• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#431432  by smid

Quartex sålde ju ett Stadium Events för 12k för några år sedan, precis när det skrevs om det i Aftonbladet.
 #431445  by Omega Supreme

Nej det tror jag inte. Men det kan ha varit hans som gick för 9?

Men fortfarande. SE-hypen var en slump där ett pucko blev blåst på 9k då den inte visste vad den köpte. Alla som bjöd på spelen var golddiggers som trodde dom skulle tjäna en hacka. Ingen som bjöd hade väl som avsikt att behålla spelet utan snabbt sälja vidare för att tjäna cash.
 #431700  by instinqt

Hög försäljningsvolym innebär inte att det ligger dussintals fina exemplar av spelet längs väggarna i alla hus i hela Sverige.

Bra spel som sålde bra har i många fall ha spelats sönder under årens lopp, till skillnad från dåliga spel som sålde dåligt och ingen ville spela utan snarare magasinerade direkt efter att de testat spelet...aka Four Player Tennis. Och när det gäller bra spel (och stora spelserier) finns även en hög efterfrågan eftersom att så många just spelat sönder sina exemplar i unga år och nu vill ha dem i fint skick.

Eller tänker jag fel...? :)
 #431706  by Ufouria

Nä, det har man ju observerat! De bra spelen eller de som allmänheten tyckte var bra som Mega Man, Mario, Zelda, Castlevania och de andra klassiska spelen ser man ofta men ytterst sällan i kanonskick, medan Stadium Events (som oftast är ospelat dessutom), Four Player Tennis, Deja Vu, Puzznic etc ofta är i fint skick. Det mest märkbara är ju när man får hem paketet med ett gäng spel för då kan det vara som natt och dag när det gäller skick på de bra spelen (risigt skick) och de dåliga (orörda). :lol: Det är aldrig tvärtom iaf!
 #432732  by Ufouria

I Rockman 2 så är "difficult" den enda svårighetgraden (går inte att spela på normal) tillskillnad från i Mega Man 2 där man kan välja "normal" eller "difficult". Så att spela Rockman 2 är som att spela Mega Man 2 på difficult, alltså alla bossarna kräver dubbelt så många träffar för att dö (samt andra grejer som är svårare).
 #433035  by tjibynn

kollade listan över medlemsansökningsbladen ..

är det bara första utgåvan av Castlevania som man vet ska ha medlemsblad NES-SCN-1 ? .. inga andra spel som dykt upp med det bladet medskickat ?
 #433040  by Ufouria

Jag har bara Castlevania i min lista men Top Gun och Gradius (första utgåvan med svart SoQ) borde väl oxå ha det eftersom de släpptes 1 månad innan.
 #433043  by tjibynn

ja just det..så borde det ju vara.. men bara med första-utgåvorna då..

vilket konami-spel hade reklambladet Kon-Nes-Pal-3 då ?
 #433064  by Ufouria

Jag tror bara första utgåvorna, det känns iaf rimligt.

Många frågetecken när det gäller Kon-Nes-Pal-3 men följande spel kan ha haft det.
Bigfoot
Rollergames
Turtles II
Tiny Toon
 #433069  by tjibynn

mm .. de följde med ett sånt reklamblad med mitt Tiny Toon .. då får de ligga kvar där tycker jag ;)
 #433125  by fredrickcarlsson

Så, en fråga till Dr Mario. Vilka Mega Man spel till NES går i fel hastighet? Jag vet att Mega Man 2 är segt som attan, men i övrigt har jag noll koll. And also, finns det nån lista på spel som är skitsega i PAL, måhända?
 #433323  by mikoto

Alla Mega Man spel går för segt i PAL. Är det något capcom spel som är anpassat för PAL? Bortsett från att musiken kanske går i rätt hastighet. Jag tror listan över PAL spel som inte är sega är betydligt lättare att fixa än det motsatta.
 #433325  by nintendoman

spelen som medföljde ett nes när det köptes nytt, låg dom inuti boxen eller fick man det i handen?
om det låg i boxen fick man då bara kasset och manual eller var det komplett? känns ju som det är lite tajt me plats för att ett spel ens ska få plats i nes boxen.
 #433464  by fredrickcarlsson

Handkontrollsproblem! Igårkväll skulle vi spela fyra stycken samtidigt, med hjälp av en four score. Det funkade finfint för alla utom en av oss. Den enda knappen som verkade fungera var A, och när man tryckte på den så gjorde blev effekten att spelet trodde det var START. Det hände bara med en av handkontrollerna, och hängde kvar även när vi bytte plats på dom. När den var kopplad direkt i konsolen funkade det toppen. Kollade på baksidan, och alla handkontroller hade NES-004E, förutom problemkontrollen. Den hade NES-004, bara.

Vad är det för fel? Vad innebär det där E't? Är det "Europe"?
 #433471  by Ufouria

De svensksålda handkontrollerna har koden NES-004. De tyska NES-004E.

Eftersom er 4-score med 100% sannolikhet (i detta fall) är tysk, så fungerar enbart tyska handkontroller (NES-004E) på den.

Den svenska handkontrollen som strulade i 4-scoren fungerar i din svenska konsol men inte genom 4-scoren.
 #433754  by fredrickcarlsson

En fråga som nog är riktad till Sanna: Är Mega Man 3 svårare i japanska versionen? Jag spelade den japanska i helgen och det kändes som bossarna tålde extremt mycket mer än dom borde göra. Är det samma som med tvåan?
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 111

Instagram #sndb.se