• Zeldamania!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#361181  by Tao

Klarade precis Zelda 1! Var säkert 10 år sedan sist =)

Zelda 1 är verkligen ett magiskt spel för mig. 1987/1988 (kommer inte ihåg exakt när jag spelade det första gången. Men tror det var julen 1987) så fanns det liksom inte så mycket annat än Zelda om man ville ha något mer storslaget/episkt. Möjligtvis kunde the Last Ninja till C64 konkurrera.

Känns kul att komma ihåg nästan alla hemligheter i första varvet. Det var ett hjärta jag hade glömt.
Det som är där det är vatten i övre halvan av skärmen och stig i mitten och skog längst ner. där ska man ju elda på det femte trädet räknat från höger =)

Har precis spelat igenom zelda 3 oxå. Väldigt bra det med. Troligtvis "bättre" än zelda 1 (i zelda 3 kan man ju gå diagonalt, springa, det är större screens, lyfta föremål och simma osv). Men Zelda 1 och Zelda 2 kommer för mig alltid vara mer magiska än trean. Links awekening och Ocarina of time är däremot lika magiska för mig som Zelda 1 & 2.

Nu ska jag spela igenom Zelda 2 =)

puss

#361186  by Miller

Har försökt spela Zelda (första) många år. Testade det som liten pjatt men då förstod jag ingenting. När jag sen försökte igen i senare tonåren tyckte jag spelet var frustrerande och ologiskt -- spelen vid den tiden visade tydligt vart man skulle gå medan Zelda bara var rörigt och konstigt. Provade och gav sen upp flera gånger.

Fram tills i somras, då spelade jag igenom spelet under sommarlovet och tog mig verkligen tid. Använde kartor då och då eftersom spelat inte direkt bjuder på lösningar på många ställen. Jag tycker fortfarande det är det bästa Zelda-spelet på grund av en sak: utmaningen. Spelet är fortfarande sjukt svårt även fast jag numera varvat det 3 gånger vilket man inte kan säga om något annat Zelda-spel. Därför återkommer jag nog till det här spelet i många år framöver.

Zelda 2 gillar jag fortfarande inte.
 #361209  by Tao

Zelda 2 är ju "svarta fåret" i serien. Shigeru sa ju att spelet blev precis så som de hade tänkt sig. Det är hans anledning till varför han gillar det spelet minst i serien. Själv så rankar jag det absolut i topp 5 av alla zelda spel =) Men det är ju därför att jag växte upp med spelet. Hade jag tex vart preteen när windwaker eller twilight princess släpptes så skulle säkert jag tyckt att de oxå va bland de fem bästa zelda spelen :D nu hamnar bägge de två spelen precis utanför min toppfem zeldalista!

hejs
svejs

Instagram #sndb.se