• NES programering!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #9533  by Kreese
 
Fick lite tips från coth på List My Games om en sida där man kan följa en guide och lära sig programmera NES! Gissa om jag verkligen ska göra ett försök! Räkna inte med nått spektakulärt bara, men nån figur man kan styra på rutan kan man nog få till...

http://www.patatersoft.info/gbaguy/nesasm.htm

edit, länken uppdaterad:
http://www.patater.com/nes-asm-tutorials

Kom igen nu och haka på, så kanske vi kan göra ett coolt spel tillsammans!
Last edited by Kreese on 29 Aug 2011, 21:47, edited 1 time in total.

 #9537  by jalla
 
Har kollat ut den sidan själv för ett tag sen :) Du måste dock ha basic ASM kunskap för att starta med guiden, nått jag inte har :\ Jag önskar jag kunne programmera, men har inte nog motivation :(

 #9539  by Frezy_man
 
Programmering måste vara en hel vetenskap. Det finns gott om programerare så jag utnyttjar alla andra. Men lycka till Kreese ;)

 #9542  by skogga
 
Oj, jag skulle vara glad om jag ens orkade göra ett "hello world"-program i assembler, men lycka till med detta. Kan säkert vara både nyttigt och kul.

 #9545  by Kreese
 
Första spelet klart! :lol:

http://www.kreese.com/slask/kreese_acid.nes

Du styr en acidgubbe över skärmen. A = snabbt uppåt, B = snabbt framåt...

Ok, jag har snott koden nästan rakt av, men gubben har jag målat själv, samt lagt till funktionerna för A och B... :oops:

 #9547  by Clusster
 
faan va nice nu kan man ju göra egna spel tack kreese

 #9549  by Nystroem
 
Kreese wrote:Första spelet klart! :lol:

http://www.kreese.com/slask/kreese_acid.nes

Du styr en acidgubbe över skärmen. A = snabbt uppåt, B = snabbt framåt...

Ok, jag har snott koden nästan rakt av, men gubben har jag målat själv, samt lagt till funktionerna för A och B... :oops:
Skulle du kunna skriva en walkthrough för spelet? Jag gick rakt fram i en halvtimma men inget hände :(

;) Nästa gång vill jag se ett härligt plattformslir Kreese, det vet jag att du klarar av! :) 8)

 #9550  by WERY
 
Jävligt coolt. detta får jag pröva på. Kanske man kan göra ett spel och ta med till nästa träff. Vi kunde ha en tävling där den med det bästa spelet vinner :!:

 #9557  by Kreese
 
Lyckades man bli tillräckligt bra, och få till ett vettigt spel, så skulle man ju faktiskt trycka upp några ex. bränna e-proms mm. Drömmen finns helt klart. Måste studera mängder av källkoder etc. nu för att lära mig massor. Man vill ju dock att spelet ska funka på ett riktigt NES sen, så hoppas det kommer (jag vet att det finns några under utveckling) cartridgear man kan föra över saker till och testa på ett riktigt NES på ett smidigt sätt.

 #9562  by jalla
 
Haha så sjukt bra :D Du måste jobba vidare med det, seriöst!

 #9567  by Frezy_man
 
JA. Så kan du göra ett RIKTIGT mega man 7 till NES. Så kanske capcom köper ideén och köper hem några feta låtar =)

 #9572  by Clusster
 
ujj ljud nu hehe =)

 #30370  by Matte2000
 
Nu bumpar jag tråden...


Det finns en compiler kallad CC65 till windows så man kan programmera NES-spel/program i C, vilket är betydligt enklare än assembler!

Har själv använt den för att göra lite Commodore-spel.

Download för kompilatorn:
ftp://ftp.musoftware.de/pub/uz/cc65/

Hemsidan:
http://www.cc65.org/

EDIT:
Ser nu att det inte finns något library för grafik till NES-versionen av CC65 :?
 #427937  by e5frog
 
Dags för en bump igen...

Kompilerade koden för TapeDump efter att ha modifierat lite efter eget behag.

Undrar hur man får nesasm3 att fylla oanvänt utrymme med $00 istället för $FF, någon som vet? Har googlat till förtvivlan men inte hittat något.
 #428103  by smid
 
Epic bump, tyvärr kan jag inte svara på frågan.

Jag skriver istället då jag önskar komma åt spelen som Kreese gjort ovan. Lägga upp igen? :)
 #428208  by e5frog
 
Jo sånt borde inte ligga i "slask", sådana saker får man aldrig ta bort!
Vill ha med - även om det inte var avancerat.

Om Kreese fortsatt jobba med programmeringen kanske han kan göra lite tillägg till TapeDump-programmet. Jag tänker mig en inställningsskärm där man ställer in diverse saker innan man laddar RAM med dump-delen och byter kassett.
 #444743  by smid
 
Nice Kreese, jag är snabb med att ladda ner nu!
 #444807  by e5frog
 
Kommer inget mer än en blå skärm i Nestopia. :-(

EDIT:
Testade med P.P., där gick det bra, då syntes halva gubben uppe i hörnet när man startade iaf, när jag sen visste vad man skulle göra så funkade det även i Nestopia. Märkligt nog reagerade min inbyggda reset-krets trots att jag inte tryckte in start+select+A utan bara A+B ett par gånger, den varianten har jag inte märkt i något annat spel, kanske Kreese ställer in eller läser kontrollen på något okonventionellt sätt.

Källkoden då? ;-)
 #448870  by Sol
 
Från Kreeses första länk:
The NES was released some time before I was born, so I have no idea when (late 70's maybe) (I'm 15).
\:D/

Instagram #sndb.se