• NES och LED-TV

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#415112  by ekan

Idag köpte jag en sprillans ny samsung LED-TV, j-vligt fin sak men jag får inte NES eller SNES att fungera på den korrekt (via antenn). Den hittar bilden men håller på och "fläcker" hela tiden. Någon som har eller haft liknande problem? Är min teve helt enkelt för modern för att spela 8-bit på? Har även testat att byta channel med knappen bak på NES men det är samma sak. Suck... :s
 #415114  by instinqt

Sitter RCA-utgångar på sidan av din NES (använd vilka kablar som helst som har RCA-pluggar) och det sitter en så kallad Multi Out på baksidan av din SNES (går att använda med samma kabel som följde med N64/GC). Använder du dem bör du inte ha några problem (förutom kanske artefakter i uppskalning osv).
 #415241  by ekan

jo fast nu är det så att utgångarna på teven för RCA redan är upptagna av komponentkablar till min Wii. Jag kan ju göra lite specialkopplingar och få det via scarten istället och en omkopplare men va fan det ska ju fungera med antennen när jag ändå använder den för att kolla på vanlig teve (jajamänsan här är man gammalmodig och det beror givitvis på att jag har mer än dubbelt så många kanaler analogt som digitalt gratis). Får väl forska mer i detta...
 #415247  by Ufouria

Det är ju bara att dra ut kablarna för Wii konsolen och stoppa i NES sladdarna när du ska spela NES. Tar väl typ 4 sekunder.
 #415258  by mikoto

Ja, strunta i antennsladden så slipper du de här problemen.

Om du använder komponent video till din Wii så behöver du inte dra ut den alls. Nes kör komposit video så det drar du in genom dina komposit video eller scart intag.
 #416477  by Sol

Det går väl inte att köra komponent i komposit(RCA)-ingången!?!? Hur menar du?
 #416479  by Mango

Han menar nog att om han använder komponentkablar till Wii-konsolen så är ju RCA-kontakterna lediga för NES-konsolen så han inte behöver byta när han vill spela NES istället för Wii.

Edit: Och jag tror nog att ekan menade komposit och inte komponent :yes:
 #416481  by Nils

Man kan ju köpa en billig gammal 50 kilos TV annars.
 #416484  by Mango

Som är hur snygg att ha i vardagsrummet? :D

Det är inte alla som har ett spel/hobbyrum ;)
 #416487  by Mippy

Det går att få ljud och bild genom antenningången på Samsung LED-TV-apparater men RCA/Scart-lösning är ju såklart mycket bättre.

Man får göra en manuell kanalsökning. När man låter den söka per automatik så brukar den aldrig hitta någonting. Vet inte om det är för att signalen inte är tillräckligt stark för att ge utslag eller vad det kan bero på. Har också en Samsung och antar att man går tillväga på samma sätt på din för att få in bild. Har för mig att jag satt i timmar innan jag fick det att fungera första gången och kan vara värt att testa:

1. Sätt igång NES:et/SNES:et med spel i och se till att pluppen där bak är inställd på CH-3.

2. Sätt på ATV-3 vilket är den analoga kanal 3 på TV:n, skall inte komma någon TV-kanal (TV3 eller dylikt). Gör det det så gör en automatisk kanalsökning med alla kablar till TV:n utdragna (förutom strömsladden såklart) först. Gå sedan in i menyn, leta efter Lagra manuellt och tryck på Analog kanal.

3. Sätt den på C3 och 55000 KHz (verkar vara den enda frekvensen som fungerar). Skulle det komma bild så tryck på lagra så sparas inställningarna tills nästa gång så att du slipper gå in och göra om proceduren igen.

Kan ju vara fel på antennkabeln också men tror inte det är så vanligt att de går sönder. Skulle inte det fungera så är du nog illa tvungen att använda annan typ av kabel.
 #416558  by Chefren

Förstår inte varför man skulle vilja använda antenn. Visst är det bekvämt att ha allt inkopplat hela tiden men vafan, tar som sagt typ 4 sek.
 #416561  by smid

Jag hittar mitt NES via automatisk kanalsökning på min Samsung. Har alltid kört via antenn, funkar prima :D
 #418209  by ekan

Så här är det:
Min nya teve har inte separata komposit och komponent-ingångar som min gamla hade, därför är det alltså en ingång/uttag mindre på den nya teven vilket gör att jag skulle få byta kablar och det vill jag inte. Visst, det tar 4 sekunder antennigången finns och den borde fungera.
Mippy's inlägg är intressant, dock har jag nog testat det mesta där (tänkte på det där med ch-3) men skall göra det igen när jag är hemma. Manuell kanalsökning gör jag alltid då automatisk har tendens att lägga tv-kanalerna lite hur som helst. Det tar betydligt längre tid att ställa in kanalerna i den ordning som jag vill men då vet jag precis vad jag har på teven och ingen annan skit. Det man skall tänka på när man kör via antenn är att se till att ha en surge-protector, annars riskerar man bränna LCD/LED efter några månader. Inte bra.
Så till sist: jag har ju faktiskt löst mitt problem med en speciallösning men vill ändå få det å funka direkt med teven. Vad jag gjorde är att koppla antenn till VHS:en (ja jag kör med en sån också) och från videon till teven via scart. Då fungerar det prima. En kollega på jobbet tipsade om detta då det är nåt med högre frekvenser på LED jämfört med LCD/tjockteve. Videon sänder högre frekvens och gör om signalerna som kommer från NES (eller SNES för den är likadan). Jag är inte så haj på just sånt så det kan mycket väl vara tvärt om men fungerar gör det nu iallafall utan nåt blixtrande flimmer. Jag mailade också samsung och de ville att jag skulle ringa dem. Jag har inte gjort detta ännu men skall testa Mippys förslag mer ingående och fungerar det inte så kontaktar jag samsung. So long.
 #418231  by ekan

Airrider wrote:Man kan ju köpa en billig gammal 50 kilos TV annars.
Hehe...jag har precis slängt bort tjock-teven från spel-rummet och ställt dit min "gamla" lcd...
 #418232  by ekan

BelfegorC4 wrote:Skriv gärna samsungs svar när du gnäller över att tv:n inte hittar ett 25 års gammalt tv-spel :D

Sent from my E10i using Tapatalk
Jag är förvånad över att de överhuvudtaget ville gräva i det...:

Hej Eric

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det borde fungera med en avnlig kanalsökning via antenn. Men ring gärna
in till oss så är det lättare att felsöka.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Samsung Support
 #418242  by smid

Kan du inte göra en manuell sökning för en enskild kanal så att du slipper ställa om alla kanaler? Det går att göra utan att behöva sitta och klicka, iaf på min tv.
 #418365  by 0LD5K00L

Om man vill slippa byta kablar bakom TVn så kan man skaffa denna:
Image
Kanske även ett par av dessa:
Image
 #418394  by Ufouria

Blir det ingen lagg då om man har en sån där (på första bilden) emellan?
 #418396  by 0LD5K00L

Har aldrig hänt mig iaf :)
 #418507  by smid

Det enda dåliga är att man bara kan ha på en maskin i taget då din TV reagerar på den först påslagna. Jag skulle köpa en med switch :)

Instagram #sndb.se