• Mega Man serien

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Bästa av dessa spel?

Mega Man
5
12%
Mega Man 2
29
69%
Mega Man 3
4
10%
Mega Man 4
1
2%
Mega Man 5
2
5%
Mega Man 6
1
2%
 #9770  by WERY

Antar att majoriteten här på nesdb gillar mega man så jag lägger upp en omröstning om den serien här. Observera att alternativen ej återspeglar någon av de slöa PAL versionerna men gillar man PAL bäst får man rösta på vilken man vill utan problem.

#9775  by Lakanman

Har aldrig varit ett fan av Mega Man så jag kan inte uttala mig. Dom flesta gillar väll 3:an antar jag?

#9785  by Frezy_man

själv har man spelat 2:an, 3:an, 4:an och 5:an snuskigt mycket. Har inte lirat det första och sista jätte mycket men tycker nog 3:an är snäppet vassare än 2:an.

Dock tycker jag fortfarande 2:an har det bästa soundtracket någonsin (strax efter 3:an)

Tycker 5:an är bättre än 4:an. Men det är inte mycket som skiljer. det första spelet är jag inte jätte förtjust i men ska ge det en rejäl chans snart. detsamma med 6:an. 6:an är förövrigt också väldigt bra.

För mig känns det som om vinnaren av alla mega man spel till NES brukar stå mellan det nadra och tredje spelet i serien.

// "the-Frezy-mega-man-gamer"

:wink:

#9788  by jalla

2 och 5 är dom bästa tycker jag. Dock har jag spelat 2an så mycket att det har blivit tråkigt hehe :(

#9796  by Bonomaul

Jag la min röst på 5'an, för det är det jag spelat nyligast (heter det så?).
Trean körde jag o min kusiin mycket när det släpptes, men jag har inte så starka band till det ändå..

#9802  by Frezy_man

jag själv kan inte direkt tröttna på tvåan och trean då de har så härlig musik =) Och tvåan har så jävla mycket buggar och trick så att man kan "pressa" det hur mycket som hellst. Men det beror ju då lite på vad man är för spel-typ, hehe

Jag själv vet inte riktigt varför jag tycker fyran är lite sämre än femman. Det är självklart ett rktigt höjdar spel men det finns grejjer som jag inte gillar med spelet. Fyran har några låtar som jag verkligen gillar i alla fall.
Skull man, pharaoh man, dive man, sista boss musiken mm. 8)

#9808  by Nystroem

Bonomaul:
Mest nyligen heter det nog :P

Jag la min röst på 2:an. Musiken i det spelet är helt fantastisk! Bossarna är också roligast i 2:an, även om de är väldigt simpla.

#9815  by skogga

Nystroem wrote:Bonomaul:
Mest nyligen heter det nog :P

Jag la min röst på 2:an. Musiken i det spelet är helt fantastisk! Bossarna är också roligast i 2:an, även om de är väldigt simpla.
Eller kanske senast ;)

Tvåan är helt klart bäst, men även trean ligger tätt inpå. Det är helt enkelt något speciellt med tvåan... kan inte säga vad (ej nostalgi, spelade aldrig tvåan som liten bara trean).

#21342  by rocc

Røsten gick till tvåan. Det som jag anser vara det fræmsta med Megaman
ær musiken och dær ligger visserligen trean ett litet litet lemurhår bættre
till æn tvåan men tvåans banor och bossar ær mycket roligare att lira.
Sen gillar jag tvåan mer før att miljøerna ær mer naturliga o mysiga æn
treans sterila och hårda miljøer. Megaman 2 ær køseligt som vi sæger i
Norge 8)

#21446  by Ufouria

Har bara spelet 2:an (som vuxen) och den var mycket bra på alla sätt och vis. :)

Har spelat 1:an oxå som barn (och kanske 3:an, minns inte riktigt). Vet att jag gillade det spelet oxå?

Det verkar som flera tycker bra om 2:an, 3:an och 5:an så det kanske är dags att skaffa sig dessa. :)

#21455  by Riwallen

Mega Man tillhörde aldrig mina favvisar när jag växte upp.
Har bara spelat ettan. tvåan har jag spelat lite grann bara.

Jag hade ettan i min ägo förr men bytte bort det emot Shadowgate och en rosa distpedal :lol:

#21511  by Frezy_man

Mega man var inte något som fascinerade mig som ung gamer. Drog igenom 3:an vill jag minnas men hade dåligt minne av Mega man fram till för två år sedan. Sedan dess har jag varit frälst!

#21521  by Nagai

2:an är min favorit
Asbra musik.. mera bossar.. :D

#22930  by Ufouria

Varvade Mega Man 2 igår kväll/natt. Fantastiskt bra spel.
Bättre andra gången jag körde det för då kunde jag njuta mer av musiken.
Musiken är verkligen kanonbra. Satte på spelet en stund imorse igen för att lyssna på musiken. Gillar framförallt musiken till Quick Man banan (rysningar). :)

Längtar efter att spela de andra Mega Man spelen. Synd bara att de inte verkar vara lika uppskattade som tvåan.

