• ingen färg på amerikansk nes

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#392607  by pravda

trots risken för att bli uthängd som en nybörjare frågar jag här.
beklagar om jag missat någon faq om detta.

till min glädje hittade jag en amerikansk basenhet i garderoben och kopplade in den, men får bara en svartvit bild i tv:ns båda scart-ingångar. jag har aldrig haft problem med tv:n innan så detta förbryllar mig. den ena scart-ingången ger alltid svartvit bild, på såväl snes, gamecube, saturn och playstation, medan den andra alltid ger färg.

så har ni något tips på kabel eller adapter jag kan nyttja för att få bildsignalerna korrekt?
rgb-kablar för alla andra konsoler finns ju överallt med till nes verkar det inte finnas något motsvarande för.
 #392612  by WERY

Låter som den TVn inte har NTSC i alla hål. Är likadant för en av mina bildskärmar. Den undre SCARTen tar RGB och PAL medan den övre tar C-Video och NTSC. Således är fördelningen mellan konsolerna därefter vid användandet av den TVn
 #392982  by pravda

så kan det nog vara, wery. fast ena kontakten är säkert kaputt eftersom den vägrar tvärt ge färg på nes:en oavsett.

är det någon som har en idé eller tips på käck kabel för att avlösa problemet?
 #393034  by Mango

pravda wrote: är det någon som har en idé eller tips på käck kabel för att avlösa problemet?
Köp en AV/Scart-kabel på eBay. Kostar inte många kronor. Använder själv en sådan till amerikanskt NES.
 #393598  by pravda

hmm. men jag har ju den redan kopplad genom scart, dvs gul resp röd kabel från maskinens högre sida till en scart-kontakt som vidare går in i tv:ns scart-ingång. skulle det vara annorlunda om jag köper en ny?
 #393800  by Kreese

Testa en annan Tv. Vissa klarar inte NTSC utan blir svartvita när man kör det på dem.

Instagram #sndb.se