• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#398348  by Kveldulver

Upptäckte att ett Gumshoe jag kom över inte är vad det utger sig för att vara.
Känner någon igen denna pirat? Såldes den bara som kretskort?

Image

Image

Image

Image
 #398699  by Kveldulver

Se där! Där har vi ett gäng olika. Kul med de olika variationerna
Känns som att detta är en rätt så välgjord pirat, eller vad tycker ni?
Med tanke på animationerna och musiken på första sidan.
 #399022  by Lindholm

har en fråga som säkerligen varit uppe många gånger men kan inte hitta det ](*,)

hur många nes-spel släpptes i sverige i smallbox?
 #399027  by Lindholm

](*,) tänkte inte på det... Ställer mig i skammvrån
 #400608  by torverud88

Hejsan jag är ny här och detta är kanske en dum fråga!
Vad står cib för eller cb som folk skriver på köp och sälj?

Mvh Daniel
 #400609  by nes_nerd_no_1

Cart Instruction Box.

Benämning för att ett spel är komplett.
 #400611  by torverud88

Tackar så mycket :D Nu när man tänker efter så kanske det inte va så svårt att lista ut:D
 #400612  by Pinge

men den del menar att det betyder Complete In Box, vilket då borde innefatta även reklam, plastpåse frigolitbit & whatnot som var med från början
 #400614  by nes_nerd_no_1

Jao, och en del menar att det betyder Cart In Box, men de flesta menar det första som jag nämnde...
 #400621  by torverud88

Okej mycket med det där :) Men tack för hjälpen
 #402215  by Ufouria

Har ni tänkt på att alla de senare släppta NES spelen (Lion King, Flinta 2 etc) har en annan färg på skruvarna - de är inte silvriga utan mer bronsaktiga. När började de med dessa skruvar och har alla de senaste spelen de bronsfärgade skruvarna?
 #402233  by 3gengamern

Kanske en smula OT men exakt samma sak verkar även gälla för många SNES-spel.
Tidiga titlar och utgåvor har oftast silverfärgade skruvar, medan senare titlar och utgåvor oftast har bronsfärgade.
 #402976  by Ufouria

Det följde ju med en epilepsivarningslapp till de senaste släppta NES spelen. Kan man verkligen få epilepsi av att spela TV spel för länge? & hur vanligt är det egentligen? Epilepsi öht är väl en ytterst liten del av befolkningen som drabbas/lider av?
 #402978  by smid

10% av befolkningen löper väl risk för att råka ut för ett anfall om det stressas fram, typ genom blinkande ljus eller att vara vaken länge. Med TV-spel finns det ju risk för en kombination :(
 #402980  by Ufouria

Okej, då är det alltså inte bara något de trodde för 15-20 år sedan. Är ju rätt många spel som faktiskt blinkar, ofta när man dödat en boss (värre i SNES spel).

Såg även detta nu:
Var tionde person beräknas få ett epileptiskt anfall någon gång under livet. Anfall kan vara "provocerade", det vill säga ha uppstått på grund av att hjärnan utsatts för svåra påfrestningar, till exempel extremt lång vakenhet.
 #402982  by Trooper

Angående CIB vill jag nog påstå att den "vanligare" betydelsen är "Complete In Box", anledningen är naturligtvis att uttrycket använts i evigheter inom samlarkretsar, även när disketter var det vanligare mediet. Jämför "NIB" som bör utläsas "New In Box" och "MIB", "Mint In Box".
 #402988  by Ufouria

Ja det låter mest rimligt med Complete in Box.

"MIB" = "Mint In Box" är lite svårtolkat. Att det som är i boxen är mint är självklart men det säger inte riktigt om själva boxen är mint, eller?
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 111

Instagram #sndb.se