• Ghosts n Goblins glitch

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#432840  by Ufouria

Varje gång jag spelar Ghosts n Goblins så dör jag oförklarligt (alternativt blir av med rustningen) när jag kommer till ett visst ställe på tredje banan innan drakbossen. Det händer bara första gången per varv, kanske t om endast första gången första varvet (minns inte).

Här är iaf ett vidoklipp som visar hur jag dör (samma ställe varje gång) utan att ha blivit träffad utav något skott från draken. Jag har har provat att hoppa strax innan jag ska dö men det hjälper inte.
Någon som sätt denna "demon" ? Den skjuter skott på en (fyra små skott tillsammans) och sedan försvinner.
IMG_6012.JPG
IMG_6012.JPG (1.18 MiB) Viewed 7347 times
Fåglarna blir mkt snabbare på tredje varvet. Likaså blir jättarna i huset mer elaka och snabbare.
 #432855  by Ufouria

Det är möjligt att det bara är i PAL versionen annars borde det vara mer känt! Det är inte så att detta händer någon enstaka gång utan ALLTID när man kommer dit första gången utan att man använd continues (vet ej om det är samma då).

Skulle kunna vara ett osynligt skott från draken men det förklarar inte varför man blir träffad även om man hoppar över det (om man nu inte landar på skottet, det kanske är långt).
 #432871  by fredrickcarlsson

Ja, en sån där glitch borde ju vara väl omtalad om det hände i alla versioner av spelet. GnG är ju inte direkt ett spel där man kan kasta bort sin rustning hur som helst så det skulle nog blivit en mindre skandal bland gamers.
 #432874  by smid

Det kanske är meningen att rustningen ska försvinna för att göra spelet svårare?
 #432881  by Ufouria

Man märker att så fort det går bra så ska spökena kom upp exakt där man befinner sig på trappan eller så försöker spelet jävlas på något annat sätt. Springer man runt utan rustning är spelet snällare.

Nu lägger jag in en bild i första inlägget. Någon som sett den tidigare? Dyker upp där titt som tätt.
 #432884  by Ufouria

Vet inte riktigt hur man framkallar den och jag tror den kan dyka upp vilket varv som helst då jag har minne av att jag sett den som barn.

Det är alltid på den gravstenen och man måste träffa den för att demonen ska dyka upp. Nu hade jag elden som jag precis fått (kom dit med korset efter att ha sprungit igenom andra varvet och där får man game over). Men jag har haft spjutet och det kan hända då med.
 #432925  by Ufouria

La in en video på tredje varvet, den jobbigaste banan. Tog det superförsiktigt annars hade jag fått en fågel i buken eller annat otrevligt. Kanske inte syns att fåglarna och jättarna är snabbare men det är de!! När man väl kommit förbi huset så är det inte så stor skillnad.
 #432986  by Teknodromen

Köpte GnG för ca en vecka sedan och jag blir också mystiskt träffad varje gång jag är på väg mot draken..väldigt konstigt. Den där demonen på gravstenen såg jag en gång också!

PS: tips på hur man klarar den satans draken? Störtsvår ju! :D
 #433011  by Nils

Jag dör random när jag når till draken efter en massa game overs. Det kan kanske bero på antalet game overs? En gång hände det inte först, men glitchen kom fram senare.
 #433024  by Ufouria

Ah, ni med! Det är säkert som smid säger att det är meningen för att göra det svårare. När man väl dött där en gång så blir spelet snällare nästa gång man kommer dit.

Draken på tredje banan är den svåraste slutbossen. Dels för att man dör vid första träffen då man precis tappat rustningen och dels för att den är lurig och aldrig rör sig i samma bana varje gång. Draken på 4:e banan är mkt snällare och lättare.
 #433080  by Ufouria

Så här många spöken (wraiths heter de tydligen) är det på 3:e varvet. Jag stannade mitt i skogen där de ploppar upp. De är även mer aggressiva jmf med de två första varven där de inte skjuter pilar framåt eller neråt. Det är ännu fler spöken på 5:e varvet och då blir det i princip omöjligt att öht röra sig!
Jmf det med denna (1:a varvet), där det dyker upp ca 4 spöken sammanlagt och de skjuter inga pilar vare sig neråt mot en eller framåt.
 #433081  by osiris

E ju ett sjukt svårt spel, förstår inte hur du klarar det! men nöter man ihjäl sig så kanske de går!
Sjukt imponerad iaf :yes:
 #434345  by Pinge

Men alltså den där demonen ni snackar om är det den som kommer om man skjuter på en gravsten några gånger? Så blir man förvandlad till en padda om man blir träffad av hans skott ??

e det den ni menar? Har ni verkligen ingen koll på GnG? :o

edit: När jag var liten brukade jag alltid förvandla mig till groda och hoppa framåt, om man inte dör så blir man normal efter en stund igen
 #434466  by Ufouria

Nä någon padda blir man inte. Jag blev träffad av hans skott och tappade rustningen.

Testa och skjut några skott på gravstenarna då så får vi se om du lyckas få fram demonen. ;) Jag har försökt med det men när man vill att han ska komma fram så gör han inte det. Vad är trixet? Eller är det helt random?
 #434549  by Pinge

det kanske bara är vissa gravstenar, eller en annan demon!

Verkar iaf som man bara kan bli det en gång per liv... testade nu iaf... blev en längre film än väntat!
håller på o laddar upp den på tuben...

kanske inte har med skotten på gravstenen att göra men jag har alltid trott det iaf och det e nog bara den lutande stenen...

kan bjuda på en bild sålänge
Attachments:
Groda.JPG
Groda.JPG (216.9 KiB) Viewed 7249 times
 #434564  by osiris

fräsigt! de hadde jag ingen aning om iaf! GnG hadde man som liten å spela rätt mycke men detta är nytt :$
 #434565  by Ufouria

Jag som testat att skjuta på de första gravstenarna (de innan kullen/berget) flera gånger och i olika höjd och olika vapen men inte kunna framkalla demonen (den har bara dykt upp när jag minst anat det). :( Får hem och testa igen på den lutanade stenen.
 #434590  by Ufouria

Det funkade nu! 15 st träffar med "spjutet" eller dubbelt så många träffar med dolken. Skumt att det inte fungerat tidigare. Förmodligen inte skjutit lika många skott eller så har jag inte varit på första varvet utan minst det andra och skjutit på stenen med skölden (troligast, då det är enda gången i princip man ställer sig där ett tag för att bli av med skölden).
 #434821  by Pinge

Här är videoklippet från förut förresten...
i slutet av klippet blir jag groda igen! :)
Var verkligen längesen jag spelade GnG, har nog aldrig kommit längre än bana 3 i vuxen ålder och kanske 4 eller 5 i min ungdom, vore gött o klara det.. men styrningen e ju inte optimal... stelt med rustning :DOG
 #434830  by Ufouria

:lol: :lol:

En groda till mig! :D

Styrningen är dock inte så hemsk trots allt eftersom man kan sätta sig på huk och när man sitter ner så kan man vrida sig åt andra hållet. Det är inte många spel man kan göra det i! Varken sitta på huk/ducka eller vrida sig sittandes. Men det kan man i GnG. :good:
Däremot är hoppen inte så smidiga. Man måste försäkra sig om att det inte kommer någon framifrån eller nerifrån innan man hoppar. :yes:

Instagram #sndb.se