I tidernas begynnelse CBS Electronics, systerbolaget CBS Records (idag Sony Music)
Man distribuerade Colecos TV-spel i Europa under namnet CBS Coleco.
Avkastningen var nog inte tillräcklig för CBS och chefen Heikki Karbing fick möjligheten att köpa loss verksamheten. HK är hans initialer m.a.o.
Från att ha varit en liten distributör av dataspel med drivande anställda som Åke Erlandsson, Kjell Andersson och Staffan Karbing blev de på några år Sveriges ledande distributör med ca 85% av marknaden och ett 20-tal anställda.
Det var en tid då spel som t.ex. Ghostbusters C-64 Kassett/disk över en helg kunde säljas i 1000 exemplar enbart i Stor & Litens butik i Gallerian, Stockholm.
Konkurs i början av 90-talet i samband med att lågkonjukturen inleddes av vad jag förstått.
Finns inte mycket seriöst på nätet om den här tiden i svensk datahistoria. Ett antal gamla hackers spyr fortfarande galla men långt ifrån alla och det ger en mycket skev historiebild. Har heller inte sett mycket i press. Christer Rindeblad var ju en tidningskille som var med och det borde finnas material till en bok. (CR - Du vet vem jag är....)
Det saknas också fakta om den roll som Stor & Liten betytt för den svenska spelindustrin. Inte att förglömma USR data, Databutiken och några stora jag tyvärr glömt namnet på i Västerås, Göteborg och Malmö.
Lite anekdoter från tiden.
Philips la ner sitt TV-spel i mitten av 80-talet för att det fanns ingen framtid för TV-spel! (Snarare bara deras...)
PC-handeln var inte intresserade av PC-spel alls men det vet vi hur det är nu idag.... HK Electronics hade i slutet av 80-talet över 200 titlar och bidrog starkt till att sprida spel på PC.