#22931  by BelfegorC4

Jag har bara spelat 1,3,4:an i serien och jag tycker att ettan är bäst. Bra svårt också :)

#22933  by Ufouria

BelfegorC4 wrote:Jag har bara spelat 1,3,4:an i serien och jag tycker att ettan är bäst. Bra svårt också :)
Ska hålla utkik efter ettan, den verkar ju oxå vara populär. Bra om den är svår oxå.

#23011  by Ufouria

Jag har Mega Man X5 till Playstation (det enda spel jag har till den).
Någon som vet om detta spel är likadant som Mega Man 5 till NES?

#23038  by washout

Det är inte samma spel som Mega Man 5 till NES. Hela X-serien är storymässigt separat från den gamla serien. Lite närmare undersökning på wikipedia avslöjar iofs att X5 har lite retro-element:
"Mega Man X5 also contained many allusions to past games in the series. Some of these connections are certain boss fights, stage music and stage designs themselves (the first Sigma Stage is an almost exact replica of Quick Man's stage from Mega Man 2)."
På wikipedia fanns också en rätt bra sammanfattning av den djungel av varianter på serien som har växt upp under de gångna 20 åren, fler än vad jag har orkat hålla koll på :-)

* Mega Man Classic takes place from 200X to 20XX,
* Mega Man X begins from 21XX to possibly 22XX afterwards,
* Mega Man Zero is the continuation of the X series, set in 23XX, a hundred years after the X series ends,
* Mega Man ZX is set in 24XX, a hundred years after the Zero series.
* Mega Man Legends takes place several thousand years after ZX but the exact time is also unknown.
Referenser:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mega_Man_%28series%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Mega_Man_X_%28series%29

#36654  by Ufouria

Jahopp, då har man spelat alla megaman spel då (vilket jag inte hade när jag röstade). Håller fortfarande fast vid att MM 2 är bäst.

#36689  by Pengu

Kan det vara så att 2:an var enklast=alla gillar när man vinner enkelt...

#36695  by Ufouria

Pengu wrote:Kan det vara så att 2:an var enklast=alla gillar när man vinner enkelt...
För min del vinnar 2:an delvis pga av att den är enkel (även på Hard är den enklast) men ffa för att den har bäst musik och högst nostalgifaktor.
1:an som är svårast tycker jag är näst bäst.

#36706  by Pengu

Men Sanna du har ju nästan själv erkänt att du rankar enbart efter nostalgifaktorn :)

Skulle jag ranka efter nostalgin blir det

1, 3, 2, 4, 5, 6 men rankar jag efter helhelten av hur bra och utmanande spelen är blir det nått i stil med 6, 5, 3, 1, 4, 2

2an är ju så enkelt man kan spela banorna med förbunda ögon på normal.
Finner inte det så kul...

#47214  by likeguitars

Jag brukar bli på så dåligt humör när jag spelar 1:an, det är riktigt ap-tok-svårt. Rada upp alla fiender så man får möta dem en gång till på rad! Det är riktigt dålig stil tycker jag. Det är ungefär som att lira punch out och behöva möta Mike Tyson 7 gånger på slutet. Oj, nu lät jag nästan som the angry video gamer nerd eller heter han the angry nintendo nerd?

#47231  by Ufouria

Sanna wrote:Jahopp, då har man spelat alla megaman spel då (vilket jag inte hade när jag röstade). Håller fortfarande fast vid att MM 2 är bäst.
Har jag skrivit detta?? Alltså, det är 1:an som jag gillar allra bäst nu för tiden. Musiken är ungefär lika bra i båda spelen men 1:an är snäppet roligare för där finns bl a Yellow Devil. Dessutom avskyr jag väggen i 2:an, hela den banan förresten är jobbig. Väggen förstör lite av spelet tycker jag.

#47275  by WERY

Jag röstade oxå på 2an men jag tycker nu efter att ha varvat alla spel utom 1an att 5an är bäst. Så jävla go stämning i det spelet

#47302  by Ufouria

Ja 5:an är rätt läcker den oxå. Spelade de åtta minibossarna i fredags. Jag gillar ffa Gravity Man's bana. Känns skumt att gå i taket och hoppar neråt. :)

Egentligen går det nästan inte att säga vilket Mega Man spel som är bäst, alla har sin charm.

#47305  by WERY

Och att dom är helt lika i grund o botten. Synd bara att 1an o 2an saknar sliden. Den hade gjort stor nytta på speciellt Quick Mans bana då man hade hunnit slide-a undan dom farliga strecken

#50957  by Andreas No 1

Bumpar denna tråden lite då..

Röstade på Mega Man (1:an), därför att jag och min brorsa klarade det när vi var barn. Kom fram till Dr. Wily innan vi skulle på kalas, pausade och åkte iväg på kalaset. Spelade klart det på kvällen eller morgonen. Det är kvalitet! 8)

Dock gillar jag MM 2 också, skön musik.

Har aldrig spelat MM5 och MM4 ogillade jag så mycket att jag sålde det nästan direkt när jag köpt det.

Instagram #sndb.se