #449828  by Cleareyes

så om man bara ska lira nes, kanske är det en amerikansk nes och sen lite billiga ntsc carts som gäller ? (eller kör ni med nån multikassett-tjosan) ? å andra sidan är ju donkey kong till nes snabbt nog...
 #450293  by Kveldulver

Dragons Lair till NTSC, någon? Skulle inte tro det. Visserligen är det inget vidare till PAL heller för den delen men det är ju i alla fall "spelbart".
Tycker att många låtar gör sig bättre på en PAL-konsol; Mega Man, Section Z, Rush n' Attack mfl. Dock så är man partisk då man har vant sig vid de versionerna i tjugo år.
 #450319  by Ufouria

Håller med dig Kveldulver! Jag föredrar musiken i PAL spel. Den hastigheten man hörde musiken i som barn och även på senare år (spelar nästan bara PAL spel, om spelet finns i PAL) är ju den man lärt sig att gilla och det är som på den gamla goda tiden. Låter bara konstigt (ovant) när musiken går fortare.
 #450368  by Japanspel

Många som föredrar Castlevania III musiken till NES också bara för att de är vana vid den.
 #450371  by Ufouria

Ja så är det väl ofta (alltid) med musik, att man gillar en viss musik bara för att man är van att höra den eller av nostalgiska skäl. Jag gillar musik från 80-talet (och även viss musik från 70-talet som man hörde som liten på radio) för att jag hörde den typen av musik som barn. Avskyr däremot det mesta av musiken som dagens ungdomar lyssnar på. *kräksmiley* & de avskyr troligtvis musik som är 20-30 år gammal.

Samma sak med musikens hastighet i NES spel. Det jag är van vid låtar bäst i mina öron. :)
 #451148  by Widar

Cleareyes wrote:så om man bara ska lira nes, kanske är det en amerikansk nes och sen lite billiga ntsc carts som gäller ? (eller kör ni med nån multikassett-tjosan) ? å andra sidan är ju donkey kong till nes snabbt nog...
Yes! Amerikansk konsol och en PowerPak :)
Jag har inte ens en svensksåld konsol.. :-w
 #461059  by Da Bear

Nej nej, en Famicom ska man ha. Måste man tvunget köra NES-lir så finns det adaptrar :P

Instagram #sndb.se